• Anonym (ohno)

Svamp i rumpan och i munnen efter antibiotika-kur. Hjälp!!

Jag har ätit en kur med antibiotika och har efter det fått en beläggning på tungan som inte går bort :( torsk?
    Det har även börjat klia i rumpan :( analen.. vilket är jättejobbigt.
    Har hört att det kan sprida sig från munnen till rumpan invärtes.
    Underlivet har klarat sig då jag använt lactal.
    Hur får jag bort svampen som jag antar att det är?
    Vill inte prata med vc för jag tycker det är pinsamt!

Nån som har varit med om samma och kan ge råd?

• Svar på tråden Svamp i rumpan och i munnen efter antibiotika-kur. Hjälp!!
  • Anonym (L)

Svamp är ju jättevanligt efter antibiotika kur så ring VC och be att få Diflucan utskrivet. Det finns kräm men den är inte så effektiv och inget du får bort svamp i munnen med.

• Anonym (ohno)

tack för svaret. ja det har blivit lite bättre i rumpan tror jag så jag avvaktar lite med det..
    tänkte fråga på apoteket om munnen för det känns inte lika jobbigt,,

• Inisario
    Anonym (ohno) skrev 2018-03-17 08:26:27 följande:

Jag har ätit en kur med antibiotika och har efter det fått en beläggning på tungan som inte går bort :( torsk?
    Det har även börjat klia i rumpan :( analen.. vilket är jättejobbigt.
    Har hört att det kan sprida sig från munnen till rumpan invärtes.
    Underlivet har klarat sig då jag använt lactal.
    Hur får jag bort svampen som jag antar att det är?
    Vill inte prata med vc för jag tycker det är pinsamt!

Nån som har varit med om samma och kan ge råd?

Hur kan du veta att du har svamp om du inte ens har kontaktat VC för utredning? För att folk brukar få svamp efter antibiotikabehandling? 
  • Anonym (ohno)
    Inisario skrev 2018-03-17 10:12:19 följande:
    Hur kan du veta att du har svamp om du inte ens har kontaktat VC för utredning? För att folk brukar få svamp efter antibiotikabehandling? 
    jag vet ju inte att det är det. Därför jag skrev med frågetecken och att jag antar att det är det jag har.
    Jag har aldrig haft liknande problem med detta innan och har just avslutat en rejäl kur antibiotika.
    Mycket som talar för att det är svamp med symptom, tillfälle osv.
    Har läst på lite.
    Har du någon annan idé?
  • Inisario
    Anonym (ohno) skrev 2018-03-17 10:51:35 följande:
    jag vet ju inte att det är det. Därför jag skrev med frågetecken och att jag antar att det är det jag har.
    Jag har aldrig haft liknande problem med detta innan och har just avslutat en rejäl kur antibiotika.
    Mycket som talar för att det är svamp med symptom, tillfälle osv.
    Har läst på lite.
    Har du någon annan idé?
    Könssjukdom, allergi, halsfluss, cancer, antibiotikabiverkningar.... mm.  Vad vet jag, men du vet det inte heller. Hur som tror jag inte att du hittar något mot dina besvär i någon random apotek utan läkarutredning.
  • Anonym (hanna)

Mycket tyder ju på svamp. För underlivet finns det receptfria salvor på apoteket. Du kan testa skölja munnen med vichyvatten. Men om det inte försvinner så bör du gå till läkaren.

Däremot så kan man få en beläggning på tungan som en reaktion till en hård infektion. Barnen och jag hade influensan, och barnen var kritvita på tungan efter det. Tog några dagar efter att febern försvann innan tungan såg normal ut. Så om du just avslutat kuren så kan du säkert vänta ett par dagar och se om det försvinner.

Svar på tråden Svamp i rumpan och i munnen efter antibiotika-kur. Hjälp!!