• Fritzie

Får antagligen stå för byte av ledning till element som läcker....

Jag sitter här och är rädd och gråter för i dag såg jag att en ledning som är till ett element har läckt! Vi bor i bostadsätt och jag misstänker att det är vi själva som får stå för detta och det känns som att det kommer bli jättedyrt. Nytt rör, kanske nytt golv och nya tapeter blir ju inte en billig historia. Det har inte läckt mycket men jag såg att det blivit en liten fläck på tapeten och såg då att det var röret som läckt lite.

Jag vet inte vad vi ska ta oss till om vi måste stå för detta själva. Jag skakar i hela kroppen och är jätteledsen. Kände att jag behövde skriva av mig lite här för då känns det lite bättre. Har ju ingen att prata med här hemma och det känns ju lite bättre när man får prata av sig....

• Svar på tråden Får antagligen stå för byte av ledning till element som läcker....
  • firhilwen

Kolla upp om det kan täckas av hemförsäkringen och prata även med föreningen vad som kan tänkas gälla. Små tips för att göra av oron nånstans och göra nåt konstrktivt av det...

• emmizenma

Men kolla upp vem som står för det. För hos oss (bor oxå i bostadsrätt) så fixar föreningen sådana grejer. Vi hade vattenläcka från toaletten och de stod för det.

Annars så kolla med hemförsäkringen !

Hoppas det löser sig! Så tråkigt när det blir strul!
    Lycka till!"

• Glassbåten

Röret ska föreningen stå för, golv, tapet o.dyl. går på hemförsäkringen.
    Upp med hakan, det löser sig ska du se!

• Fritzie

Tack för svaren. Jag har inte pratat med föreningen men jag kollade upp vår hemförsäkring och den täcker nog kostnaderna, man har 1500 kr i självrisk. Jag bara undrar vem som ska lagar röret, vi eller föreningen? Vi kan ju inte göra sånt själva och då får man ju ta in hantverkare som gör det. Det känns så jobbigt att detta händer just nu när vi har så mycket annat på gång.

• SVejsan

Hur har röret läckt? (rostat?) Är det bristande underhåll från föreningens sida så kan man troligen få dem att stå för allt speciellt om det blivit en riktig fuktskada. Och att de tar det från Föreningens försäkringar. Nu pratar jag främst om bostadsrätt i mångfamiljshus där man ej avtalat bort en del underhåll.

Ring och prata med ordföranade / bostadsrättsföreningens akutjour...
    Påpeka speciellt att de har orsakat dessa skador om det nu är bristande underhåll från deras sida!

Lycka till...

• Fritzie

Här var en gubbe från föreningen och tittade rören och sa att han skulle ta hit en rörmokare på måndag som skulle byta röret. Det läcker inte nu så därför trodde han att det skulle räcka. Föreningen skulle stå för detta, men jag undrar vem som ska stå för målning/omtapetsering som vi måste göra. Är det vi som får betala det eller kan man kräva det av föreningen?

• Glassbåten

Det beror nog på föreningen, tror tyvärr att det är ni som får betala.

• Fritzie

Jag tror också att vi får betala det själva. Som tur är hade vi ändå tänkt måla om ganska snart.

• Åsa Lund

Hej!
    Eftersom det är föreningens rör som läckt ska ni kräva att ni går fria från det här. Föreningen får först fixa att röret lagas (deras rör). Sen om det behövs tapetseras får antingen föreningen fixa det eller så får de ersätta er självrisk om ni ser till att det tapetseras.

Kolla för säkerhets skull stadgarna och ordningsreglerna innan ni talar med föreningen! Men om det är HSB så är rören enligt deras stadgar föreningens skyldighet och ansvar...

Lycka till!
    Åsa

Svar på tråden Får antagligen stå för byte av ledning till element som läcker....