• Anonym (begagnat)

Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

Jag har en 1,5-åring som ska börja gå på förskolan snart och jag funderar på att skaffa ett par begagnade gummistövlar till honom att ha på förskolan. Är det en dålig ide? Har nämligen läst i olika mammagrupper på fb att man inte ska köpa begagnade skor då de formar sig efter första barnets fötter eller något liknande, minns inte riktigt men många avråder iaf från detta då det kan vara skadligt för barnets fötter. Hur gör ni? Köper ni begagnade ändå?

• Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?
  • Anonym (Never)

Inte en chans att jag skulle köpa nåt begagnat till mina barn!! Köper du använda skor till dig själv? Eller snålar du/ni in på era barn? Dom har barnbidrag som ni kan handla med!

• Tom Araya
    Anonym (begagnat) skrev 2018-03-10 21:14:54 följande:

Jag har en 1,5-åring som ska börja gå på förskolan snart och jag funderar på att skaffa ett par begagnade gummistövlar till honom att ha på förskolan. Är det en dålig ide? Har nämligen läst i olika mammagrupper på fb att man inte ska köpa begagnade skor då de formar sig efter första barnets fötter eller något liknande, minns inte riktigt men många avråder iaf från detta då det kan vara skadligt för barnets fötter. Hur gör ni? Köper ni begagnade ändå?

Jag tycker absolut du kan kika på begagnat. De kan ju vara använda en gång och då har de knappast hunnit forma sig nämnvärt.
  • PH76

Vi har en 2åring och en 5åring och vi köper massor med begagnade vinterkläder (overaller, stövlar och kängor), de passar ju bara en eller en halv säsong.

Det är inte så att vi inte har råd att köpa nya, vi tycker bara att det är onödigt. När barnen blivit större och mer modemedvetna md egen smak så kommer det så klart inte att fungera längre.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Never) skrev 2018-03-11 20:39:19 följande:

Inte en chans att jag skulle köpa nåt begagnat till mina barn!! Köper du använda skor till dig själv? Eller snålar du/ni in på era barn? Dom har barnbidrag som ni kan handla med!

Jajamen hittar jag begagnade skor till ett schysst pris så köper jag gärna dom till mig själv.

Barn växer i fötterna hela tiden och växer ju ur skor snabbt. Ser ingen anledning att köpa nya skor hela tiden för flera hundralappar när jag kan köpa begagnat för under en hundralapp.
  • Anonym (ärver)

Mina barn ärver både kläder och skor från deras kusiner

• Anonym (Mian)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 22:38:56 följande:
    Vad är det som man behöver utveckla? Förstår du inte det själv? Tydligen så bryr du dig inte om dina barn ser ut som hemlösa. Är du snål ? Vi har som sagt barnbidrag här i Sverige och har du inte råd så finns det soc bidrag som täcker det. Så då är det ju bara snålhet. Jag själv ger mina barn det bästa och skulle aldrig i livet köpa begagnade kläder till de.
    Så vad är det bästa?!

De flesta av oss har trots allt inte en ekonomi som kan mäta sig med Bill Gates och då måste man prioritera. Så vad är "det bästa"?

För mig är det bland annat att lägga lite tid på att hitta de riktiga fynden inom mat och kläder på Tradera för att kapa klädkostnaden till en fjärdedel och sedan spara desto mer. Sparpengarna räcker sedan till språkresor / äventyr, minst en utlandsresa per år, körkort och ett sparkapital att gå ut i livet med som 18-åring.

Självklart får jag inte allt det av att fynda kläder på Tradera, men genom att vara smart i vardagen får man råd med de stora sakerna även med en medellön. Det tycker jag är det bästa!!
  • LFF

Just till så små barn skulle jag inte ha några som helst problem att köpa begagnat. Vi har gett bort flertalet skor till vänner med yngre barn. Nu, vid 4 års ålder, kommer knappt ett enda par skor att gå att återanvända då grabbarna sliter ut dem fullständigt.

• Anonym (Mian)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 09:10:00 följande:
    Som sagt handlde tråden om ETT par gummistövlar. Och de flesta borde inte ha några problem med o lägga en 100 på nya.
    Men hur tänker du nu?! Du hänger inte med på att det handlar om ett helhetstänk? En inställning!
  • LFF
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 09:10:00 följande:
    Som sagt handlde tråden om ETT par gummistövlar. Och de flesta borde inte ha några problem med o lägga en 100 på nya.
    Själv tycker jag det är jättebra att mina barns gamla skor i fint skick (eller kläder med för den delen) kommer till användning av fler barn så vi slipper slänga dem. Vad gör du med dina barns urvuxna kläder och skor i bra skick?
  • Anonym (Inte vi)

Våra barn har problem med benen därför köper vi inte begagnat till de utan köper från ortoped när de får speciella iläggssulor samtidigt.

Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?