Inlägg från: marvelbaby |Visa alla inlägg
  • marvelbaby

Studenter som planerar första?

Jag är student, läser termin 6 på ämneslärarprogrammet och har BIM när som helst (oregelbunden mens) + gravidsymptom!! Har en del sparat, sambon är färdigutbildad och jobbar heltid som skattejurist, så det ekonomiska blir inga problem Satsar dock fortfarande på att inte pausa studierna oavsett när det tar sig eftersom jag längtar efter examen och att få komma ut i arbetslivet. Funkar det inte så funkar det inte, då är jag mammaledig (utan SGI).

Såg att vissa diskuterade att studera på halvtid. Har tänkt att man kan registrera sig och söka CSN för 25 eller 50% och sen göra sitt bästa på kursen, kanske bara satsa på att klara tentan eller få ihop poäng via seminarier eller liknande. Tror sånt går att lösa. Då kan man plugga lite extra sen när barnet börjar på förskolan, och inte ha hamnat efter utan att för den delen behövt plugga 100% under första tiden med bebis.
  • marvelbaby
    nnnnnnnn skrev 2018-03-16 09:12:25 följande:
    DU måste plugga 50% för att få CSN.

klistrar in en bild från CSN

Vet inte om samma regler gäller då, men det jag menar är att man registrerar sig vid uni för 100% studier, men söker bara CSN för den mängden man ämnar ta poäng för, annars blir man ju återbetalningsskyldig. Nu kanske man bara kan söka CSN för 50%, jag har faktiskt aldrig sökt mindre än för 100% så jag vet inte. 

Försöker illustrera med exempel:
    Jag får min bebis i augusti, med kursstart i september. Jag är anmäld och registrerad vid universitetet för att studera 100% den terminen, dvs 30 hp. Dock vill jag ta det lugnare och fokusera på bebis, så för att inte riskera att bli återbetalningsskyldig eller bli nekad CSN kommande termin, så söker jag bara för 50% dvs att jag ska klara 15hp. Då kan man planera vilka tentor, seminarium eller uppgifter man behöver klara för att få halva CSN utbetalat. Sen när man känner att man är redo, kan man examineras för de resterande 15hp en annan termin och i praktiken då läsa 150%. Då hamnar man inte efter, vilket jag har förstått att vissa inte vill, och ändå har mer tid över till bebis och sig själv. 
  • marvelbaby

Jag tror (och hoppashoppashoppas) på att jag fick en nidblödning igår. Brukar ha spottings enda fram till mens när de väl kommer, men igår fick jag rosa på pappret och precis när jag gav upp hoppet så försvann det illa kvickt. Aldrig varit med om något sådant med min mens.. Är överdrivet trött (somnade 21 i soffan igår och vaknade 8 i morse och kände som att en långtradare kört över mig), har lite ömma bröst och fryser ibland supermycket för att svettas nästa stund + att det sticker/värker i tjejmagen... Dessutom är mina hundar ovanligt närgångna och sover vid min mage... Lovat mig själv att inte testa förens på lördag om inte mensen kommer, men det är så jobbigt!!!! Hur går det för dig?

Svar på tråden Studenter som planerar första?