• Anonym (Blomma)

Dödsannons?

Har man inte alltid dödsannons?

En bekant har gått bort för en månad sedan, men jag kan inte hitta någon dödsannons.

Familjen kanske har valt att inte ha någon? Är det vanligt?

• Svar på tråden Dödsannons?
  • Fontana

Nej, det är inte alla som har en dödsannons. Det är liksom en privat sak som de anhöriga avgör.

Ofta vill man ju meddela att en person har avlidit, men andra låter bli. Det kostar till exempel en hel del pengar med en dödsannons. Det kan också vara så att den avlidne inte hade så många vänner och bekanta (kvar i livet), och man därför tycker att det inte spelar så stor roll.

Det kan ju också vara så att de anhöriga vill vara ifred och därför avstår från dödsannons.

• Anonym (Sara)

Så du trodde på allvar att det finns en dödsannons för alla människor som avlidit?

• Anonym (Blomma)

Ja det är kanske något av det ni skriver, en kostnadsfråga eller att dom vill vara ifred.

Ja jag trodde nog ändå att dom flesta har dödsannons måste jag erkänna, men ack så fel man kan ha.

Tack för era svar!

• Mrs Moneybags

Många väljer bort pga kostnaden, men även för att tidningsläsandet gått ned betydligt. Det når säkert fler att lägga ut ett meddelande på facebook...

• Anonym (rip)

Det är många som inte har dödsannons.

• Ann-Louise

Kolla även på Fonus minnessidor, många som väljer att bara lägga ut dödsannonsen på nätet då detta är billigare. Sök på Fonus minnessidor.

• Anonym (...)

Fler och fler väljer bort annons, dels pga kostnad men sedan också för att det idag finns andra forum att förmedla budskapet.

Tidigare var ju poängen med dödsannons att meddela att XX avlidit och att begravningen kommer ske där och då. Idag har vi dels andra sätt att informera om detta, ex mail, sms, minnessidor på nätet osv, samt att idag flyttar vi runt i landet (världen) på ett annat sätt, så för att meddela folk när begravningen är skulle man kanske behöva sätta in i 4 olika tidningar (4x5000=20000kr i annonskostnad).

Många väljer dock att sätta in en menorian i tidningen (gratis och där kan man berätta om den avlidne)

• Anonym (Blomma)

Ja jag har kollat på nätet också, dom har nog helt enkelt valt att inte ha någon alls. Men en sak som är riktigt sjuk är ju att det är sååå dyrt med dödsannons, det borde vara gratis kan jag tycka.

• Anonym (Ebba)

www.familjesidan.se kan man söka på den avlidnes namn, jag tror att dom flesta dödsannonser finns med där... (om det gjorts någon annons)

• Anonym (Agustina)

Någon dödsannons är inte tvunget..ej heller kyrklig begravning..man kan välja borglig för att dra ned på kostnaderna..

• elin1989
    Anonym (Agustina) skrev 2018-03-12 18:31:56 följande:

Någon dödsannons är inte tvunget..ej heller kyrklig begravning..man kan välja borglig för att dra ned på kostnaderna..

Borglig begravning är inte billigare än kyrklig. Om man är medlem i Svenska kyrkan betalar man inte för präst och lokal. Och alla andra kostnader är samma, typ kista etc.
  • Anonym (Agustina)
    elin1989 skrev 2018-03-12 18:36:49 följande:

Borglig begravning är inte billigare än kyrklig. Om man är medlem i Svenska kyrkan betalar man inte för präst och lokal. Och alla andra kostnader är samma, typ kista etc.

Ändrat sedan 80-talet då..
  • IsDimma

Det kan också vara så att annonsen kommer ut efter begravningen. Så valde min pappa och hans syster och mamma och hennes syskon när min farmor och mormor dog. För att min farmor och mormor ville ha bara dom närmaste på själva begravningen.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
Svar på tråden Dödsannons?