Veckopeng. Hur mycket och vad skall det användas till?
Min dotter är 11 år gammal (blir snart 12). Jag ger henne 40kr i veckopeng varje fredag.
Sedan är det tanken att hon ska köpa sitt lördagsgodis själv och spara det som är kvar om hon vill köpa något extra utöver basgrejerna jag köper till henne.
Hon får även "städpengar" för olika saker hon städar i hemmet. Tex så får hon 40kr om hon putsar alla fönster, 40kr om hon städar hela badrummet (Som bara är 3kvm) osv.
Jag har tidigare sagt att om hon vill gå på bio eller göra andra saker med sina kompisar så får hon spara sina pengar så kan hon göra det. Men hon är rätt slösaktig och hennes veckopeng ryker så fort hon får dem och ibland vill hon inte städa extra och då blir det inga extra pengar.
Nu är det en skoldisko som är på gång nästa vecka 40kr i inträde och hon vill gå på det.
Det får hon sa jag om hon går med en vän. Och så får hon ju betala själv.
När jag sa att hon får betala själv sa hon glöm det då stannar jag hemma. ok tänker jag du måste ju inte gå så.
Men då undrar jag är jag en snål mamma som inte "låter" sin snart 12åring vara ute med sina kompisar på olika grejer eller är det fullt normalt?
Hur mycket grejer tycker ni är rimligt att hon får betala själv med tanke på hur mycket hon kan få på en månad totalt (när hon nu får för sig att städa extra).
Behöver lite tips då jag har ingen i min närhet att jämföra åldern på barn med.