• Anonym (Känner sig hemsk)

Panik hjälp jag har glömt vaccinerat min hund:(

Hej. Jag köpte en hund för ca 1 år sen. Allt har funkat klockrent osv . Straxt efter jag hämtade hem honom var jag med om en olycka som gjorde att jag blev i stort sätt säng liggandes i 3 månader och hade inte så mycket koll på något. Självklart tog ju sambon hand om hunden. MEN nu bara slog det mig att jag har glömt bort hans vaccinationer . Jag känner mig så jäkla hemsk men jag har inte haft en tanke på det förns nu.

Vad kan hända?

Kan jag på något vis få han vaccinerad nu även fast han är 1 år?

Så himla tacksam om någon har svar

• Svar på tråden Panik hjälp jag har glömt vaccinerat min hund:(
  • Anonym (G)

Ja du kan ta honom till veterinär så får han dom nu istället

Anonym (G) skrev 2018-03-13 00:07:17 följande:

Ja du kan ta honom till veterinär så får han dom nu istället

Okej dom kommer inte göra någon anmälan eller något då eftersom jag glömt vaccinerat honom ?
  • Anonym (Majsan)

Varför skulle de göra det?

Jag fick en hund som var strax över ett år och gick och vaccinerade honom för det han skulle fått innan. De bara tittade igenom hans papper för att se vilka sprutor han skulle ha. Sen betalade jag och sa och hejdå. Ingen höjde ens på ett ögonbryn för att han var några månader sen.

Men min kanin hade jag inte tid ett år så vi kom dit några månader senare. Det var heller ingen som sa nåt.

De är bara glada att få kunder.

Anonym (Majsan) skrev 2018-03-13 00:21:43 följande:

Varför skulle de göra det?

Jag fick en hund som var strax över ett år och gick och vaccinerade honom för det han skulle fått innan. De bara tittade igenom hans papper för att se vilka sprutor han skulle ha. Sen betalade jag och sa och hejdå. Ingen höjde ens på ett ögonbryn för att han var några månader sen.

Men min kanin hade jag inte tid ett år så vi kom dit några månader senare. Det var heller ingen som sa nåt.

De är bara glada att få kunder.

Okej ja han har fått 8v sprutan bara . 12v sprutan är missad och nu är det egentligen dags för 1 års vacc. Är det någon som vet ungefär vad det kostar?
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Känner sig hemsk) skrev 2018-03-13 00:26:16 följande:

Okej ja han har fått 8v sprutan bara . 12v sprutan är missad och nu är det egentligen dags för 1 års vacc. Är det någon som vet ungefär vad det kostar?

Bara att ringa och fråga.

Jag tror jag betalde nån hundring.
  • Anonym (Veterinär)

Det är så klart bra om de får sina vaccinationer som valpar så att de är skyddade under sin uppväxt men han kan få ettårssprutan som vanligt nu och kommer då ha samma skydd. Det är vanligare än man tror att folk missar (eller struntar i det...) så ingen kommer att döma er. En vuxen hund behöver bara vaccineras en gång oavsett tidigare vaccinationsstatus. :) Några veckor efter vaccinationen kommer han att ha samma skydd som om han vaccinerats som han skulle som valp.

Priset beror på var du bor. Det brukar vara dyrare i storstadsområdena och på stora djursjukhus så det kan löna sig att kolla runt och jämföra mindre kliniker. Vissa har prislistor på sin hemsida, annars får du ringa. Det vaccin han behöver är antingen DHP eller DHPPi (det sistnämnda skyddar även delvis mot kennelhosta så det är det man brukar ge). Räkna med att det kostar 3-500 kr beroende på var du bor.

Anonym (Veterinär) skrev 2018-03-13 00:52:20 följande:

Det är så klart bra om de får sina vaccinationer som valpar så att de är skyddade under sin uppväxt men han kan få ettårssprutan som vanligt nu och kommer då ha samma skydd. Det är vanligare än man tror att folk missar (eller struntar i det...) så ingen kommer att döma er. En vuxen hund behöver bara vaccineras en gång oavsett tidigare vaccinationsstatus. :) Några veckor efter vaccinationen kommer han att ha samma skydd som om han vaccinerats som han skulle som valp.

