Tyroidea antikroppar och graviditet
Hej! Gravid i v 7 efter nästan ett års försök. Visste sedan tidigare att jag hade sk tpo antikroppar, dvs antikroppar mot sköldkörteln, sk autoimmun tyroidit. Har även vitiligo som också är en autominnun sjukdom.
Fick inte levaxin innan då TSH låg runt 2 vid upprepad provtagning men i ca v 4+3 låg det på 2.8 och jag tjatade till mig levaxin 50 Mikrogram.
Tyvärr är jag lagd med oro och hälsoångest och har en tendens att Googla och tolka vetenskapliga studier. Således fått reda på att antikropparna ökar missfallsrisken allt från 2-5ggr, de anger missfallsrisken över 50% i vissa studier och 11% efter v 10 för någon. Då är ju""normala" människor typ out of the Woods, men känns som jag aldrig kommer slappna av. På familjeliv ser man flera med upprepade missfall även i sena veckor och positiva antikroppar. Risken för förtidig födsel och då antar jag även dödsfödsel och andra kompilkationer ökade också och var i någon studie 25 %!!!
Dessa antikroppar finns hos 10-20% av kvinnor i fertil ålder men när jag läser statistiken undrar man hur någon med dessa får friska barn. Känns som man bara väntar på missfall, vågar inte ta ut något i förväg.
Någon som har erfarenhet av tpo antikroppar och graviditet med eller utan hypotyreos eller komplikationer?