• Anonym (Fällan)

    Akademiker med låg lön

    Jag jobbar som administratör och har en 4-årig akademisk utbildning. Jag har i många år slitit mitt hår då jag kämpat, jobbat hårt, jobbat över, visat intresse för högre tjänster men aldrig kommit någon vart. Jag har varit på intervjuer och blivit totalt nedslagen av rekryterare som blir förvånade när jag velat ha en lön som är 30+. De anser att jag har för höga krav. Nyligen uttryckte en rekryterate att jobbet jag sökte var välbetalt varpå jag fick upp ångan lite. Gissa om jag blev paff när jag fick veta att det rörde sig om 27 t. Gör några år sedan erbjöds jag en tjänst med 21500 i lön. Att de hade mage! Jag tror att kvinnliga akademiker kräver för lite och att det därför är enkelt för arbetsgivare att hitta kvinnor som utför mer kvalificerade administrativa uppgifter till lägre lön. Nu har jag äntligen fått lite bättre betalt men genomsnittslönen för dem med min utbildning är 46 t och dit har jag en bit kvar. Jag undrar, finns det fler akademiker med låga löner? Vad jobbar ni med?

  • Svar på tråden Akademiker med låg lön
  • Anonym (Fällan)
    Anonym (Abc) skrev 2018-03-17 05:40:28 följande:

    Detr väldigt stor spridning på löner för ekonomer. Har man gått på en mer okänd/nyare ekonomutbildning har man nog svårare att komma i fråga på de bättre jobben också. Mitt tips till dig är att försöka få arbete på ett ställe som har ett av de större ekonomisystemen, se till att bli riktigt bra på det så att du blir superuser på din arbetsplats. Sedan kan du ha chansen att söka dig vidare till applikationskonsult inom det systemet. Men då får du räkna med att behöva flytta också om du inte redan bor i en större stad.


    Jag kommer nog inte vara kvar på min nuvarande arbetsplats så länge till. Om de inte ger mig chans att utvecklas mer så söker jag annat och då är det värt att pendla en bit.
  • Anonym (Fällan)
    Anonym (planera framåt) skrev 2018-03-17 06:56:05 följande: