• Habbek

Problem med nya Akvariet!

För 4 dagar sen fixade jag ett nytt akvarium på 250 liter. Som hade stått ett tag i källaren. Vi kontrollerade så silikonet va mjukt och fint. Vi hällde upp vatten och lät det stå för o se om det läckte( vilket set inte gjorde iallafall vad vi såg) så för 3 dagar sen fixade jag filter,växter,rot,sten allt förutom fiskar för att börja klimatisera akvariet men Igår efter att ha haft ner dom sista stenarna och flyttat tillbaka täckglas och lampan på akvariet.så kände jag på handduken som akvariet står på(akvariet står på en trä hylla med en stor handduk mellan hyllan o akvariet) och kände att på vissa delar av handduken så var det genom blött och på vissa andra delar var det lite blött och vissa delar var helt torra. Kan det ha droppat vatten ifrån mina händer eller glas skivan när jag lyfte det av o på? Är det kondensering som gjort handduken blöt eller är det en läcka? (Vattnet har sjunkit med ca 3 cm på 4 och en halv dag dock så har intr min redmoor rot sjunkit än) ifall de kan ha vart den som tagit vatten.snälla hjälp!

• Svar på tråden Problem med nya Akvariet!
  • Zinken

Har själv varit med om en sån där skrämmande sak med mitt kar, men det visade sig var så enkelt att jag fyllt på det en halv cm mer än jag brukar så det rann över silikonet på ett ställe så det behöver inte vara karet men håll väldigt mycket koll på det om du inte vill tömma det.

Annars skulle jag rekommendera att tömma och kolla med lite vatten i taget och samtidigt byta handduken mot en bit akvariematta/yogamatta/frigolit, handduk känns inte som något vidare underlag.

Vet inte vad du säkert menar med klimatisera heller? Det behövs levande varelser eller bakterier på flaska för att få igång bakteriekultur i filtret eller menar du tills roten lagt sig och dimman släppt kanske?

Kan jag tipsa om att fråga i Facebook-gruppen akvarister 2.0, de är nog mer aktiva att svara på frågor om akvarium och fiskar än det här forumet.

Lycka till med karet.

• Anonym (Anna)

Innan man tar hem fiskarna måste man ha igång akvariet så det blir rätt boendemiljö för fiskarna.

• Anonym (Anna)
    Habbek skrev 2018-03-18 19:42:27 följande:

För 4 dagar sen fixade jag ett nytt akvarium på 250 liter. Som hade stått ett tag i källaren. Vi kontrollerade så silikonet va mjukt och fint. Vi hällde upp vatten och lät det stå för o se om det läckte( vilket set inte gjorde iallafall vad vi såg) så för 3 dagar sen fixade jag filter,växter,rot,sten allt förutom fiskar för att börja klimatisera akvariet men Igår efter att ha haft ner dom sista stenarna och flyttat tillbaka täckglas och lampan på akvariet.så kände jag på handduken som akvariet står på(akvariet står på en trä hylla med en stor handduk mellan hyllan o akvariet) och kände att på vissa delar av handduken så var det genom blött och på vissa andra delar var det lite blött och vissa delar var helt torra. Kan det ha droppat vatten ifrån mina händer eller glas skivan när jag lyfte det av o på? Är det kondensering som gjort handduken blöt eller är det en läcka? (Vattnet har sjunkit med ca 3 cm på 4 och en halv dag dock så har intr min redmoor rot sjunkit än) ifall de kan ha vart den som tagit vatten.snälla hjälp!

Jag hade tömt ut allt vatten och gjort om silikonet. det kostar knappt nåt. bara viktigt att köpa sånt som passar akvarier.

Sen finns vattenlarm. det hade jag till mitt akvarium.

sen finns en sida som heter zoopet. De är experter på akvaristik. Fråga de. Här finns bara amatörer.

www.zoopet.com/forum/index.php
  • Zinken
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-18 21:28:13 följande:

Innan man tar hem fiskarna måste man ha igång akvariet så det blir rätt boendemiljö för fiskarna.

Akvariet är "igång" direkt när filtret är igång. Rätt boendemiljö kommer med rätt pH, hårdhet på vattnet mm och när kvävecykeln är stabil. Leva i nitritspikar är ingen bra miljö men för att få igång cykeln behövs bakterier. Det får du lättast genom att sätta i en fisk eller två alt köper du på flaska
  • Habbek

Tack för alla svar. Jag kände på handduken som akvariet står på, nu i morse och den är inte längre blöt och akvariet har inte tappat nåt mer vatten. Kanske var jag som spillde vatten eller så har de kondenserat mycket?. Men jag har ett annat problem, min redmoor rot sjunker inte ju.

• Anonym (Fisken)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-18 21:31:09 följande:

Jag hade tömt ut allt vatten och gjort om silikonet. det kostar knappt nåt. bara viktigt att köpa sånt som passar akvarier.

Sen finns vattenlarm. det hade jag till mitt akvarium.

sen finns en sida som heter zoopet. De är experter på akvaristik. Fråga de. Här finns bara amatörer.

www.zoopet.com/forum/index.php

Amatörer?

Har runt 85 akvarier i källaren och har odlat fisk i några år nu...
  • Anonym (Fisken)

När du är säker på att karet inte läcker och vattnet fått rätt temperatur kan du släppa i 2-3 fiskar för att få igång bakterierna i vattnet.

Rekommenderar att du köper dropptester för nitrit, nästan alla nystartade kar får nitrit mer eller mindre och det enda sättet att minska nitriten är genom frekventa vattenbyten.

Roten kan du tynga ner med sten, om inte annat så kommer den sjunka med tiden...

Vänta gärna iaf 2v innan du sen släpper i ytterligare 2-3 fiskar till och fortsätt mäta nitrit, mata väldigt sparsamt dessa första veckorna.

• Habbek

Tack för svar. Då är min sista fråga följande : kan man ha Honungsgurami med bolivianska fjärilciklider

• Anonym (Fisken)

Fjärilsciklider kan bli lite aggressiva när de leker och har yngel men sett till vattenvärden trivs honungsguramin och den bolivianska fjärilscikliden i ungefär samma vattenvärden, lägger du dig på en temperatur runt 25-27 och ett pH på 6.0-6.5 kan de mycket väl gå tillsammans men då föreslår jag att du inte skaffar fjärilar av bägge kön utan endast hane eller hona för att undvika lek-aggressioner.

• Habbek

Jag funderade på 2 bolivianska ciklid honor och en hane, och en honungsgurami hona och en hane,sen 4 panda garra/favara malar och 30 neontetror

• Anonym (Fisken)

Hade haft fler garra, de trivs bäst i grupp och kan lätt bli maktkamp om man har för få.

Som sagt hade jag nog tänkt om gällande att ha par utav fjärilar och gurami...blir det lek kan det bli bråk.

Har du Facebook så gå med i gruppen Akvarister 2.0 så kan du få ännu mer råd och hjälp från andra

• Habbek

Kan jag ha en guld gurami hane och två honungsgurami honor eller msåte de va samma typ av gurami?

• Anonym (Fisken)
    Habbek skrev 2018-03-19 09:51:44 följande:

Kan jag ha en guld gurami hane och två honungsgurami honor eller msåte de va samma typ av gurami?

De ska gå bra att ha olika typer av guramis tillsammans, mest populärt (minst problem) verkar dock vara att hålla honungsgurami tillsammans med dvärggurami då de har mest likt temperament och beteende.
Svar på tråden Problem med nya Akvariet!