• RJEL

    tappen påverkad, v.31+1 . neo avd. ska komma & prata med mig

    Skriver så kortfattat o snabbt ja kan. Haft värkar o sammandragningar sen i lördas. Blev inlagd lördag fick gå hem söndag med bricanyl tabletter, de fortsatte så ringde och skulle avvakta till måndag. Måndag fortsatte de så åker in o blir kvar till tisdag, får spruta även denna gång för att lugna värkarna samt får spruta för bebisens lungor. Ska få kortison dos 2 för lungorna ikväll. meddelas att ja blir kvar över natten. Ska även få gå på ultraljud för att mäta o väga va bebisen väger. Tappen hade gått från 27mm i lördas till 19mm igår(måndag)
    Blev undersökt imorse igen och man kunde känns huvudet tryckt mot tappen.
    Blev även informerad att neo avdelningen kommer och informerar mig om förtidig födsel.
    Va tror ni? Förbereder dom sig att han kommer inom några dar, nån vecka ?
    Känns som dom inte vill oroa mig.

  • Svar på tråden tappen påverkad, v.31+1 . neo avd. ska komma & prata med mig
  • RJEL
    Zaxika skrev 2018-03-13 11:13:56 följande:

    Försök bara att ta det lugnt och invänta den information du får!

    Håller tummar och tår att allt går finemang. Du har ju passerat vecka 28 så bebisen har stor chans att klara sig fint!


    Tack! Försöker tänka att de är goda chanser men man blir orolig av ovissheten. Att 2 bicanyl sprutor o 2 bricanyl tabletter hemma inte hjälper mot värkarna .
    Ska mäta o uppskatta vikt på bebis nu
  • RJEL
    Meriall skrev 2018-03-13 14:43:15 följande:

    Kan också säga att så fort min bebis fötts tog de iväg henne för att se så hon mådde bra (hörde dock att hon skrek högt så fort hon kom ut :) ) men bara en minut efter så kom de tillbaka med henne i en filt så att jag fick hälsa och titta på henne en stund innan de tog henne till neo. Det var otroligt skönt för mig att se att hon mådde bra och gjorde att jag kunde slappna av.


    Va skönt att få se bebisen innan. Hur va tiden på neo? Vart låg du som mamma?
  • RJEL

    Låter ju som en jobbig upplevelse endå va fin. Jag håller tummarna att min lille kille vill stanna minst 2 veckor till. Men dom har verkligen ingen aning här och gör verkligen allt dom kan och har super koll på mig.
    Ligger med dropp nu som verkar ha funkat faktist. Inväntar nästa kortison spruta ikväll också.

    Nån som vet hur lång tid de tar för kortison sprutorna att göra verkan ?

  • RJEL

    Blir kvar en tredje natt.
    Sammandragningarna och värkarna har minskat massor sen dom koppla på dropp igår . Fått ca 4 st och de har varit nån som gjort lite ont sådär dom andra har varit obehagliga .
    Andra och sista sprutan kortison är tagen för bebisens lungor. och jag ska börja röra mig mer i rummet för att se om de ökar när jag rör mig.

  • RJEL

    Har värkar en gång i timmen ungefär. Imorn kopplas droppet bort. Dom kommer då kolla om värkarna ökar. Dom vill även se om dom ökar när jag går i korridoren. Kanske får en till bricanyl spruta mot värkarna. Men dom börjar prata om att man måste bestämma hur långt man ska gå med att försöka stoppa de oxå .
    Fick höra att ja va öppen 1cm igår, idag vill man inte kolla med risk att bara reta tappen.

    Man undrar ju om man kommer komma här ifrån eller om jag kommer va här tills han kommer ut. Barnmorskorna och läkarna vet inte dom heller dom tar dag för dag och är jätte hjälpsamma. Men man hatar verkligen ovissheten.
    Någon som varit med om liknande och kommit hem ?

  • RJEL
    Lillflickan skrev 2018-03-15 05:21:23 följande:

    2013 hamnade jag på sjukhuset i v 30+ någonting. Fick dropp för att avstanna förlossningen, kortisonsprutor och brikanyl. Sonen stannade inne till v32+3. Jag var sjukt orolig och rädd att han inte skulle överleva. Jag visste inget om hur det var att få en bebis så mycket förtidigt.

    Men i den veckan är det med största sannorlikhet inga problem. Du är någon vecka tidigare än jag var, men det ska inte vara någon fara. Det känns jättetidigt men för att vara tidigt är det ändå ganska sent.

    Det kommer kännas jobbigt och ni kommer vara kvar på sjukhuset ett tag. Det kommer troligtvis behövas cpap som hjälper bebisen att andas, kuvös, sondmatning och solning mot gulsot. Bra att du hunnit få lungmognadssprurorna. Det ger bebisen en lättare start.

