• blubbeblubb

    Sjukskrivning pga OP, tid på dagis?

    Just nu har jag mitt barn 15h på dagis pga jobbar inte för tillfället. Nästa vecka gör jag operation o kommer vara sjukskriven och kommer inte kunna röra mig bra och kommer förmodligen ha väldigt ont i några veckor. Får man ha barnet mer på dagis när man är sjukskriven eller är det olika?

    Har inte frågat rätt ut men de vet om allt och de pratar bara om 15h.

    Är ensamstående så känns lite hemskt att jag bara förmodligen kommer ligga ner första veckan och ungen ska få ha tråkigt och att inte kunna göra nåt med henne.

  • Svar på tråden Sjukskrivning pga OP, tid på dagis?
  • Meriall

    Jag tror att du kan ha henne längre om du är heltidssjukskriven MEN bara om du har en sådan förskoleplats. Det finns 15timmars-platser och heltidsplatser. Har du en 15timmarsplats så kan du inte plötsligt ha henne heltid utan du måste i så fall få en heltidsplats och det kan vara svårt ifall det är platsbrist, eller kan bli på en annan förskola. Vill man ha på samma måste man säga till i god tid. Jag gissar att du har en 15timmarsplats eftersom du inte jobbar och då blir det svårt. Efter du inte längre är sjukskriven så har du inte längre rätt till heltidsplats om du är hemma. Så chansen att du ska få en är minimal. Sedan om hennes förskola har möjlighet kan de ju vara snälla och låta henne vara längre en tid men det är upp till dem. Vet inte heller hur det funkar med betalning av platsen då. 


    Har du möjlighet till annan barnpassning under den tiden? Tex om du kan betala en barnvakt eller pappan ta ledigt eller något? 

  • blubbeblubb
    Meriall skrev 2018-03-15 13:34:44 följande:

    Jag tror att du kan ha henne längre om du är heltidssjukskriven MEN bara om du har en sådan förskoleplats. Det finns 15timmars-platser och heltidsplatser. Har du en 15timmarsplats så kan du inte plötsligt ha henne heltid utan du måste i så fall få en heltidsplats och det kan vara svårt ifall det är platsbrist, eller kan bli på en annan förskola. Vill man ha på samma måste man säga till i god tid. Jag gissar att du har en 15timmarsplats eftersom du inte jobbar och då blir det svårt. Efter du inte längre är sjukskriven så har du inte längre rätt till heltidsplats om du är hemma. Så chansen att du ska få en är minimal. Sedan om hennes förskola har möjlighet kan de ju vara snälla och låta henne vara längre en tid men det är upp till dem. Vet inte heller hur det funkar med betalning av platsen då. 

    Har du möjlighet till annan barnpassning under den tiden? Tex om du kan betala en barnvakt eller pappan ta ledigt eller något? 


    Började förra veckan med 15 timmars. Innan dess jobbade jag heltid. Ska jobba direkt efter sjukskrivningen sen med. Men just nu går hon ju då på 15hplats.

    Har så jag kommer få lite hjälp av släkt o så men det är ju inte varje dag direkt. Men 15h är ju verkligen bättre än inget.

    Tack för svar
  • Anonym (Ada)

    Tror det beror på om du får läkarintyg och läkningen kräver att du ska ta det lugnt.

    I vanliga fall så är man ju mör några dagar efter OP men det beror ju självklart på vad det är för ingrepp. Hur gammalt är ditt barn? Är det en 1.5 åring som behöver mycket tillsyn eller är det en 5åring som du slipper bära på och jaga runt i hemmet?

  • Harvester

    Nu vet jag inte vad du ska göra för operation men jag gjorde en buköppning i somras och kunde då inte ens hämta/lämna första 3v så några 15h hade det inte varit tal om.

    Jag hade turen att ha mormor hos mig tills pappan kom hem för att slippa ha barnet på förskolan 6.45-17.30 (efter pappans arbetstider+restid)

Svar på tråden Sjukskrivning pga OP, tid på dagis?