Inlägg från: Zinken |Visa alla inlägg
  • Zinken

Problem med nya Akvariet!

Har själv varit med om en sån där skrämmande sak med mitt kar, men det visade sig var så enkelt att jag fyllt på det en halv cm mer än jag brukar så det rann över silikonet på ett ställe så det behöver inte vara karet men håll väldigt mycket koll på det om du inte vill tömma det.

Annars skulle jag rekommendera att tömma och kolla med lite vatten i taget och samtidigt byta handduken mot en bit akvariematta/yogamatta/frigolit, handduk känns inte som något vidare underlag.

Vet inte vad du säkert menar med klimatisera heller? Det behövs levande varelser eller bakterier på flaska för att få igång bakteriekultur i filtret eller menar du tills roten lagt sig och dimman släppt kanske?

Kan jag tipsa om att fråga i Facebook-gruppen akvarister 2.0, de är nog mer aktiva att svara på frågor om akvarium och fiskar än det här forumet.

Lycka till med karet.

• Zinken
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-18 21:28:13 följande:

Innan man tar hem fiskarna måste man ha igång akvariet så det blir rätt boendemiljö för fiskarna.

Akvariet är "igång" direkt när filtret är igång. Rätt boendemiljö kommer med rätt pH, hårdhet på vattnet mm och när kvävecykeln är stabil. Leva i nitritspikar är ingen bra miljö men för att få igång cykeln behövs bakterier. Det får du lättast genom att sätta i en fisk eller två alt köper du på flaska
Svar på tråden Problem med nya Akvariet!