• LFF

Syskonbråk - hur hanterar ni dem?

Hmmm... Jag tycker det låter som att du har en som är på väg ut ur "lilla tonåren" och en som är på väg att bli en "tweenie".

Lär sonen att inte gå in i syrrans rum om dörren är stängd eller nästan stängd, man behöver inte gå så långt som att sätta lås på dörren. Man knackar och väntar på att få ett ok helt enkelt.

Storasyster börjar bli en "tweenie" med allt vad det innebär av att kompisar etc blir viktigare och viktigare och att "leka med lillebrorsan" göööööör man ju bara inte. Försök få storasyster att släppa in lillebror lite i sin krets också.

• LFF
    Alexi skrev 2018-03-22 09:44:57 följande:
    Jag har googlat på det där med åldern för lillebror och inte helt klok på om det är personlighet eller ålder i hans fall. Dvs man läser ju och hör mycket om sexåringar men jag vet inte om sjuåringar delvis har samma fas?
    Jag tror att det är som så mycket annat, för en del så blir det värre (och längre) för andra blir det lugnare och de märker inte ens av "lilla tonåren".

I ert fall kan det säkerligen vara en kombo av liten senare "lilla tonår" och personlighet. Bara för att något "brukar" komma i en viss ålder så kan det ju bli lite senare också.

Svar på tråden Syskonbråk - hur hanterar ni dem?