• Mamali

Stamning?

Jag undrar om fler erfarenheter av att en snart 3-åring liksom stammar? I början av vissa meningar, särskilt när hon är trött kan det låta "ja ja ja ja ja tycker om pasta". Det är aldrig vid utrop eller när hon är arg utan bara när så att säga ska konstatera saker helt neutralt. Har inte tänkt så mycket på det tidigare men nu börjar jag undra lite.

• Svar på tråden Stamning?
  • Bettan12

Har en kille på snart 13 och han har sen han började prata stammat vid vissa ord o speciellt i början av en mening som typ det du skrev.
    Nu när han är äldre stammar han oftst "bara" vid bokstaven D
    Tex Ddddaniel...Dddustin...Ddddet är så osv..
    Innan när han var arg så stammade han heller inte utan som för din 3åring när han var trött..
    Min pojk stammade ofta förut men det har lugnat ner sig betydligt nu..
    Jag brukade säga till honom att andas o bara ta det lugnt mamma har inte bråttom..
    I början la jag in orden för honom men lärde mig sen att det var inte ok
    Nu e det inte menat att ditt barn kommer att stamma vid äldre ålder..
    Må så gott.

• Tonx

När jag jobbade på dagis så sa en av pedagogerna där att man inte börjar tala om stamning förrän vid 4 eller 6 års ålder (minns inte vilket).

• Temugg

Var och pratade med en talpedagog häromdagen pga att min äldsta dotter stammar periodvis. Hon är nu sex år och då är det relativt ovanligt med stamning medan det räknas som helt normalt i språkutvecklingen att stamma lite vid 3-4 års ålder.

Det bästa du kan göra är att ta det lugnt, låta henne prata klart även om det tar en stund (och även om det kan vara frustrerande ibland när man har bråttom!). Gör ingen stor sak av det så kommer det säkert att försvinna av sig själv.

Själva fick vi prognosen att eftersom det bara är periodvis hon stammar är chansen stor att det hela försvinner men jag uppfattar den inte heller som störande. Anledningen till att vi fick kontakt nu var genom skolhälsovården som ringde och hade allmäna frågor om dottern. På deras papper stod stamning med och just då var hon inne i en stamningsperiod. Vi har inga planer på att träffa logopeden igen och känslan var ömsesidig - inget att bekymra sig över!

• en glad

Nästan alla barn har en period när det liksom hakar upp sig ibland. För en del är det mer påtagligt än för andra.... gör ingen affär av det så går det snart över.

• Kathen

Min kille gjorde det när han var 2.5år i några mån. Jag försökte ignorera det (så att inte han skulle bli stressad o det skulle bli värre)

Så försvann det bara en dag (när vi flyttade utomands faktiskt o han fick ett nytt språk!!!Otroligt. hade trott det skulle blii 100 ggr värre)

• storcarro

jag har en tjej som blir 5 i oktober. när hon var ca 3,5 år så började hon att stamma. Då hade det hänt så mycket nytt i hennes liv,hennes pappa hade börjat i skolan o var borta hela dagarna ,hon fick en lillebror ett tag innan dess o mycket annat. Då hade jag aldrig hört om någon som hade utvecklingsstamning(för det var det)så jag uppsökte en logoped för henne och efter några månader så försvann det helt. Men det är absolut inget att oroa sig för,det går i regel över av sig själv.Lycka till

• Maggis

Jomen, så är det här också. Vi har märkt att det ökat under senaste kvartalet i och med att hans språkutveckling formligen exploderat. Jag upplever det som att han vill säga så mycket och blir så ivrig att det låser sig. Så vi gör ingen affär av det utan han får prata färdigt utan avbrott.

Som jag förstått så är det ingen fara på taket utan detta brukar ge med sig naturligt. Min tanke har blivit bekräftad av både barnsjuksköterska och förskolepersonal. Det tycks vara ganska vanligt.

//Maggis
  • Mamali

Ja, det verkar så här med Maggis. Just detta med att det är så mycket som vill komma ut ur munnen så man hinner knappast med .

Svar på tråden Stamning?