• tikki masala

Veckopeng. Hur mycket och vad skall det användas till?

Min dotter är 11 år gammal (blir snart 12). Jag ger henne 40kr i veckopeng varje fredag. 
    Sedan är det tanken att hon ska köpa sitt lördagsgodis själv och spara det som är kvar om hon vill köpa något extra utöver basgrejerna jag köper till henne. 
    Hon får även "städpengar" för olika saker hon städar i hemmet. Tex så får hon 40kr om hon putsar alla fönster, 40kr om hon städar hela badrummet (Som bara är 3kvm) osv. 

Jag har tidigare sagt att om hon vill gå på bio eller göra andra saker med sina kompisar så får hon spara sina pengar så kan hon göra det. Men hon är rätt slösaktig och hennes veckopeng ryker så fort hon får dem och ibland vill hon inte städa extra och då blir det inga extra pengar.

Nu är det en skoldisko som är på gång nästa vecka 40kr i inträde och hon vill gå på det. 
    Det får hon sa jag om hon går med en vän. Och så får hon ju betala själv.
    När jag sa att hon får betala själv sa hon glöm det då stannar jag hemma. ok tänker jag du måste ju inte gå så.

Men då undrar jag är jag en snål mamma som inte "låter" sin snart 12åring vara ute med sina kompisar på olika grejer eller är det fullt normalt? 

Hur mycket grejer tycker ni är rimligt att hon får betala själv med tanke på hur mycket hon kan få på en månad totalt (när hon nu får för sig att städa extra).

Behöver lite tips då jag har ingen i min närhet att jämföra åldern på barn med. 

• Svar på tråden Veckopeng. Hur mycket och vad skall det användas till?
  • elsi
    tikki masala skrev 2018-03-15 15:11:25 följande:

Min dotter är 11 år gammal (blir snart 12). Jag ger henne 40kr i veckopeng varje fredag. 
    Sedan är det tanken att hon ska köpa sitt lördagsgodis själv och spara det som är kvar om hon vill köpa något extra utöver basgrejerna jag köper till henne. 
    Hon får även "städpengar" för olika saker hon städar i hemmet. Tex så får hon 40kr om hon putsar alla fönster, 40kr om hon städar hela badrummet (Som bara är 3kvm) osv. 

Jag har tidigare sagt att om hon vill gå på bio eller göra andra saker med sina kompisar så får hon spara sina pengar så kan hon göra det. Men hon är rätt slösaktig och hennes veckopeng ryker så fort hon får dem och ibland vill hon inte städa extra och då blir det inga extra pengar.

Nu är det en skoldisko som är på gång nästa vecka 40kr i inträde och hon vill gå på det. 
    Det får hon sa jag om hon går med en vän. Och så får hon ju betala själv.
    När jag sa att hon får betala själv sa hon glöm det då stannar jag hemma. ok tänker jag du måste ju inte gå så.

Men då undrar jag är jag en snål mamma som inte "låter" sin snart 12åring vara ute med sina kompisar på olika grejer eller är det fullt normalt? 

Hur mycket grejer tycker ni är rimligt att hon får betala själv med tanke på hur mycket hon kan få på en månad totalt (när hon nu får för sig att städa extra).

Behöver lite tips då jag har ingen i min närhet att jämföra åldern på barn med. 

Jag är ganska generös med pengar till saker som jag tycker är viktiga.

Min son som är 12 år får 250 kr i månadspeng. Pengarna spenderar han på vad han vill och hur han vill.

Men om han vill gå på stan och äta, gå på disko eller bio med en kompis så sticker jag gärna till lite extra. Han har haft lite jobbigt med kompisar tidigare och nu när det verkar släppa så sponsrar jag gärna sånt som innebär social samvaro som kostar lite. Jag vill inte att han ska missa att hänga med de andra och äta eller åka nånstans för att han saknar pengar. Jag skulle kanske tänka annorlunda om hans situation var annorlunda, men detta fungerar bra för oss. 
  • Tilja

Har inga barn än men när jag själv var barn så betalade mina föräldrar för bassaker + sociala event (typ bio, disco, badhus, äventyrsland etc, vare sig om det var med dem eller med mina kompisar) och även lite roliga småsaker (typ godis, någon film ibland, någon leksak ibland etc).

