• Malva78

Samlar ni på någon servis?

Jag undrar om ni samlar på någon servis, mat eller kaffeservis? Vilken är det isåfall?
    Jag har precis börjat samla på Rörstrands Ostindia, men det finns ju många fina. 

• Svar på tråden Samlar ni på någon servis?
  • Aniiee

Nej, men min mormor samlade ihop en servis åt min mamma som jag sedan ärvde. Tror den servisen är tysk..... eller österrikisk eller något......

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Pimpinellan

Ja, en riktigt gammal servis som jag tror slutade tillverkas -39. Växjö guld heter den. Hittat en massa delar på loppis. Använt den ibland.

• Anonym (Dansk Design)
    Malva78 skrev 2018-03-17 18:15:25 följande:

Jag undrar om ni samlar på någon servis, mat eller kaffeservis? Vilken är det isåfall?

Jag har precis börjat samla på Rörstrands Ostindia, men det finns ju många fina. 

Royal Copenhagen - Blå Blomst

Dyr som attan men så vacker
  • Anonym (Humlan)

Samlar vet jag inte då jag fastnade för färgen och var trött på IKEA tallrikar som man haft i över 10 år.

Köpte Rörstrand Swedish grace tallrikar 27cm 8st hav/blåa och 2st stycken gråa.

Köpt 8st tekoppar av Swedish grace hav/blå.

4st Swedish grace hav tallrick djup 19cm.

Dom slutade tillverka hav serien december 2017 som ersattes av midnatt som är mörk och burrig, inte lika snygg.

219kr st för tallrickarna och tekopparna 179kr st. Djupa tallrikar 189kr st.

Summa runt 5000kr men värt varje krona då jag uppskattar varje middag att jag har köpt dom och lägga upp maten på.

Skillnad mot IKEA där man fick en hel service för 249kr.

Den åkte in i husvagnen, sparade man några kronor på att slippa köpa plast skräp som är dåligt för miljön och trista.

Sedan har jag Rörstrands gröna Anna service med kaffekoppar med fat ,tallrikar och små tallrikar och gräddkanna. Minne från barndomen som samlar damm, ful snygga/gräsliga då dom är gröna, min mamma ville inte ha dom och eftersom jag sagt att dom är så fula så ofta så fick jag äta upp det med att få dom ,men jag blev glad att få dom vilket hon inte trodde att jag skulle bli och väldigt tacksam för jag minns våra fina middagar med familjen.

Gissa vad hon får dricka kaffe i när hon kommer på fika hehe, hon tycker jag ska sälja dom för att få en slant/slippa att se dom kanske.

Köpte även 4st Höganäs te/kaffe koppar i blå färg, begagnade. 200kr för 4st.

Hittade blå måsen krukor 2st för 400kr men blev snål, försökte pruta men det gick inte.

• Malva78
    Anonym (Dansk Design) skrev 2018-03-18 02:37:57 följande:
    Royal Copenhagen - Blå Blomst

Dyr som attan men så vacker
    Blå blomst finns den nytillverkad eller köper du den begagnat? Vart köper du den?
    Jag älskar musselmalet, men tycker den är lite för dyr. skullle gärna vilja ha kaffeservisen från den serien. 
  • Anonym (Dansk Design)
    Malva78 skrev 2018-03-18 07:15:18 följande:

Blå blomst finns den nytillverkad eller köper du den begagnat? Vart köper du den?

Jag älskar musselmalet, men tycker den är lite för dyr. skullle gärna vilja ha kaffeservisen från den serien. 

Finns nytillverkad i butiken i Köpenhamn. Ligger bland butikerna längst ner på Strøget om man utgår från Hovedbanegården.

Sist jag var där för några år sen kostade en kaffekopp 800 DKK.

Ibland dyker den upp på loppis och då kan man få en för 250 kr.
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Humlan) skrev 2018-03-18 05:17:59 följande:

Samlar vet jag inte då jag fastnade för färgen och var trött på IKEA tallrikar som man haft i över 10 år.

