KRONISK SVAMP
Jag hade rejäla problem i två år när jag fick mycket antibiotika pga infektioner och blir man sänkt i sitt immunförsvar och får floran rubbad i slidan så är det nog lätt att "fastna" med svampen.
Det som jag upplevde hjälpte mig:
Bara 100% bomull i trosor och du måste tvätta underkläderna i minst 60 grader för att döda svampen i dem. Kan vara svårt att hitta 100% bomull i vanliga butiker numera men finns t.ex. på bonprix.se
Sov med bart underliv alltid och använd inte tampong.
Ha löst sittande kläder nertill, lär dig gilla kjol och klänning. Idag kan jag ha mer tajta kläder igen men då var det 100% omöjligt.
Bada inte i klorerade pooler på semestern. Jag kunde inte vara i Spanien alls de åren utan att få svamp, det räckte med värmen för att dra igång det.
Uteslut godis och dra ner på kolhydrater i din vardag. Detta gällde särskilt veckan just före mens för mig, det var oftast då infektionen startade.
Försök att inte ta antibiotikakurer, även om det kan vara svårt att undvika. Jag hade bihåleproblem men en sköljspruta med saltvatten hjälpte mig mycket och jag slapp antibiotika 4 ggr av 5 på den behandlingen. Början till halsfluss kan man ofta gurgla bort med gurgelvatten som innehåller jod eller med Listerine total care varannan timme. Att inte äta socker hjälpte mig också med halsinfektioner tyckte jag.