Priset beror på var du bor. Det brukar vara dyrare i storstadsområdena och på stora djursjukhus så det kan löna sig att kolla runt och jämföra mindre kliniker. Vissa har prislistor på sin hemsida, annars får du ringa. Det vaccin han behöver är antingen DHP eller DHPPi (det sistnämnda skyddar även delvis mot kennelhosta så det är det man brukar ge). Räkna med att det kostar 3-500 kr beroende på var du bor.

Åh tack snälla.

Får jag fråga en till fråga för du verkar ju ha koll :) vi har även en hankatt på 2 år han är intagen från lagårn så inte lagt några pengar på vacc eller liknande utan avmaskat han hemma och så. Men han är ute katt och aldrig haft några problem med att han hamnat i slagsmål osv därför har vi helt enkelt inte kastrera honom. (Vi bor på landet) men ikväll när han kom hem är han helt sönder slagen. Har djupa och långa sår över hela huvudet och jag tycker så synd om honom vet inte vem han stött på. Är det försent att kastrera honom nu kan det hjälpa honom på något vis ?
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Känner sig hemsk) skrev 2018-03-13 01:09:34 följande:

Åh tack snälla.

Får jag fråga en till fråga för du verkar ju ha koll :) vi har även en hankatt på 2 år han är intagen från lagårn så inte lagt några pengar på vacc eller liknande utan avmaskat han hemma och så. Men han är ute katt och aldrig haft några problem med att han hamnat i slagsmål osv därför har vi helt enkelt inte kastrera honom. (Vi bor på landet) men ikväll när han kom hem är han helt sönder slagen. Har djupa och långa sår över hela huvudet och jag tycker så synd om honom vet inte vem han stött på. Är det försent att kastrera honom nu kan det hjälpa honom på något vis ?

Vet du hur många katthonor han redan befruktat! man måste kastrera katter! Det föds alldeles för många redan! Katthemmen är överfulla! Min kompis jobbar där
    Anonym (Majsan) skrev 2018-03-13 01:12:30 följande:

Vet du hur många katthonor han redan befruktat! man måste kastrera katter! Det föds alldeles för många redan! Katthemmen är överfulla! Min kompis jobbar där

Ja nu tror jag ju att det går att räkna på en hand om det nu isåfall skulle vara så,då det inte knappt finns en granne inom en mils radie!! Det var inte min fråga alls
  • Anonym (Oansvarigt!)
    Anonym (Känner sig hemsk) skrev 2018-03-13 01:19:47 följande:

Ja nu tror jag ju att det går att räkna på en hand om det nu isåfall skulle vara så,då det inte knappt finns en granne inom en mils radie!! Det var inte min fråga alls

Med din inställning ska du inte ha djur överhuvudtaget! Alla katter som inte ska användas i avel ska kastreras! Men du kanske tycker det är okej att bidra till att det finns ännu fler hemlösa och oönskade katter?!
  • Dexter dot com

Självklart ska du kastrera och vaccinera katten och hunden kan du vaccinera utan problem nu. 

• Anonym (G)

De brukar va billigare när dom har dropp in.
    Men skulle chansa på att sprutorna kan ligga på 250kr styck. Men de måste ges för andra hundar kan smitta din hund o han kan bära smitta som kan smitta dom.

Så din hund ska inte träffa ansra hundar fram tills du vaccinerat honom

• Anonym (G)

Katten borde bli undersökt och få smärtlindring utskrivet.

• TeresB
    Anonym (Känner sig hemsk) skrev 2018-03-13 01:09:34 följande:
    Åh tack snälla.

Hunden ska normalt vaccineras varje år. spar intyget så att vet vet vilken spruta hen skall få då det varierar det brukar kosta 500 kr ngn stans där har jag för mig. Vad det gäller katten är det nog bra att kastrera den. 
Svar på tråden Panik hjälp jag har glömt vaccinerat min hund:(