• Anonym (Fällan)

    Akademiker med låg lön

    Jag jobbar som administratör och har en 4-årig akademisk utbildning. Jag har i många år slitit mitt hår då jag kämpat, jobbat hårt, jobbat över, visat intresse för högre tjänster men aldrig kommit någon vart. Jag har varit på intervjuer och blivit totalt nedslagen av rekryterare som blir förvånade när jag velat ha en lön som är 30+. De anser att jag har för höga krav. Nyligen uttryckte en rekryterate att jobbet jag sökte var välbetalt varpå jag fick upp ångan lite. Gissa om jag blev paff när jag fick veta att det rörde sig om 27 t. Gör några år sedan erbjöds jag en tjänst med 21500 i lön. Att de hade mage! Jag tror att kvinnliga akademiker kräver för lite och att det därför är enkelt för arbetsgivare att hitta kvinnor som utför mer kvalificerade administrativa uppgifter till lägre lön. Nu har jag äntligen fått lite bättre betalt men genomsnittslönen för dem med min utbildning är 46 t och dit har jag en bit kvar. Jag undrar, finns det fler akademiker med låga löner? Vad jobbar ni med?

  • Svar på tråden Akademiker med låg lön
  • Anonym (Fällan)
    Anonym (Abc) skrev 2018-03-17 05:40:28 följande:

    Detr väldigt stor spridning på löner för ekonomer. Har man gått på en mer okänd/nyare ekonomutbildning har man nog svårare att komma i fråga på de bättre jobben också. Mitt tips till dig är att försöka få arbete på ett ställe som har ett av de större ekonomisystemen, se till att bli riktigt bra på det så att du blir superuser på din arbetsplats. Sedan kan du ha chansen att söka dig vidare till applikationskonsult inom det systemet. Men då får du räkna med att behöva flytta också om du inte redan bor i en större stad.


    Jag kommer nog inte vara kvar på min nuvarande arbetsplats så länge till. Om de inte ger mig chans att utvecklas mer så söker jag annat och då är det värt att pendla en bit.
  • Anonym (Fällan)
    Anonym (planera framåt) skrev 2018-03-17 06:56:05 följande:

    vill bara inflika en till sak. lönen går faktiskt upp och man är inte bunden till ett ställe resten av livet. jag är ekonom, ingångslön låg för 10 år sen på 21000. ligger idag på 51000. jag är visserligen inte helt nöjd men nu är jag på en nivå jag tycker är ok och med tanke på att jag har en del andra förmåner och frihet i jobbet är det helt ok.

    så mitt råd är kom in på ett ställe du vill börja på och sen kämpa! avancera inom organisationen och belönar de dig inte, sök utanför!


    Vad jobbar du med?

    Det lustiga är att de kollegor som känner till min lön tycker att den är hög. Det är den inte. Det är lite jantelag över det hela. De verkar tycka att jag ska vara nöjd. Jag är ganska utmattad nu efter att ha visat framfötterna i 15 års tid utan resultat. Jag orkar inte byta jobb just nu men det kanske kommer.
  • Anonym (planera framåt)
    Anonym (Fällan) skrev 2018-03-17 07:27:06 följande:

    Vad jobbar du med?

    Det lustiga är att de kollegor som känner till min lön tycker att den är hög. Det är den inte. Det är lite jantelag över det hela. De verkar tycka att jag ska vara nöjd. Jag är ganska utmattad nu efter att ha visat framfötterna i 15 års tid utan resultat. Jag orkar inte byta jobb just nu men det kanske kommer.


    jobbar inom staten, controller/verksamhetsutvecklare.
  • Anonym (Cia)

    Är ju olika inom olika branscher såklart där en de akademiska yrken inte har lika stor brist som andra. Att byta jobb regelbindet men inte för ofta är ju det som i många områden ändå vad som ger bra ökningar. Har själv precis gjort så och lämnar ett jobb jag egentligen gillar mycket till ett annat. Fick inte vettiga löneökningar på det gamla helt enkelt och hade kanske lite tur också då det nya verkligen ville ha mig och mina kvalifikationer. Fick upp lön med 13 000 kr.