Köpte Rörstrand Swedish grace tallrikar 27cm 8st hav/blåa och 2st stycken gråa.

Köpt 8st tekoppar av Swedish grace hav/blå.

4st Swedish grace hav tallrick djup 19cm.

Dom slutade tillverka hav serien december 2017 som ersattes av midnatt som är mörk och burrig, inte lika snygg.

219kr st för tallrickarna och tekopparna 179kr st. Djupa tallrikar 189kr st.

Summa runt 5000kr men värt varje krona då jag uppskattar varje middag att jag har köpt dom och lägga upp maten på.

Skillnad mot IKEA där man fick en hel service för 249kr.

Den åkte in i husvagnen, sparade man några kronor på att slippa köpa plast skräp som är dåligt för miljön och trista.

Sedan har jag Rörstrands gröna Anna service med kaffekoppar med fat ,tallrikar och små tallrikar och gräddkanna. Minne från barndomen som samlar damm, ful snygga/gräsliga då dom är gröna, min mamma ville inte ha dom och eftersom jag sagt att dom är så fula så ofta så fick jag äta upp det med att få dom ,men jag blev glad att få dom vilket hon inte trodde att jag skulle bli och väldigt tacksam för jag minns våra fina middagar med familjen.

Gissa vad hon får dricka kaffe i när hon kommer på fika hehe, hon tycker jag ska sälja dom för att få en slant/slippa att se dom kanske.

Köpte även 4st Höganäs te/kaffe koppar i blå färg, begagnade. 200kr för 4st.

Hittade blå måsen krukor 2st för 400kr men blev snål, försökte pruta men det gick inte.

Gröna Anna finns i var och vartannat hem så mN får bara 400-600 för en stor servis på 48 delar. Men spara till barnbarnen. Kanske blir de värdefulla en dag.

Själv samlar jag på Maria från Rosenthal.
  • Excentriskan

Ropade in en "fin servis" i 100 delar för 20 år sedan. Hackefors. 15 kuvert av både mat o kaffe, samt soppterrin och uppläggningsfat och skålar. Bra att ha helt enkelt. (från 40-talet)

Till vardagsporslin har jag en servis från Gefle, Zarah, även denna från mitten av 40-talet. Lätta sköna och håller bra till och med i diskmaskinen. Min mor hade ett antal innan och sen har jag kompletterat det jag hittat (inte lätt) men tror jag har ca 25-30 djuptallrikar och 15 flata, 2 tillbringare och några assietter samt 2 uppläggningsfat.

Gillar när det är lite sport att samla.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Mandel

Har Mårbacka. Samma grundmönster som Swedish grace fast med guldkant och den blå bården. Tycker därför att det även går att kombinera med delar jag har i Swedish grace
    assiett 17 cm rörstrand mårbacka pia rönndahl

Jag har i Mårbacka:
    12 förrättstallrikar
    12 mattallrikar
    12 djupa tallrikar
    12 assietter
    12 kaffekoppar med fat
    4 tekoppar med fat
    2 olika uppläggningsfat
    1 eller kanske 2 skålar
    1 såssnipa
    Frågan är om jag har sockerskål/gräddkanna till, blev osäker eftersom ingen använder socker längre så används det inte i så fall.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • solskenskaka

Nej men jag letar efter den perfekta att börja samla på! Gillar konceptet med Swedish grace, att den finns i olika färger men tyvärr är just de färgerna för dova för min smak. Ett absolut måste är att det finns i rött eftersom jag är nördigt förtjust i julen och föreställer mig mitt perfekta julbord dukat med röda glansiga tallrikar... Har kikat lite på le creuset men den känns något för rustik och så vill jag gärna ha djupa tallrikar med bred kant (som tex Swedish grace har). Absolut inte mönstrat. Har någon tips blir jag glad:)

• Rödtjärnens Anna

Har en ärvd teservis Röd eld (Rörstrand). Den använd mycket sällan då ingen dricker te (förutom till kvällsfikat) och de flesta dricker kaffe.

