• JohannaSaGo

    Behöver barnet kontinutet?

    Jag och pappan har lite delade åsikter kring detta och jag vill såklart göra det som är bäst för sonen (18mån)

    Han började förskolan för 2 månader sedan så det är ju fortfarande färskt förstås. Inskolningen gick suvenränt men när han förstod att han skulle lämnas när vi kom dit började han bli ledsen. Så nu när pappan lämnat har han gråtit varje gång. Spelar ingen roll om pappan stannar kvar en stund eller inte. Sonen slutar gråta så fort pappan är utom synhåll och är inte ledsen något under dagen. 

    Vi har sonen 15h/veckan då pappan är arbetslös och jag jobbar varierade arbetstider. 

    Enligt förskolan så tycker dom att vi ska ha honom fasta tider tis-tors 09-14 för kontinutet . Men att vi såklart får bestämma det själva.

    (obs, vill helst inte ha honom på dagis iöh. men "måste" för akassa, samt att pappan när som helst kan få jobb och då måste han ha en plats)

    Te.x förra veckan jobbade jag kväll tisdag och onsdag, så då var sonen hemma med oss. Så då var han på dagis endast Torsdagen.

    Pappan menar att han ändå borde gå fast jag jobbar kvällar/ledig eftersom han behöver komma in i det och inte bara gå 1 dag i veckan för det blir för lite för att skapa fasta rutiner och tryggheten där.

    Medans det för mig själviskt känns jättefel att lämna honom där när jag är hemma och speciellt om jag jobbar kväll då jag inte får träffa honom på hela dagen. 
    Specieltl eftersom jag vet att han  blir ledsen. 


    Hur hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Behöver barnet kontinutet?
  • mammalovis

    Nu är ju barnet väldigt litet, så att bygga upp en trygg tillvaro på förskolan kan ju ta tid. Man brukar rekommendera att barnet inte ska gå för lite tid, då barnet nästan kan behöva en inskolning till. Nu framgår inte när kvällspassen börjar, men om pappan ändå snart förväntas få jobb kan ju en kompromiss vara att gå 2 dagar i veckan, men färre timmar, bara för kontinuiteten och ni ändå får mer tid ihop.

  • Guldbarb

    För många barn (men inte alla, vi är ju alla individer) är det viktigt med kontinuiteten. Det är inte ovanligt att lämningar blir tuffare när barnet varit hemma ett tag. Min son hade en period när det alltid var jobbigt på måndagar och då hade han bara varit ifrån i 2 dagar. Det är upp till er och det är inget ovanligt att barn visar att de är ledsna vid lämning. Övergången kan vara tuff. Men jag skulle säga att 1 dag i veckan är för lite och blir för tufft för barnet eftersom det inte blir någon vana och han hinner inte vänja sig vid det som en trygg miljö.

  • Iowhannah

    Vi hade ett liknande bekymmer och jag håller helt med förskolepersonalen om att er son behöver mer än en dag i veckan på förskolan. Han behöver få en chans att lära känna barnen och personalen och komma in i rutinerna där, det får han inte om han går så sällan.

    15 timmar är inte mycket och jag tror att det kan vara skönt för er vuxna att ha lite tid till annat innan/efter jobbet.

  • Anonym (Ändra till 5 dagar?)

    Ni kanske kan ändra till fem dagar i veckan och tre timmar varje dag? Om det alternativet finns? Så hade vi med våra barn ett tag när de gick 15 H just för kontinuiteten och lättare komma in i gruppen när vi va förälsdrslediga med lillebror. Är ju inte det optimala som förälder just för att man inte hinner mkt på tre H borta, men blir ju att det missas mindre om ni väljer att ha hemma en dag ibland.

  • IsDimma

    Tre dagar är nästan ett minimum. Men om han nu ä så liten så kan ni lämna kort dag när ni känner för det. Lämna 9-12 eller vad nu efter lunch är hos er.
    Och så vilar barnet hemma. Kompromiss som åndå ger barnet en chans att Komma in i rutiner och lära sig hur man gör på förskolan.

  • JohannaSaGo

    Tack för svaren.. då gör det ingen mer skada att lämna honom på dagis trots att jag är hemma :/ känner att fred-måndag är lång tid emellan oxå för honom men tyvärr är det endast tis-torsdag som gäller. Och att hämta innan lunch kan man alltid göra. Men sonen vill inte gå hem när han väl blir hämtad så det tror jag inte skulle behövas.. hmm..

    Får väl försöla ha honom 15h veckan och se om han börjar "vänja sig" att lämnas där. Känns hemskt att lämna honom gråtandes trots att det snabbt går över.

Svar på tråden Behöver barnet kontinutet?