• Anonym (Mi)

Såååå torr bebis :( :( :( !!

Jag är så ledsen just nu. Min dotter som är några månader är JÄTTE torr ÖVERALLT. Det blir bara värre och värre. Hennes kinder är helt röda och mycket torra. Kroppen är fullt med torra fläckar. Händerna, ansiktet :( smörjer med bla miniderm men hjälper inte. Kan inte ens gå ut för allt blir 100 ggr värre.

Känner mig som världens sämsta mamma :(

Tänk om det är mitt fel att hon är torr..

• Svar på tråden Såååå torr bebis :( :( :( !!
  • Anonym (Torrboll)

Om du inte badar barnet tio gånger om dagen så har jag svårt att förstå hur det skulle kunna vara ditt fel.

Vad säger BVC?

• Anonym (allergi)

Testat utesluta mjölkprotein HELT ur hennes/din kost om du ammar?

• Anonym (---)

Smörj in dina händer med babyolja och stryk henne över kroppen med den. Babyolja är kanonbra! Min dotter var också snustorr under första året. Men det gav med sig. Men jag smörjde henne försiktigt med babyolja. Viktigt framförallt efter bad.

• LFF

Prata med BVC och få mjukgörande salva utskrivet (såg att du smörjer med Miniderm). Vi fick både Miniderm och Mildison (mild kortisonkräm, det är ok att använda för att lindra hudens irritation).

Bada bebisen en gång i veckan.

Detta väder vi har nu med kraftiga temperaturväxlingar är ett helvete för känslig hud. När vädret stabiliserar sig kommer huden att bli bättre. Och det blir bättre och bättre för varje år.

• Anonym (Torr)

Hej!

Nu pr jag vuxen men jag lider också av extremt torr hud nu lver hela kroppen pga vädret. Kliar som satan. Jag använder mig av kallpressade kokosolja frå. Kung markatta och det hjälper.

Du ska inte ha dåligt samvete för detta. Se till att få hjälp bara

• Anonym (Anonymious)

Har haft flera torra bebisar. Använde Miniderm, ända tills jag var hos en hudläkare som sa att den inte var tillräckligt fet. Så jag började använda decubal. Den går inne huden mkt bättre.

Sen kan det ju vara något ditt barn inte tål, eller torreksem. Då kan receptfri mildison hjälpa, men hjälper inte det är nästa locoid, dock på recept.

Jag tycker miniderm svider, och det tycker mina barn med. Så om jag skulle backa tiden så ångrar jag att jag använt den. Kan inte förstå varför BVC rekommenderar den och inte decubal dom är superbra!

• Snuttis2

Har själv problem med torr hy o får alltid smörja som en galning särskilt på vintern. Detta år har min hud dock varit fenomenalt fin mot i vanliga fall vilket jag kan konstatera beror på att jag dragit ner tvättandet med vatten till typ hälften. Är hemma föräldraledig o duschar mindre o använder i princip ingen rengöring- makeup !

Min lilleplutt på 7 mån här hemma har jag också varit rätt restriktiv med bad för särskilt nu under vintern. Så han badas typ 1 g per vecka o då med Barnolja i vattnet. Till kvällen när vi tvättar av honom , ansikte, händer o rumpa så blir det också vatten med olja i. Jag undviker att smörja in honom dagtid eller tvätta honom då särskilt om han ska gå ut då fukt bilds i huden o riskerar torrhet o köldskador.

• Anonym (L)

Låter som allergi. Vänd dig till en hudläkare!

Svar på tråden Såååå torr bebis :( :( :( !!