Veckopeng. Hur mycket och vad skall det användas till?
Har inga barn än men när jag själv var barn så betalade mina föräldrar för bassaker + sociala event (typ bio, disco, badhus, äventyrsland etc, vare sig om det var med dem eller med mina kompisar) och även lite roliga småsaker (typ godis, någon film ibland, någon leksak ibland etc).
Men allt annat fick jag antingen köpa med min veckopeng (jag kunde också få städpeng om det var något speciellt som jag ville skynda på att kunna köpa, ungefär som du gör) eller önska mig det i födelsedagspresent eller julklapp.
Jag tänker att om du borde betala för sociala aktiviteter eller inte beror på lite olika faktorer. T.ex. hur lätt dottern har för att träffa kompisar och hitta på saker med dem och känna sig som en i gänget så att säga. Och hur ofta och till vilken kostnad hon vill göra dessa saker i jämförelse med hur er ekonomi ser ut, men där tänker jag att om du tycker att det blir för dyrt så kanske hon kan ha en social månadspott och så får hon välja ut de aktiviteter hon helst vill gå på inom den, alternativt betala själv för det som är utöver vad du sponsrar med.
Jag tänker också att det beror på hur slösig hon är med pengar. Om hon har svårt för att förstå pengars värde kanske det talar för att hon får betala aktiviteter hon vill gå på själv för att tvinga henne att välja vad hon vill lägga sina pengar på med omsorg.