Pappa med extra allt
Efter att ha levt i bonusfamilj i mer än 20 år med sammanlagt 8 barn så skulle jag inte rekommendera det för någon!
Vi har överlevt och alla barn är nu välfungerande vuxna och vi är fortfarande gifta och nu är det fullständigt fantastiskt med stor familj! Men vägen dit.... oerhört fasansfullt tungt! Jag förstår idag inte hur vi klarade av det.
Om ni går vidare med varandra så ge det lång tid innan ni ens funderar på att flytta ihop. Dina barn riskerar att altid vara i underläge. De är bara vana att kompromissa med varandra. Din partners barn är vana att konkurrera med 7 andra vilken ger en annan erfarenhet.
Alla barnen är dessutom i skolåldern med allt vad det innebär. Ingen är på väg att flytta ut de närmaste åren. Bor ni dessutom i en storstad så är bostadsbristen ofta så stor att barnen blir kvar hemma långt efter 20-årsåldern.
Som andra påpekat så finns det massor av viktiga frågor, ekonomi, boende, gemensamma regler?, olika regler, relationen till ex, fritidsaktiviteter, ev diagnoser eller sjukdomar hos barnen, andra problem som behöver hanteras.
Min erfarenhet är att en av de absolut viktigaste faktorerna för att vi klarade av vår situation var att vi kunde skaffa ett nytt gemensamt boende som rymde alla barnen med egna sovrum plus att vi hade flera olika gemensamma utrymmen också. Dessutom har vi haft god ekonomi som gett oss möjlighet att göra massor av saker med antingen alla barn eller bara delar av barnaskaran. Utan dessa faktorer vet jag inte om vi klarat av det.
Skulle jag göra om det? ALDRIG! Även om jag älskar alla våra barn. Vi skulle ha varit särbos om jag fick göra om det.