    Landar således på 46000 kr. Har 4.5 års högskoleutbildning och har arbetat inom områdrt på olika nivåer och vis i ca 15 år. Har gjort mycket medvetna val jobb mässigt de sista 10 åren

  • Allt upptaget

    Jag är gymnasielärare (kandidat i två ämnen), utbildningen var 5,5 år. Fick 21 000 i ingångslön för 10 år sedan, har nu 33 000 (utan karriärtjänst då min arbetsplats inte inbegrips). Är långt ifrån nöjd men inom mitt yrke är lönerna låga så jag får finna mig i det tills jag kan klättra eller byta jobb.

    Du har däremot ett yrke som skulle kunna bli välavlönat, problemet är ju att hitta den rätta platsen. Lättare i en storstad kan jag tänka mig.

  • Anonym (Controllern)
    Anonym (Fällan) skrev 2018-03-17 07:23:08 följande:

    Jag kommer nog inte vara kvar på min nuvarande arbetsplats så länge till. Om de inte ger mig chans att utvecklas mer så söker jag annat och då är det värt att pendla en bit.


    Du har helt enkelt inte fattat hur en marknadsekonomi fungerar. Gissar att du hamnat in på redovisningslinjen och där finns det 20 kvalificerade på varje tjänst man annonserar. I ärlighetens namn behöver man heller inte 4 års utbildning för att reda ut enkel bokföring och kontera fakturor. Det är också 15 år sen du pluggade Dvs så tar dina potentiella arbetsgivare för givet att du har utbildning och kollar på din arbetslivserfarenhet. Är inte den särskilt imponerande så är det tufft. Skillnaden mellan redovisningskompetens och Controllerkompetens är gigantiskt (som ekonom vs pedagog).

    Nu verkar du dock nöjd och inte vill röra på dig men om du ändrar dig kan jag bara ge några tips. Stirra inte på lönen vid jobberbjudande, utgå endast utifrån arbetsuppgifter. Ofta kan man behöva ta ett steg i sidled/snett nedåt för att sen få utväxling. Försök att hitta ett medelstort företag med en tight ekonomiavdelning (typ 300-500 miljoner i omsättning) som har en redovisningschef och en CFO/ekonomichef. Hantera ditt vanliga jobb men sök utmaningar och delta i projekt med de personerna som har mer avancerade uppgifter. Lär dig hur dom jobbar. Vid medarbetarsamtal trycker du hela tiden på att det är mer sådant du vill jobba med. Är du duktig kommer du till slut få ett jobb inom företaget som är mer kvalificerat. Sen är ditt CV uppgraderat med 3000% jämfört med en magisterexamen i ekonom och 15 års ekonomiarbetslivserfarenhet.

    Det du gör nu kommer ju aldrig att betala sig om dina kollegor redan idag tycker du har hög lön.

    Själv lämnade jag chefstjänst inom ekonomi med 40 000 i lön för sämre betalt inom ekonomistyrning. 4 år senare är jag senior Controller med en lön på 58 000. Dock jobbar jag häcken av mig varje dag även om det är 12 år sen jag tog min examen. Dagens arbetsmarknad fungerar inte så som du insinuerar "visa framfötterna i 10 år och sen casha hem" för då kommer yngre och bättre människor springa om dig till slut och du ryker i en omorganisation.

    Allt skriver i välmening och lite gissningar om dig. Kanske inte alls stämmer men du förstår kanske mina poänger.
  • Anonym (Fällan)
    Anonym (Controllern) skrev 2018-03-17 09:24:03 följande:

    Du har helt enkelt inte fattat hur en marknadsekonomi fungerar. Gissar att du hamnat in på redovisningslinjen och där finns det 20 kvalificerade på varje tjänst man annonserar. I ärlighetens namn behöver man heller inte 4 års utbildning för att reda ut enkel bokföring och kontera fakturor. Det är också 15 år sen du pluggade Dvs så tar dina potentiella arbetsgivare för givet att du har utbildning och kollar på din arbetslivserfarenhet. Är inte den särskilt imponerande så är det tufft. Skillnaden mellan redovisningskompetens och Controllerkompetens är gigantiskt (som ekonom vs pedagog).

