Inlägg från: marvelbaby |Visa alla inlägg
  • marvelbaby

Studenter som planerar första?

Jag är student, läser termin 6 på ämneslärarprogrammet och har BIM när som helst (oregelbunden mens) + gravidsymptom!! Har en del sparat, sambon är färdigutbildad och jobbar heltid som skattejurist, så det ekonomiska blir inga problem Satsar dock fortfarande på att inte pausa studierna oavsett när det tar sig eftersom jag längtar efter examen och att få komma ut i arbetslivet. Funkar det inte så funkar det inte, då är jag mammaledig (utan SGI).

Såg att vissa diskuterade att studera på halvtid. Har tänkt att man kan registrera sig och söka CSN för 25 eller 50% och sen göra sitt bästa på kursen, kanske bara satsa på att klara tentan eller få ihop poäng via seminarier eller liknande. Tror sånt går att lösa. Då kan man plugga lite extra sen när barnet börjar på förskolan, och inte ha hamnat efter utan att för den delen behövt plugga 100% under första tiden med bebis.
  • marvelbaby
    nnnnnnnn skrev 2018-03-16 09:12:25 följande:
    DU måste plugga 50% för att få CSN.

klistrar in en bild från CSN

Vet inte om samma regler gäller då, men det jag menar är att man registrerar sig vid uni för 100% studier, men söker bara CSN för den mängden man ämnar ta poäng för, annars blir man ju återbetalningsskyldig. Nu kanske man bara kan söka CSN för 50%, jag har faktiskt aldrig sökt mindre än för 100% så jag vet inte. 

Försöker illustrera med exempel: