• giftgrodan

Gluten- och mjölkfri kräftskiva?

Hej!

Vi ska äta kräftor, och har gäster som inte tål nötter, gluten eller mjölkprodukter. Känns väldigt svårt att hitta passande tillbehör. Västerbottenpaj går ju bort, tyvärr... Jag är väldigt ovan vid att laga allergikost, och tar gärna emot alla era bra tips!

• Svar på tråden Gluten- och mjölkfri kräftskiva?
  • Meriall

Svår kombination. Fransk potatissallad och gravad lax kanske? Eller smörgåstårta med veganmajonäs (finns en bra på ärtprotein) blandat med hackade räkor, hackad gurka och lök på gluten/nötfritt bröd med skaldjur/gravad lax på.

• elsi
    giftgrodan skrev 2018-03-21 09:07:17 följande:

Hej!

Vi ska äta kräftor, och har gäster som inte tål nötter, gluten eller mjölkprodukter. Känns väldigt svårt att hitta passande tillbehör. Västerbottenpaj går ju bort, tyvärr... Jag är väldigt ovan vid att laga allergikost, och tar gärna emot alla era bra tips!

Måste all mat vara både gluten- och mjölkfri? 

Annars kan ju en västerbottenpaj vara glutenfri och något annat mjölkfritt?

Andra pajer går ju att göra både gluten- och mjölkfria som köttfärspaj, grönsakspaj etc. Matig sallad med mycket grönsaker, glutenfri pasta eller quinoa som är glutenfritt. 
  • Bertram

Kräftor och sprit. Både gluten och laktosfritt 

• nirakanna2

Kräftor, äkta majonäs och citron är ju mjölk- och glutenfritt. Jag hade nog köpt mjölkfri baguette, glutenfritt bröd, serverat västerbottenpaj till dem som tål, kompletterat med avocado som alla kan äta.

• Rödtjärnens Anna

Tål den som inte tål nötter soja? Jordnötsallergiker tål i regel inte baljväxter så som soja. Och i så fall måste du passa dig vad du använder för ersättningsprodukter för mjölk.

Jag brukar ofta göra mjölkfri räkpaj, med mjölkfritt margarin och iMat som är baserat på havre. Många glutenintolleranta tål havre. Men kolla för säkerhets skull. Gör ett glutenfritt pajskal.

www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/recept/rakpaj-4987&course=undefined&mainIngredient=undefined&property=undefined&cuisine=undefined&recipeType=undefined&seasonal=undefined&difficulty=undefined&sortBy=undefined&page=undefined

Skagenröra med en bas av äkta majonnäs och sojayoghurt (osötad Alpro soja) är gott på tex toast.

• giftgrodan

Tack för fina tips! Har inte mycket tid att lägga på kräftskivan så det känns bäst (och trevligast) om alla kan äta samma mat.

Svar på tråden Gluten- och mjölkfri kräftskiva?