    Nu verkar du dock nöjd och inte vill röra på dig men om du ändrar dig kan jag bara ge några tips. Stirra inte på lönen vid jobberbjudande, utgå endast utifrån arbetsuppgifter. Ofta kan man behöva ta ett steg i sidled/snett nedåt för att sen få utväxling. Försök att hitta ett medelstort företag med en tight ekonomiavdelning (typ 300-500 miljoner i omsättning) som har en redovisningschef och en CFO/ekonomichef. Hantera ditt vanliga jobb men sök utmaningar och delta i projekt med de personerna som har mer avancerade uppgifter. Lär dig hur dom jobbar. Vid medarbetarsamtal trycker du hela tiden på att det är mer sådant du vill jobba med. Är du duktig kommer du till slut få ett jobb inom företaget som är mer kvalificerat. Sen är ditt CV uppgraderat med 3000% jämfört med en magisterexamen i ekonom och 15 års ekonomiarbetslivserfarenhet.

    Det du gör nu kommer ju aldrig att betala sig om dina kollegor redan idag tycker du har hög lön.

    Själv lämnade jag chefstjänst inom ekonomi med 40 000 i lön för sämre betalt inom ekonomistyrning. 4 år senare är jag senior Controller med en lön på 58 000. Dock jobbar jag häcken av mig varje dag även om det är 12 år sen jag tog min examen. Dagens arbetsmarknad fungerar inte så som du insinuerar "visa framfötterna i 10 år och sen casha hem" för då kommer yngre och bättre människor springa om dig till slut och du ryker i en omorganisation.

    Allt skriver i välmening och lite gissningar om dig. Kanske inte alls stämmer men du förstår kanske mina poänger.


    Har inte pluggat redovisning. Usch, redovisning är så jävla tråkigt så tur det. Tack för din input!
  • Anonym (Brett)
    Anonym (Fällan) skrev 2018-03-17 09:44:37 följande:

    Har inte pluggat redovisning. Usch, redovisning är så jävla tråkigt så tur det. Tack för din input!


    Du är ekonom och jobbar som administratör men inte med redovisning. Vad gör du på jobbet som kräver ekonomutbildning?
  • Anonym (Eki)

    Jag tror också att det stora problemet, som flera är inne på här tidigare, är att du antagligen (?) inte har pluggat Handelshögskolan... Det råder en löjligt stor inflation i utexaminerade ekonomer. Dock är det inget alla minihögskolor vill erkänna så man luras felaktigt in i bilden om att man faktiskt skulle kunna vara en möjlig kandidat till de "bra" och välbetalda jobben. Men kommer man från Högskolan Borås eller liknande så blir det nog extremt svårt att få något vettigt jobb utanför den offentliga sektorn... Det är väldigt synd! För alla dessa examinerade människor sitter säkerligen på näst intill jämförbar kunskap som de från de populära lärosätena.

    Jag håller med om att man är mycket överkvalificerad för de jobb du beskriver! Har ingen aning om hur man ska lösa det dock... 

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Eki) skrev 2018-03-17 11:56:58 följande:

    Jag tror också att det stora problemet, som flera är inne på här tidigare, är att du antagligen (?) inte har pluggat Handelshögskolan... Det råder en löjligt stor inflation i utexaminerade ekonomer. Dock är det inget alla minihögskolor vill erkänna så man luras felaktigt in i bilden om att man faktiskt skulle kunna vara en möjlig kandidat till de "bra" och välbetalda jobben. Men kommer man från Högskolan Borås eller liknande så blir det nog extremt svårt att få något vettigt jobb utanför den offentliga sektorn... Det är väldigt synd! För alla dessa examinerade människor sitter säkerligen på näst intill jämförbar kunskap som de från de populära lärosätena.

    Jag håller med om att man är mycket överkvalificerad för de jobb du beskriver! Har ingen aning om hur man ska lösa det dock... 


    Jag läste en termin på ett av de mindre ställena när jag behövde miljöombyte, nivån var så låg att jag kände att jag behövde läsa om samma nivå en gång till (men med annan inriktning så det gav något nytt) när jag kom tillbaka till mitt vanliga vanliga universitet.

    Däremot så fanns det ju några på kursen som var duktiga, jag tyckte synd om dem.
Svar på tråden Akademiker med låg lön