Är på jakt efter en marservis med ca 20 kuvert. Har ibland middagsbjudningar och är då runt 15 pers. Släkten blir ju bara större.

• Anonym (Dansk Design)
    solskenskaka skrev 2018-03-22 11:31:07 följande:

Nej men jag letar efter den perfekta att börja samla på! Gillar konceptet med Swedish grace, att den finns i olika färger men tyvärr är just de färgerna för dova för min smak. Ett absolut måste är att det finns i rött eftersom jag är nördigt förtjust i julen och föreställer mig mitt perfekta julbord dukat med röda glansiga tallrikar... Har kikat lite på le creuset men den känns något för rustik och så vill jag gärna ha djupa tallrikar med bred kant (som tex Swedish grace har). Absolut inte mönstrat. Har någon tips blir jag glad:)

Nr 2 är en servis med röda tallrikar.

Annars gillar jag Fyrklöverns julserviser.

www.google.se/searchöd+servis&client=ms-android-samsung&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiBvMy66__ZAhWyhqYKHbxwBdMQ_AUIEigC&biw=360&bih=559&dpr=2
  • solskenskaka
    Anonym (Dansk Design) skrev 2018-03-22 12:37:30 följande:

Nr 2 är en servis med röda tallrikar.

Annars gillar jag Fyrklöverns julserviser.

www.google.se/searchöd+servis&client=ms-android-samsung&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiBvMy66__ZAhWyhqYKHbxwBdMQ_AUIEigC&biw=360&bih=559&dpr=2

Om du kan länka till no 2 blir jag tacksam, lyckas inte när jag googla fram den...

Håller med om att Fyrklöverns julserviser är jättefina! Vill egentligen ha samma som resten av året bara i annan färg men kanske ska tänka om.
  • Anonym (Dansk Design)
    solskenskaka skrev 2018-03-22 13:16:13 följande:

Om du kan länka till no 2 blir jag tacksam, lyckas inte när jag googla fram den...

Håller med om att Fyrklöverns julserviser är jättefina! Vill egentligen ha samma som resten av året bara i annan färg men kanske ska tänka om.

Jag använder mobilen och har märkt att när man söker i mobilen blir det inte samma reslutat som i datorn

Jag vet inte om det var sån här typ av tallrik du var ute efter:

auctionet.com/sv/245373-fruktservis-9-delar-porslin-rod-rubin-gefle-arthur-percy-e-trost-1900-talets-forsta-halft
  • Duckan

När jag var i övre tonåren var det viktigt att samla på en servis sa mamma så jag valde en och har tallrikar och några uppläggningsfat i den serien.
    Till vardags och oftast till bjudningar också har vi Rörstrands vita Swedish Grace.

• Bonusmamman123

Hej! Kanske någon kan hjälpa mig här? Jag letar efte dress glad och vart man eventuellt kan få tag i sånna. Ärvde av min farmor så det skulle vara kul att ha ett helt set. / Sofie

• Anonym (Dansk Design)
    Bonusmamman123 skrev 2018-03-26 11:53:26 följande:

Hej! Kanske någon kan hjälpa mig här? Jag letar efte dress glad och vart man eventuellt kan få tag i sånna. Ärvde av min farmor så det skulle vara kul att ha ett helt set. / Sofie

Loppisar.

Finns det nån stämpel i botten?
  • Bonusmamman123

Anonym (Dansk Design) skrev 2018-03-26 12:07:42 följande:

Loppisar.

Finns det nån stämpel i botten?

Tyvärr, inte vad jag kan hitta
  • gbgumman

Nja
    Jag samlar inte men jag har Swedish grace i stor mängd. Jag köpte den rätt upp och ner när vi byggde vårt hus och vill inreda lite i 1930-tals stil. 

Den är är underbar. Har den i vitt och grönt. 

Svar på tråden Samlar ni på någon servis?