• Anonym (skuldsatt)

    Hur mycket skulder är mycket skulder?

    Bortsett från bolån och studielån, då, hur mycket är mycket? Om vi ser på det relativt till ens inkomst, alltså inte i siffror, utan till exempel X månadslöner, till exempel.

    Är det värre, till exempel, att ha en årsinkomst i skulder om årsinkomsten är liten än om den är stor?

    Nattliga funderingar från en skuldsatt sjukpensionär.

  • Svar på tråden Hur mycket skulder är mycket skulder?
  • Anonym (*)

    Det finns ju grader av "mycket" men helt på tok för långt har det gått om man inte ens kan betala räntan utan att dra ner på det mest basala.

  • Anonym (H)

    Från 1 kr.

    Skulder är alltid för mycket skulder.

  • Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2018-03-17 23:08:40 följande:

    Från 1 kr.

    Skulder är alltid för mycket skulder.


    Så du anser att låna en tjuga till en kaffe av en arbetskamrat t ex är for mycket?
  • Anonym (Blåluvan)
    Anonym (H) skrev 2018-03-17 23:08:40 följande:

    Från 1 kr.

    Skulder är alltid för mycket skulder.


    Inte alls om jag kan få större utveckling på kapitalet än vad räntan på lånet är.

    Du resonerar som en trygghetsnarkoman/sosse.
  • Gizmo

    När man inte kan betala av sina skulder med sin inkomst, utan tar ett nytt lån för att amortera skulderna. (Se på alla i Lyxfällan).

  • Anonym (X)

    Beror främst på vad man lånat till. 200 000 i ett billån (bil värd minst 250 00å) känns inte farligt. Förutsatt att man kan amortera i takt med värdeminskningen (ca 5000 + i månaden).

    Att låna till en resa, elektronik eller helt enkelt något utan ett bestående värde är för mycket skulder i mitt perspektiv.

  • Anonym (Pi)
    Anonym (X) skrev 2018-03-18 10:17:45 följande:

    Beror främst på vad man lånat till. 200 000 i ett billån (bil värd minst 250 00å) känns inte farligt. Förutsatt att man kan amortera i takt med värdeminskningen (ca 5000 + i månaden).

    Att låna till en resa, elektronik eller helt enkelt något utan ett bestående värde är för mycket skulder i mitt perspektiv.


    Billån är ju det värsta skit som finns. Jag hade mått väldigt dåligt om jag haft ett sådant billån. Hade lånat max 50%.
  • Anonym (X)
    Anonym (Pi) skrev 2018-03-18 10:50:01 följande:

    Billån är ju det värsta skit som finns. Jag hade mått väldigt dåligt om jag haft ett sådant billån. Hade lånat max 50%.


    Idealt är förstås att låna upp på boendet där räntan är lägre men jag kan förstå att många lånar 200 000 eller liknande till en bil då det kan vara ngt man behöver men inte har tid att spara till. Ränta vill jag minnas att jag sett omkring 3% så när jag tittade förut var det inte farligt allt.

    Själv har jag f.ö. köpt en billig bil kontant medan vi sparar till större boende. Men lutar lite åt att leasa något sedan (i princip samma som att låna till bilen med dålig ränta).

    Huvudsaken är att man amorterar i takt med bilens värdeminskning...
  • Anonym (skuldsatt)

    Intressant diskussion.

    Eftersom jag inte har några lån så drar jag slutsatsen att mina skulder inte är så farliga.

  • Anonym (...)

    Det är mycket skulder när man börjar sova dåligt om nätterna. Är man uppe i mer än 1-2 årsinkomster (studielån/boendelån exkluderat) så bör man nog hejda sig och börja spara först skulle jag säga.

  • Anonym (Sharkfin125)

    Varje skuld till konsumtion är en skuld för mycket. Lån till investering som utbildning, bostad och värdehöjande renovering är de enda skulder man ska ha. Räntorna för bostadslån har historiskt varit lägre än värdeökningen på hus och lägenheter, därför lönar det sig att låna till bostad. Och CSN- räntan är mycket förmånlig och rätt utbildning är en investering som ger dig mer pengar i framtiden.

    Övriga lån har dåliga räntor och det slutar med att du betalar tusentals onödiga kronor till banken, bara för att du tänker kortsiktigt och inte klarar att spara innan du köper. En ren förlust för dig, men banker och låneinstitut skrattar gott och gör sig sköna pengar på dig.

  • Anonym (anoonym)
    Gizmo skrev 2018-03-18 07:21:26 följande:

    När man inte kan betala av sina skulder med sin inkomst, utan tar ett nytt lån online för att amortera skulderna. (Se på alla i Lyxfällan).


    Helt riktigt, det beror på  om man kan betala av. Boendelån och studielån är ok fastän de är stora eftersom du har låg tid på dig att betala tillbaka. Men man vill ju inte hålla på och betala av ett blanco lån i 30 år....
  • John22

    Det beror på vad lånet spenderats på. Är det ett lån som lekts bort på resor eller teknik så är allt över 20,000 väldigt mycket i mina ögon. Är det en bostad är "taket" avsevärt högre.

Svar på tråden Hur mycket skulder är mycket skulder?