    Jag tror du kan räkna med att vara kvar på sjukhuset tills bebisen kommer. Får du komma hem är det en bonus. Det är ingen som kan säga hur länge det tar innan bebisen kommer. Hoppas den får stanna lite till. Varenda dag gör det lite lättare, men oroa dig inte för mycket om den skulle komma nu.

    Har du fått prata med någon från neo? Kanske ett besök? Fråga om du kan få det så kanske du kan få ställa dina frågor och länna dig tryggare.

    Räkna med att kunna få vara kvar på neo tills dess att bebisen skulle varit fullgången, men troligtvis kommer ni komma hem tidigare än det.

    Lycka till!


    Tack för ditt svar!:)

    Jag och sambo har fått prata med personal på neo som kom upp till mitt rum i tisdas och förklara vad som kommer ske om han kommer inom några dar/en vecka. Och igår (onsdag) fick vi komma ner och kolla vart han kommer tas och undersökas sen vart han kommer ligga, hur de ser ut med kuvöser och annat, samt vart vi föräldrar kommer få va.

    Fick du vara på sjukhuset tills din bebis kom efter att du kom in med värkar i v.30 ? Elr fick du åka hem och sen satte de igång.
  • RJEL
    Lillflickan skrev 2018-03-15 10:46:51 följande:

    Jag fick ligga inne hela tiden tills han kom. I mitt fall hade jag nog inte kunnat åka hem för jag hade så ont att jag inte kom upp ur sängen utan väldigt mycket hjälp. Det var därför jag åkte in och inte för att jag hade värkar direkt. Men tappen var kort och det var öppet en cm när jag kom in så det hade definitivt startat.

    Bra att ni har haft kontakt med neo. Kändes det något bättre efter att ha pratat med dem och kollat?


    Det kändes bra att se vart han kommer tas och vart han kommer ligga om han kommer nu. Och all information lugnade verkligen. Och dom låter ju väldigt positiva med hur han kommer klara sig om han kommer nu.

    Men idag har jag inte haft en enda sammandragning eller värk så de är positivt. Droppet kopplas bort idag. Kommer få mer information av läkare senare idag hur vi går vidare
  • RJEL

    Droppet är bortkopplat och ingen undersökning av tappen kommer göras idag men imorgon.
    Fått veta att imorgon ska vi se om värkarna kommer mer om jag rör mig. Sen sa dom att de dom kan göra nu är att ge nån enstaka bricanyl spruta mer kan dom inte göra. Vill han komma så får han komma.

    Så jag håller tummarna att de är lugnt fast droppet är borta och att de går bra imorn när ja ska röra på mig i korridoren

  • RJEL

    Blev flyttad inatt till annat sjukhus då neo avd va full där jag var.
    Är i en förlossningssal och som det är nu så vill man inte flytta på mig. Då jag har sammandragningar och värkar som kommer hela tiden.
    Dock inte smärtsamma än.

  • RJEL
    Anastacia80 skrev 2018-03-19 12:23:13 följande:

    Hur går det för dig?


    Fick smärtlindring och en bricanyl spruta för att få sova. På morgonen va allt lugnt så jag blev flyttad till ett vanligt rum på förlossningen. Där var vi i 2 dar typ då vi bad om att bli flyttad tbx till sjukhuset som är "vårt" sjukhus. Närmast hem liksom. Om det fanns plats på neo avdelningen.
    Vilket de fanns så vi fick flytta tbx. Efter en natt där så hade de varit lugnt i lite mer än 1 dag. Så vi är nu hemma och jag får bara ta de lugnt o inte stressa och ska åka in om de kommer för många sammandragningar elr värkar. Vi fick endast åka hem för att vi har 15minuter till sjukhuset.
    Har kännt av några sammandragningar men inte massor, fått några värkar som gjort lite ont men inga regelbundna.
    Äter medicin som heter adalat morgon och kväll.
    Har gått 32 fulla veckor idag. Så nu hoppas vi han vill stanna kvar, de vänder så fort. Ett tag så trodde man verkligen att han skulle komma på de andra sjukhuset att man sa åt oss att förbereda oss på förlossning.
  • RJEL

    Allt lugnade ner sig.
    Varit sjukskriven till fulla 36 veckor med order att vila och inte vara uppe och gå för mycket.
    Nu har jag gått 38+4 och har inga känningar alls att han vill komma.
    Får fortfarande ganska mkt sammandragningar men inte mer än så.

Svar på tråden tappen påverkad, v.31+1 . neo avd. ska komma & prata med mig