Men allt annat fick jag antingen köpa med min veckopeng (jag kunde också få städpeng om det var något speciellt som jag ville skynda på att kunna köpa, ungefär som du gör) eller önska mig det i födelsedagspresent eller julklapp.

Jag tänker att om du borde betala för sociala aktiviteter eller inte beror på lite olika faktorer. T.ex. hur lätt dottern har för att träffa kompisar och hitta på saker med dem och känna sig som en i gänget så att säga. Och hur ofta och till vilken kostnad hon vill göra dessa saker i jämförelse med hur er ekonomi ser ut, men där tänker jag att om du tycker att det blir för dyrt så kanske hon kan ha en social månadspott och så får hon välja ut de aktiviteter hon helst vill gå på inom den, alternativt betala själv för det som är utöver vad du sponsrar med.

Jag tänker också att det beror på hur slösig hon är med pengar. Om hon har svårt för att förstå pengars värde kanske det talar för att hon får betala aktiviteter hon vill gå på själv för att tvinga henne att välja vad hon vill lägga sina pengar på med omsorg.

• John22

Veckopengen + möjlighet att tjäna mer är det väl inget fel på, men just skoldisko och dylikt tycker jag att man som förälder kan sponsra.

• LFF

Minns inte vad jag själv fick i veckopeng i den åldern men jag vet att de pengar jag sparade skulle gå till saker jag ville köpa, kläder eller leksaker. Skoldisco, bio etc sponsrade mamma med pengar de gånger jag ville göra något sådant.

• tikki masala

Ja. det är inte helt lätt att veta hur man ska gå till väga. 
    När jag var liten fick jag ingen veckopeng men fick då lördags godis och skoldisko betalt. Kläder fick jag ärva från storasyster och kusiner.

Min dotter har flera aktiviteter som jag betalar åt henne. 
    En av dem är ridning och det är ju ganska så dyrt bara det tycker jag. fick senaste fakturan nu för nästa period på 12 veckor och det går ju på 1900kr.
    hon har två andra aktiviter också (den ena kostar visserligen 400kr/termin och den andra 800kr/termin) där träffar hon ju också andra barn.

• LFF

Jag red också. Och spelade fotboll. Och mina föräldrar hade inte direkt gott om pengar.

Men som sagt, du gör som du vill med ditt barn. Jag personligen hade stått för pengarna till discot under förutsättning att barnen sköter sig i övrigt.

• gbgumman
    elsi skrev 2018-03-15 15:21:43 följande:
    Jag är ganska generös med pengar till saker som jag tycker är viktiga.

Min son som är 12 år får 250 kr i månadspeng. Pengarna spenderar han på vad han vill och hur han vill.

Men om han vill gå på stan och äta, gå på disko eller bio med en kompis så sticker jag gärna till lite extra. Han har haft lite jobbigt med kompisar tidigare och nu när det verkar släppa så sponsrar jag gärna sånt som innebär social samvaro som kostar lite. Jag vill inte att han ska missa att hänga med de andra och äta eller åka nånstans för att han saknar pengar. Jag skulle kanske tänka annorlunda om hans situation var annorlunda, men detta fungerar bra för oss. 
    Samma här. Sonen är 13 och får 200 kr i månaden. För det köper han vad han vill. Jag betalar all socialsamvaro som bio disco café , lördagsgodis m.m. Dessa pengar är till saker han trillar på. onlinespel eller lite extra godis/glass m.m.

I går bestämde vi att höja till 300kr

Vid disco får barnen alltid 100 kr  för att ha kul.
  • Xeon

Jag och min syster fick ca 500 i månaden (alltså månadspeng, inte veckopeng) och det skulle då användas på fritidssaker som fika med kompisar, godis, bio eller såna saker.

vi var då 13 och 15 när vi började få de och det gällde att vi hjälpte till hemma med att plocka i och ur diskmaskinen, ta ut hunden och städa våra rum.

Svar på tråden Veckopeng. Hur mycket och vad skall det användas till?