• moaguuun

Räknas helgen in när man är sjuk?

Vad jag hört får man vara sjuk i 7 dagar innan intyg.

Men om man är sjuk från tisdag, sen över helgen, och forfarande är sjuk, hur blir det då? Räknas helgen in? Och blir det en ny karensdag på måndag?

• Svar på tråden Räknas helgen in när man är sjuk?
  • moaguuun

Ok... Men är det 7 dagar eller 8? Måste man alltså ha intyg på måndag då redan som är dag 7, eller på tisdag?

• Bibbidi
    Jemp skrev 2018-03-12 19:18:11 följande:

Helgen räknas in. Ingen ny karensdag.

Det är olika från arbetsplats till arbetsplats. På farsans jobb är det 5 arbetsdagar, på sambons en vecka. Så fråga inte här - fråga din arbetsgivare vad som gäller på just din arbetsplats! 
  • moaguuun

Jag tänkte om det finns något generellt som gäller till 99%. 

Tänkte också på om det alltid krävs intyg då eller om det är om arbetsgivaren tvivlar på att en är sjuk?

• EnGladPingvin

Helgen räknas in. På 8:e dagen krävs intyg om inget annat har avtalats. Dvs blir du sjuk tisdag krävs intyg efterföljande tisdag.

• Mantrasina

Åttonde kalenderdagen krävs sjukintyg om en inte har något annat uttalat. Det kan mycket väl vara så att en måste lämna in intyg tidigare. (Åttonde kalenderdagen blir i allmänhet sjätte arbetsdagen om det är en normal arbetsvecka med fem arbetsdagar/två lediga helgdagar)

• BurningDiamond

I avtalet på min arbetsplats står det att vi ska ha intyg från dag 8, men i realiteten så gäller det efter 40 timmar (heltid). Det har ställt till det för mig ett par ggr eftersom jag jobbar 38timmar/42timmar per två veckor. Detta gäller allså hos oss. Din arbetsplats kan räkna annorlunda.

Svar på tråden Räknas helgen in när man är sjuk?