• Helmut2

Tyroidea antikroppar och graviditet

Hej! Gravid i v 7 efter nästan ett års försök. Visste sedan tidigare att jag hade sk tpo antikroppar, dvs antikroppar mot sköldkörteln, sk autoimmun tyroidit. Har även vitiligo som också är en autominnun sjukdom.

Fick inte levaxin innan då TSH låg runt 2 vid upprepad provtagning men i ca v 4+3 låg det på 2.8 och jag tjatade till mig levaxin 50 Mikrogram.

Tyvärr är jag lagd med oro och hälsoångest och har en tendens att Googla och tolka vetenskapliga studier. Således fått reda på att antikropparna ökar missfallsrisken allt från 2-5ggr, de anger missfallsrisken över 50% i vissa studier och 11% efter v 10 för någon. Då är ju""normala" människor typ out of the Woods, men känns som jag aldrig kommer slappna av. På familjeliv ser man flera med upprepade missfall även i sena veckor och positiva antikroppar. Risken för förtidig födsel och då antar jag även dödsfödsel och andra kompilkationer ökade också och var i någon studie 25 %!!!

Dessa antikroppar finns hos 10-20% av kvinnor i fertil ålder men när jag läser statistiken undrar man hur någon med dessa får friska barn. Känns som man bara väntar på missfall, vågar inte ta ut något i förväg.

Någon som har erfarenhet av tpo antikroppar och graviditet med eller utan hypotyreos eller komplikationer?

• Svar på tråden Tyroidea antikroppar och graviditet
  • Anonym (Emma)

Jag har inget bra svar här, men är i samma situation, dvs gravid med antikroppar. Jag är i v 12 och känner mig så ledsen på att jag inte ska få slappna av ens efter v 12! Har också sett de siffror du nämner, men har för mig att jag även har sett studier med betydligt lägre sannolikhet. Är nog ingen som riktigt vet. Jag har 2 nära vänner med tpo-ak som har haft två respektive tre friska, fullgångna graviditeter, så visst går det! Det enda vi kan göra är att hålla tummarna.

• Helmut2

Hej och tack så mycket för ditt inlägg! Skönt att höra att någon är i liknande situation. Dina vänner har klarat sig utan missfall? Grattis, du hat klarar dig till v 12, med all sannolikt kommer det ju gå bra. Men det är ju precis det, normalt kan man ju slappna av och har typ 2% missfallsrisk efter v 12 men har vi 10% då? :( Mer? Är det din första graviditet? Det man dock får tänka på är att inte alla med tpo ak verkar ha missfallsbenägenhet, men man är ju rädd för att vara en av dem. Ska på ultraljud imorgon, mycket nervöst..

• Anonym (Emma)
    Helmut2 skrev 2018-03-11 21:47:42 följande:

Hej och tack så mycket för ditt inlägg! Skönt att höra att någon är i liknande situation. Dina vänner har klarat sig utan missfall? Grattis, du hat klarar dig till v 12, med all sannolikt kommer det ju gå bra. Men det är ju precis det, normalt kan man ju slappna av och har typ 2% missfallsrisk efter v 12 men har vi 10% då? :( Mer? Är det din första graviditet? Det man dock får tänka på är att inte alla med tpo ak verkar ha missfallsbenägenhet, men man är ju rädd för att vara en av dem. Ska på ultraljud imorgon, mycket nervöst..

Japp, ingen av dem har haft något missfall faktiskt! Jo, jag försöker tänka att det sannolikt går bra, men jag har läst samma siffror som du ungefär och det hade varit skönare med en risk på 2% än en risk på 10%... men jag har sett andra studier där man hittat en fördubblad risk (innebär väl 4% då) och ett fåtal studier där man inte hittar någon ökad risk alls, så jag tror inte att man ska låsa sig på det där med 10% trots allt :) det är min första graviditet, men precis som ni hade vi försökt i ungefär ett år innan jag blev gravid. Lycka till på ultraljudet!
  • Helmut2

Tack! Fick sett ett blinkade hjärta och exakt 6+3 stor precis som mina egna beräkningar.

Men det där med Max 5-10% missfallsrisk efter påvisade hjärtslag vågar jag inte tro på.

Ja metaanalyserna tror jag sa 2x risk i snitt, så vi satsar på det. Lycka till med allt :)

Svar på tråden Tyroidea antikroppar och graviditet