• EE2017

Vad är bäst att använda som underlag i en hundgård?

Jag håller på att göra iordning en hundgård men vet inte vilket underlag som är bäst?

Det ska ju i första hand vara bra för hunden att gå på. Sen ska det vara lätt att städa, plocka bort eventuell hundbajs mm. Och jag vill inte att det blir en lerpöl när det regnar eller är blött ute.

Vad har ni för botten i era hundgårdar?

• Svar på tråden Vad är bäst att använda som underlag i en hundgård?
  • Anonym (mark)

Gräsmark. Vill man inte ha lerpöl så får man lägga tak. Halva våran hundgård är under tak, och den delen är belagd med hö.

• EE2017
    Anonym (mark) skrev 2018-03-10 14:10:11 följande:

Gräsmark. Vill man inte ha lerpöl så får man lägga tak. Halva våran hundgård är under tak, och den delen är belagd med hö.

Har tyvärr ingen möjlighet att lägga tack över hela. Gräs är det nu och det funkar inte. Hunden gräver i det och när det regnat så är det bara lera överallt.
  • EE2017
    Anonym (mark) skrev 2018-03-10 14:10:11 följande:

Har tyvärr ingen möjlighet att lägga tack över hela. Gräs är det nu och det funkar inte. Hunden gräver i det och när det regnat så är det bara lera överallt.
  • Anonym (mark)
    EE2017 skrev 2018-03-10 14:27:17 följande:
    Det är så att ha hund i hundgård. Det går liksom inte att undvika om du inte vill misshandla hunden med betong.
  • EE2017

Ni som har hundgårdar, vad tycker ni om grus? Funkar det? Eller sjöstensplattor?

• Anonym (hel)
    Anonym (mark) skrev 2018-03-10 14:35:08 följande:

Det är så att ha hund i hundgård. Det går liksom inte att undvika om du inte vill misshandla hunden med betong.

Vadå misshandel? Är det misshandel att låta hunden gå på ett klinkergolv inomhus också tex? Källargolv?
  • Anonym (Hundägare)
    EE2017 skrev 2018-03-10 14:00:58 följande:

Jag håller på att göra iordning en hundgård men vet inte vilket underlag som är bäst?

Det ska ju i första hand vara bra för hunden att gå på. Sen ska det vara lätt att städa, plocka bort eventuell hundbajs mm. Och jag vill inte att det blir en lerpöl när det regnar eller är blött ute.

Vad har ni för botten i era hundgårdar?

Gräsmatta. Den nöts så den behöver aldrig klippas
  • EE2017
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-03-10 14:44:13 följande:

Gräsmatta. Den nöts så den behöver aldrig klippas

Som jag skrev tidigare så blir det bara lerigt med gräs. Måste hitta en annan lösning.
  • Cadencee

Jag vet inte exakt material men någon form av grus/sten har vi på marken. Enkelt att kratta till och ta bort bajs :)

• Anonym (Hundägare)
    EE2017 skrev 2018-03-10 14:50:26 följande:

Som jag skrev tidigare så blir det bara lerigt med gräs. Måste hitta en annan lösning.

Det beror inte på gräset utan på underlaget under gräsmattan. Har du lerjord blir det kladdigt. Jag har jord fylld med stenar och har aldrkg vare sig lera kladd eller pölar.

Beställ hem makadam så är problemet löst.
Svar på tråden Vad är bäst att använda som underlag i en hundgård?