• Utmattadsambo

Min sambo hatar mig

Hej.

Jag och min sambo delar på föräldraledigheten. Jag har varit flräldraledig 3 dagar i veckan (mån, tis, fre) sen vår son var 6 månader. Vi har haft många fredagar ledigt ihop från november ( då vår son blev 6 månader). Jag gör nog rint 70 % i hemmet inkl. Ta hand om byte blöjor etc.

Då min sambo inte trivs på sitt jobb så har vi sagt att jag ska gå upp att arbeta på fredagar då jag har väldigt mkt att göra på jobbet. Vår son fyller 1 år i april och födelsedagen inträffar på en fredag. Jag sa att jag tänkte arbeta även den fredagen då han fyller 1 år. Ev gå vid lunch.

Efter detta fick hon utbrott och deklaterade att hon vill ev. Göra slut. Och att jag inte fattar något. Och att hon har aldrig varit så förbannaf på mig. Tkr ni att de är konstigt att man arbetar på barnets 1 års dag? Jag vet inte vad jag ska göra härnäst.

// en orolig sambo

• Svar på tråden Min sambo hatar mig
  • punktslash

Jag känner väl igen det där, småbarnsmamma som tycker att båda måste vara lediga på ettårsdagen och ser jordens undegång om man själv tänkt jobba.

• Utmattadsambo

Hur agerade du? Jag blir så less på vredesutbrott som har våldigt lute substans och om de minsta avviker från deras världsbild så är allt fel.

• gahadas

Min sambo var likadan. Av nån anledning var hon helt förtvivlad för att första födelsedagen råkade inträffa på en vardag då jag jobbade. Eftersom det var semestertider så hade jag ingen möjlighet att ta ledigt.

• punktslash
    Utmattadsambo skrev 2018-03-20 21:24:56 följande:

Hur agerade du? Jag blir så less på vredesutbrott som har våldigt lute substans och om de minsta avviker från deras världsbild så är allt fel.

Det är bara härda ut. Det går över om några år.
  • tusenordförsnö
    Utmattadsambo skrev 2018-03-20 21:12:16 följande:
    Hej.

Jag och min sambo delar på föräldraledigheten. Jag har varit flräldraledig 3 dagar i veckan (mån, tis, fre) sen vår son var 6 månader. Vi har haft många fredagar ledigt ihop från november ( då vår son blev 6 månader). Jag gör nog rint 70 % i hemmet inkl. Ta hand om byte blöjor etc.

Då min sambo inte trivs på sitt jobb så har vi sagt att jag ska gå upp att arbeta på fredagar då jag har väldigt mkt att göra på jobbet. Vår son fyller 1 år i april och födelsedagen inträffar på en fredag. Jag sa att jag tänkte arbeta även den fredagen då han fyller 1 år. Ev gå vid lunch.

Efter detta fick hon utbrott och deklaterade att hon vill ev. Göra slut. Och att jag inte fattar något. Och att hon har aldrig varit så förbannaf på mig. Tkr ni att de är konstigt att man arbetar på barnets 1 års dag? Jag vet inte vad jag ska göra härnäst.

// en orolig sambo
    Ja, det flesta vill nog vara lediga på sitt barns ettårsdag. Tycker dock hon agerar barnsligt och omoget. Sannolikast blev hon sårad, kanske gör dagen omedvetet till en dag inte bara ämnad för barnet utan för dig att liksom "fira" henne som mamma. Förstår du hur jag menar? Hur ni ska lösa det vet jag inte riktigt, men kan tänka att det rå hon känner, och att hon anser att du borde förstå det/vilja "fira" henne självmant. Nog därför det blev så irationellt. Men kan ju ha fel.
  • tusenordförsnö
    Utmattadsambo skrev 2018-03-20 21:24:56 följande:
    sådär är vi nog alla lite till mans, men håller med, blir det sådär teatraliskt och att saker inte alls är lösningsorienterade, så blir det jädra drygt och energikrävande att driva Familj AB skulle jag säga..
  • Utmattadsambo

Ni har säkert rätt. Hon pratar mkt om världsbild, värderingar etc.

Har ni några förslag på hur man löser upp problemet?

• punktslash
    Utmattadsambo skrev 2018-03-20 21:44:44 följande:

Ni har säkert rätt. Hon pratar mkt om världsbild, värderingar etc.

Har ni några förslag på hur man löser upp problemet?

Ta ledigt på barnets födelsedag!
  • Utmattadsambo

Jag har redan föreslagit de. Men de gpr inte in... snackas fortfarande om värderingar....hon kan inte släppa de. Att jag har svikit familjen etc.

• EmberEyes

Vissa mammor tror att hela universum roterar kring deras lilla teling och missar helt att ungen inte fattar piss av dagen och inte kommer minnas den alls. Försök att prata med hennes föräldrar och syskon, vänner osv om hennes världsfrånvändning, kanske någon av dem kan prata förstånd  henne och kanske till och med få henne att träffa en psykolog eller liknande så hon kan få hjälp med sina villfarelser.

• NELJ
    Utmattadsambo skrev 2018-03-20 21:51:35 följande:

Jag har redan föreslagit de. Men de gpr inte in... snackas fortfarande om värderingar....hon kan inte släppa de. Att jag har svikit familjen etc.

Kan ni sätta er i lugn och ro och prata om detta, gärna också andra förväntningar ni har på varandra nu när ni blivit föräldrar? Förklara för varandra varför det ena eller andra är viktigt och försöka gå varandra till mötes. Det vore ju det vuxna att göra i den här situationen.

Det är dock möjligt att hon är en sån som gillar att bli kränkt så hon får vara upprörd en stund. Då får du nog ta till det klassiska dövörat.
Svar på tråden Min sambo hatar mig