• tikki masala

    Åka till Thailand hur mycket kan det kosta?

    Vill åka till Thailand till vintern 18/19. Har hört att det ska vara så himla billigt att resa dit men nu när jag letar resor är det ju svindyrt! 
    kostar ju 40000kr för min familj på fyra pers om vi ska kunna stanna i två veckor. 
    Hur i allsindar har folk råd med att resa utomlands varje år!?!

  • Svar på tråden Åka till Thailand hur mycket kan det kosta?
  • Aniiee

    40 000 kr för en hel familj två veckor i thailand av rena nöjet är enligt mig minst 100 000 för lite........ Hur mycket är det egentligen av din och din partners gemensamma årslön? 10%? 7%?  Det hinner ni spara ihop innan det är dags.....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • ninjamamman

    Vad tittar du på då? Charter? Vi åkte reguljärt vilket brukar vara betydligt billigare. 20 000 för 6 personer (flygresa) och ca 25000 till på plats. Men då slösade vi rejält och bodde fint. Det ÄR billigare att resa till Thailand än till mänga andra ställen.

  • BaronenOst

    De flesta verkar vara rika, man kan se folk som nämner att de sparar undan rätt rejäla summor varje månad som om det vore ingenting, 15 - 20 000 i månaden osv.

    Kan inte svara mer än att jag håller med att det är dyrt och att du inte ska jämföra för mycket med folk här på FL, antingen hittar de på siffror eller så är det många höginkomsttagare som hänger här.

  • nnnnnnnn

    Hur söker du på resan?
    Hur ska ni bo?
    När ska ni åka?
    Varifrån åker ni?

    När jag sökte lite planlöst på 2 veckor i november så hittade jag resa för 2 vuxna + 2 barn för 15 202 kr t.o.r.
    Till det får man lägga lite boende, beroende på var man vill bo så tillkommer allt från 200 - 2000 kr per natt. Men ca 500 kr/natt brukar ge bra boende.
    Lite transfer med så landar det hela på ca 25 000 kr.

  • EpicNurse
    Aniiee skrev 2018-03-17 18:54:12 följande:

    40 000 kr för en hel familj två veckor i thailand av rena nöjet är enligt mig minst 100 000 för lite........ Hur mycket är det egentligen av din och din partners gemensamma årslön? 10%? 7%?  Det hinner ni spara ihop innan det är dags.....


    Du menar att du lägger 150.000 på en 2 veckors thailandsemester? Haha

    Ts! Det låter som ett rimligt pris! Men det brukar bli billigare om man skiter i charter. Och det är alldeles för tidigt att boka nu om man vill ha bra priser på reguljärt och hotell!

    Våra flygbiljetter när vi åkt (3 gånger på sommaren, alltså lågsäsong), har kostat 6-7000kr per person till Bangkok. Sen tillkommer ju ett flyg till och eventuellt båt. Och så hotell såklart. Så 40.000 för fyra i två veckor låter inte så konstigt! Speciellt inte under högsäsong!

    Som billigast har jag sett flygbiljetter till bkk med en mellanlandning och flygtid på typ 12-15 h (direkt är ju ca 10) för 3-4000kr. På våren. Men det är ovanligt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • ninjamamman
    EpicNurse skrev 2018-03-17 19:11:13 följande:

    Du menar att du lägger 150.000 på en 2 veckors thailandsemester? Haha

    Ts! Det låter som ett rimligt pris! Men det brukar bli billigare om man skiter i charter. Och det är alldeles för tidigt att boka nu om man vill ha bra priser på reguljärt och hotell!

    Våra flygbiljetter när vi åkt (3 gånger på sommaren, alltså lågsäsong), har kostat 6-7000kr per person till Bangkok. Sen tillkommer ju ett flyg till och eventuellt båt. Och så hotell såklart. Så 40.000 för fyra i två veckor låter inte så konstigt! Speciellt inte under högsäsong!

    Som billigast har jag sett flygbiljetter till bkk med en mellanlandning och flygtid på typ 12-15 h (direkt är ju ca 10) för 3-4000kr. På våren. Men det är ovanligt.


    EpicNurse skrev 2018-03-17 19:11:13 följande:

    Du menar att du lägger 150.000 på en 2 veckors thailandsemester? Haha

    Ts! Det låter som ett rimligt pris! Men det brukar bli billigare om man skiter i charter. Och det är alldeles för tidigt att boka nu om man vill ha bra priser på reguljärt och hotell!

    Våra flygbiljetter när vi åkt (3 gånger på sommaren, alltså lågsäsong), har kostat 6-7000kr per person till Bangkok. Sen tillkommer ju ett flyg till och eventuellt båt. Och så hotell såklart. Så 40.000 för fyra i två veckor låter inte så konstigt! Speciellt inte under högsäsong!

    Som billigast har jag sett flygbiljetter till bkk med en mellanlandning och flygtid på typ 12-15 h (direkt är ju ca 10) för 3-4000kr. På våren. Men det är ovanligt.


    Vi bokar ALLTID 8 månader i förväg. Vi bokar i februari och åker i slutet av oktober. Flygbiljetter med Qatar brukar då ligga på ca 3900:-.
  • ninjamamman
    BaronenOst skrev 2018-03-17 19:09:29 följande:

    De flesta verkar vara rika, man kan se folk som nämner att de sparar undan rätt rejäla summor varje månad som om det vore ingenting, 15 - 20 000 i månaden osv.

    Kan inte svara mer än att jag håller med att det är dyrt och att du inte ska jämföra för mycket med folk här på FL, antingen hittar de på siffror eller så är det många höginkomsttagare som hänger här.


    Eller så sparar man länge. Det gör vi. Vi är absolut inte rika eller höginkomsttagare.
  • EpicNurse
    ninjamamman skrev 2018-03-17 19:16:10 följande:

    Vi bokar ALLTID 8 månader i förväg. Vi bokar i februari och åker i slutet av oktober. Flygbiljetter med Qatar brukar då ligga på ca 3900:-.


    Ok! Men den årstiden har också billigast biljetter eftersom det är sämst rent vädermässigt då.

    Vi brukar boka 4-6 månader innan, då blir det med thai och direkt till bkk från cph Ca 6.500kr

    Men Qatar brukar ha bra priser och det var x antal år sedan sist så det kan ha ändrats :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Åka till Thailand hur mycket kan det kosta?