Separation, skriva över kontrakt?
Hej,
flyttade in med min före detta fästman dec 2010. Vi var ihop tio år totalt innan han från ingenstans sa att han gör slut. Efter han knullat runt med en stor hög olika människor, har han nu tre månader efter slutet hittat han "den rätta".
Jag bor fortfarande med honom (även om han inte är "hemma" mycket) då jag inte lyckats få tag på ny lägenhet. Allt är i hans namn. Vi delar hyra, el, internet, hemförsäkring etc 50/50. Totala kostnaderna för detta är runt 8000kr/månad (hyra 6300kr).
Om han väljer att flytta in med den nya och jag inte hittat lägenhet, är det då möjligt att skriva över hyreskontraktet? När han skrev hyreskontraktet var han fast anställd men varit på aktivitetsersättning några år, jag har sjukpenning (alltså tjänar han mindre) - jag har varit sjukskriven för depression sedan 2014 (som exploderat till helt nya nivåer av skit då han var det enda bra i mitt liv), får ut circa 10 000kr efter skatt. Jag har inga lån eller betalningsanmärkningar.
Vad är chansen att jag skulle kunna "ta över" lägenheten om han väljer att dra, och jag fortfarande inte hittat något? Som jag förstår kan man få bostadstillägg som sjukskriven vilket jag antar skulle ge mig råd att betala för allt, eller ska man klara sig leva med 2000kr för mat/kläder/mediciner/transport etc?
Hur är det med resten? Kan man skriva över hemförsäkring, bredband, el eller måste han avsluta och jag köpa nytt?
Om de väljer flytta in hit istället (kan vara möjligt om han vill bo nära sin familj som bor här) får han sparka ut mig? Han har sagt tidigare att han kan göra det enligt sambolagen då han först hyrde lägenheten och jag flyttade in efter. Är förvirrad över det. Har 100% ingenstans att gå, annars skulle jag gjort det.