• Thereisthat

    Vilket var 70-talets "värstingmode"?

    Jag ska förklara vad jag menar med värstingmode. På 50-talet ansågs raggarna vara dåtidens värstingar, på 80-talet var hårdrockarna värstingar, på 00-talet var Casuals (fotbollshuliganer) värstingar, etc. Jag tycker mig ha ganska bra grepp om vilket klädmode de flesta av värstingarna följde under olika decennier. På 40-talet var de Swingpjattar, på 60-talet var de Mods, på 90-talet var de Skinheads, osv.

    Men jag har aldrig lyckats få grepp om vilka som var 70-talets värstingar och vilket mode de följde? Jag trodde först att de var punkare, men enligt vad jag hört var punkare sedda på lite samma sätt som Emos på 00-talet, d.v.s. rätt udda. Dessutom var det väl enbart under slutet av 70-talet som punkarna var framstående? Jag har också funderat på om Proggarna (stavning?) ansågs vara värstingar på 70-talet. Men även där har jag hört att de också sågs lite som outsiders, likt dagens Hipsters.

    Så vilka var egentligen 70-talets värstingar? Vilket klädmode ansågs inge mest värstingstämpel på 70-talet?

  • Svar på tråden Vilket var 70-talets "värstingmode"?
  • lövet2

    Jag skulle ändå säga punkarna, när de kom. Visst fanns det andra grupper som vuxenvärlden rynkade på näsan åt, men just punkarna var många rädda för.

  • Anonym (nyfikenstrut)

    Mycket intressant. 


    Vilka kan anses vara "dagens" värstingar då? 

  • Thereisthat
    Anonym (nyfikenstrut) skrev 2018-03-12 19:11:54 följande:

    Mycket intressant. 

    Vilka kan anses vara "dagens" värstingar då? 


    Idag vet jag inte, men för tio år sen var det huliganer som ansågs vara det tuffaste.
  • Anonym (anonym)

    Stoffe och de andra med jeansjackor, afghanpälsar och pipor i början av 70-talet sedan punkarna

  • KlunsSmurfen
    Anonym (nyfikenstrut) skrev 2018-03-12 19:11:54 följande:

    Mycket intressant. 


    Vilka kan anses vara "dagens" värstingar då? 


    de som mobbar varandra på sociala medier?
  • Thereisthat
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-21 22:41:26 följande:

    de som mobbar varandra på sociala medier?


    Det verkar rätt märkligt. Dessa ses väl snarare som losers idag?
  • Anonym (Agustina)

    Trätofflor och v-jeans..var väl lite värstingstil på 70-talet..?

  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-03-21 22:59:33 följande:
    Det verkar rätt märkligt. Dessa ses väl snarare som losers idag?
    precis som skinheads och huliganer men ser de sig själva som losers?


  • Mammaa88

    Jag har sett bilder på min pappa med typ Bruce ler grilla och tajta byxor, skinnjacka och typ skor med klack Hahahah så fuuult. Han va ju HET också. (Trodde han)

    Hahaha nä men han va ju helt inne med det

    Modet. :)

Svar på tråden Vilket var 70-talets "värstingmode"?