• Anonym (TS)

Seriös uppfödning av långhårig schäfer, finns det?

Hej. Jag letar efter en seriös kennel som föder upp långhårig och/eller välpälsade schäfrar, men det verkar inte finnas? Uppfödarna jag hittar som föder upp långhårig schäfer kan aldrig visa upp stamtavla på sina hundar och då är jag inte intresserad.

Ni som har långhåriga schäfrar med stamtavla vart har ni köpt dom?

• Svar på tråden Seriös uppfödning av långhårig schäfer, finns det?
  • Anonym (Kenneln)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-12 20:47:44 följande:

Hej. Jag letar efter en seriös kennel som föder upp långhårig och/eller välpälsade schäfrar, men det verkar inte finnas? Uppfödarna jag hittar som föder upp långhårig schäfer kan aldrig visa upp stamtavla på sina hundar och då är jag inte intresserad.

Ni som har långhåriga schäfrar med stamtavla vart har ni köpt dom?

Jag vet en. Men nu kan jag inte komma på namnet.

Har du sökt på bruksschäfer? Utställningsschäfer har fel på höfterna hela högen
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kenneln) skrev 2018-03-12 20:49:30 följande:

Jag vet en. Men nu kan jag inte komma på namnet.

Har du sökt på bruksschäfer? Utställningsschäfer har fel på höfterna hela högen

Bruksschäfer brukar ju oftast inte vara långhåriga.
  • Jemp

Det finns nog långhåriga individer som är seriöst uppfödda, men ingen seriös uppfödare av en bruksras lär ha pälslängd som främsta kriterium.

• Anonym (Kenneln)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-12 20:52:51 följande:

Bruksschäfer brukar ju oftast inte vara långhåriga.

Det finns en uppfödare som bara går efter friska hundar. Hon har långhåriga schäfrar i alla färger. Jag har googlat men kan inte hitta henne.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kenneln) skrev 2018-03-12 21:01:19 följande:

Det finns en uppfödare som bara går efter friska hundar. Hon har långhåriga schäfrar i alla färger. Jag har googlat men kan inte hitta henne.

Vet du ifall det är stamtavla på alla hennes hundar som används i avel?
  • Jemp

Tänk på att stamtavla inte är en automatisk garanti. Menar inte alls att ni ska köpa blandras, men det fina med stamtavla är att det ger en möjlighet att kolla upp det viktiga. Hälsotester, mentaltester/beskrivningar, ev meriter och arbetsegenskaper så ni får en frisk hund som passar er och det ni vill använda hunden till.

• Anonym (Kenneln)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-12 21:03:51 följande:

Vet du ifall det är stamtavla på alla hennes hundar som används i avel?

Om hon är uppfödare borde hon ju ha stamtavlor.

Varför är stamtavla viktigt för dig? Vill du syssla med utställning?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kenneln) skrev 2018-03-12 21:16:03 följande:

Om hon är uppfödare borde hon ju ha stamtavlor.

Varför är stamtavla viktigt för dig? Vill du syssla med utställning?

Stamtavla är viktigt för att veta vad man faktiskt köper. Det är ju garantin på att det är schäfer och inte inblandat andra raser.
Svar på tråden Seriös uppfödning av långhårig schäfer, finns det?