• EllisO

Kyrkoskatt på deklarationen?

Jag gick ur svenska kyrkan den 13 mars 2017. Betalar jag då ändå för resterande 2017?

Fick deklarationen igår och där hade dragit nästa 4000 i kyrkoskatt..

Är det alltså på deklarationen som kommer först 2019 där jag slipper betala denna avgift??

• Svar på tråden Kyrkoskatt på deklarationen?
  • Don3

Ja. Går man ur innan dec så slipper man nästa år.

Dvs går du ur 2017 slipper du betala gör 2018 som du deklarerar 2019

• sextiotalist
    EllisO skrev 2018-03-16 10:36:40 följande:

Jag gick ur svenska kyrkan den 13 mars 2017. Betalar jag då ändå för resterande 2017?

Är det alltså på deklarationen som kommer först 2019 där jag slipper betala denna avgift??

Tror du betalar för hela 2017, men inte 2018 (PS På deklarationen som du får 2019 redovisas vad du har betalt för skatt 2018)
  • Jemp

Ja. Är du medlem 1 november betalar du hela nästa år (enligt Svenska kyrkans hemsida).

• EllisO

Satan då. De var som jag misstänkte.. tack för hjälpen!

• scaniae
    EllisO skrev 2018-03-16 10:36:40 följande:

Du är ju medlem var du vill men jag rekommenderar dig att skriva ett papper med önskemål om din begravning.

Det är ett rent helvete att begrava folk som inte är medlemmar i svenska kyrkan.
  • Don3
    scaniae skrev 2018-03-16 14:12:20 följande:

Du är ju medlem var du vill men jag rekommenderar dig att skriva ett papper med önskemål om din begravning.

Det är ett rent helvete att begrava folk som inte är medlemmar i svenska kyrkan.

Jasså förklara.
  • elsi

På vilket sätt är det ett rent helvete?

Enligt länken har nedan så har kyrkan ett ansvar för gravsättningen. Själva begravningsceremonin kan man ordna hur och var man vill. Om man vill vara i kyrkan trots att den döde inte var medlem så kan man få betala en avgift. Hur man utformar ceremonin är helt fritt och kan utformas som det passar. Verkar inte vara något helvete egentligen?

www.svenskakyrkan.se/sollentuna/begravning-for-den-som-inte-tillhor-svenska-kyrkan
  • Hanky Panky

Vi hade inga problem när min syster gick bort. Det var en helt vanlig begravning i kapell fast utan det kristna inslaget. Och en kvinna från begravningsbyrån höll i ceremonin, istället för en präst.
    Var väldigt smidigt alltihop.

• Themis

Vad baserar du det påståendet på?

Begravningsavgiften betalar man ändå, inget konstigt med det. Att det kan bli dyrt med begravning oavsett är en annan sak.

Lite läsning för den som är nyfiken:

www.radron.se/Artiklar/Den-sista-resan-kan-bli-dyr
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Kyrkoskatt på deklarationen?