• myownworstenemy

    Bra förskolor i centrala Malmö?!

    Jag och min lilla familj bor i centrala Malmö nära Triangeln. Till hösten ska vår blivande tvååring börja förskolan. Nu undrar jag om ni kan rekommendera några bra förskolor i centrala Malmö? Eller kanske till och med avråda från att gå på vissa...

    Det här med att ansöka till fem förskolor i centrala Malmö verkar i princip helt hopplöst. Det verkar vara riktigt svårt att få någon förskola i närheten av hemmet. Vissa verkar lura systemet och börjar på en förskola på våren för att sedan kunna byta till hösten. Funkar det verkligen så? 

    Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få med era erfarenheter. Hittills tycker vi att Sjöhästen på Lugnet verkar bäst men där kan vi nog glömma att få en plats. 

  • Svar på tråden Bra förskolor i centrala Malmö?!
  • Anonym (Optimist)

    När vårt barn började på förskola för några år sen hade vi satt augusti som önskad månad. Vi fick välja mellan att sätta ett bestämt datum eller att vara flexibla med en period på två veckor, där vi kunde få vilket datum som helst inom de två veckorna. Det skulle öka chansen att få en förskola man önskat. Vi valde period och vi fick vårt tredjeval. Ingen har riktigt kunnat förklara hur de gör när de placerar barn, ibland går de på ålder.

    Det där med lura systemet vet jag inte hur du menar. Om man måste ha förskoleplats på våren så tackar man ju ja till den plats man får. Sen kan man stå i byteskö, men man får stå i kö och vänta där också, helt enligt alla regler Malmö stad har.

    Vårt barn går på Storken, som ligger vid moderna muséet, det är ju en liten bit från er men centralt. Tycker den är bra, men har inget att jämföra med.

  • myownworstenemy

    Stort tack för ditt svar! Det kanske är en idé att skriva in en period.

    Det där med att lura systemet var något min sambo hörde någon annan förälder prata om. Att det var en del som gjorde så. Vet inte heller hur det funkar om det ens gör det.

  • chrissepisse

    Lugnets förskola är bra. Den var ännu bättre innan när de körde åldersblandat, men den är bäst av de förskolor vi har haft. Jag har haft barn på St Gertrud ( aug 2004 -aug 2007), Storken (dec 2008 - aug 2013) och Lugnets förskola (maj 2014 --). Om jag ska rangordna dessa tre säger jag Lugnet, St Gertrud, Storken.

    Storken har usel utemiljö, vilket gör att jag inte skulle rekommendera den. De har ingen egen, riktig gård och måste gå iväg till någon lekplats vilket kan vara svårt på småbarnsavdelningen. När mitt barn gick där hände det att de inte var ute på en hel vecka på grund av resursbrist.

    Om du bor vid Triangeln skulle jag ta med Triangelns förskola, Lugnets förskola och Sjöhästens förskola på min lista. Hur bra en förskola är varierar enligt mig hela tiden beroende på vilken personal och barngrupp som finns där för tillfället.

  • Anonym (Vårförskola)

    Malmö införde för ett par år sedan något de kallar för vårförskola. Det innebär att de som söker på våren när det finns väldigt få platser lediga ibland behöver bli erbjudna en plats som är längre från hemmet än de flesta får. Kommunen ger dem då den förskoleplatsen som en tillfällig plats och som bonus så får de en garanterad omplaceringsplats i augusti på ett av sina förstahands val.

    Tycker själv det känns ganska mycket som fusk när nästan ingen annan kan få en plats på någon av de önskade valen i innerstan.

  • Anonym (Miss_S)

    Bra förskolor, björnens förskola är bra. Jag har haft/har alla mina barn där och de har en fin och stor gård med bra personal. Tranan, triangeln är också bra.

    Lycka till

  • Anonym (Miss_S)
    Anonym (Vårförskola) skrev 2018-03-12 18:39:52 följande:

    Malmö införde för ett par år sedan något de kallar för vårförskola. Det innebär att de som söker på våren när det finns väldigt få platser lediga ibland behöver bli erbjudna en plats som är längre från hemmet än de flesta får. Kommunen ger dem då den förskoleplatsen som en tillfällig plats och som bonus så får de en garanterad omplaceringsplats i augusti på ett av sina förstahands val.

    Tycker själv det känns ganska mycket som fusk när nästan ingen annan kan få en plats på någon av de önskade valen i innerstan.


    Ja det är riktigt dumt, mer jobb för förskole personalen, barn och föräldrar. Läste någonstans att de gör så för att folk ska integreras.
Svar på tråden Bra förskolor i centrala Malmö?!