EmberEyes skrev 2018-03-17 07:37:15 följande:
Jag förstår verkligen inte problematiken.
Kan någon förklara vad exakt det här samtalet som eventuellt kan komma på mobilen under arbetstid ska göra för skillnad? Exakt hur många situationer finns det som din förmåga att ta emot samtalet direkt är avgörande? Och hur stor är sannolikheten att en av dessa situationer kommer inträffa?
Som någon skrivit tidigare i tråden, så länge din privata anträffbarhet under arbetstid är är en "rättighet", så är det din "skyldighet" att vara anträffbar 100% av tiden utanför arbetstid.
Den som inte kan finna sig i sin arbetsgivares regler och policies får antingen förhandla om detta via facket, eller se sig om efter en annan arbetsgivare.
Det kan tex gälla ett barn som kräks och gråter på förskolan. De får givetvis ta hand om det kräksjuka barnet tills föräldern kan komma, men man har rätt att vabba för sjuka barn och det är inte vettigt att tiden tills man kan hämta sitt barn skall försörjas flera timmar för att man inte får ha mobilen i fickan.
Det kan också gälla att förskolan behövt ringa ambulans för hjärnskakning, bruten arm, ett sår som behöver sys mm. Det är då inte heller ok att barnet skall vara på akuten utan en förälder. Detta händer givetvis väldigt sällan, kanske aldrig, men en mobil i fickan är guld värd om den behövs, och stör inte när den inte används.
Att det var svårare att bli nådd förr i tiden ser jag ingen relevans i. Nuförtiden finns teknik där man snabbare kan undsätta sitt barn och då behöver man inte hänvisa till att "det var sämre förr, så därför gör vi som förr".