• Susan

    Panikångest? Ångestattack? Annat?

    Hej har en fråga till er där ute, har under de senaste åren då o då, fått konstiga "känningar", jag mår bra sen går det från 0 till 100 o det känns som jag antingen ska få en hjärtattack eller Stroke! :( Det är sååå svårt beskriva känslan!! Men blir lixom yr, känns som en tjock känsla i bröstkorgen, det susar i öronen, känns som fingrar blir stela, paniken eskalerar antagligen för det kändes en gång som jag inte kunde hålla i besticken när jag åt! Jag gick in på toaletten o spolade kallvatten över händer o armar o försökte stressa ner. Jag har lite Stesolid att tillgå, dessa tar jag när detta händer, och hjärnan säger att det kan ju inte vara stroke varje gång, då hade man ju verkligen FÅTT stroke! Jag har hört talas om något som heter TIA, som man får innan, men detta kan väl inte stämma in om jag haft det såhär till och från ett par år? Ibland kan denna känsla komma helt utan förvarning som det känns, när jag ej är stressad alls? Det blir en ond cirkel, tacksam om någon känt ungefär som jag? Med vänlig hälsning Susan, 28 år.

  • Svar på tråden Panikångest? Ångestattack? Annat?
  • Bolliz

    Det låter som panikångest. Då känns det som om man ska dö men går över efter ett tag och då känner man sig nästan lite ?dum? men ångest för att d ska hända igen eller att man har gjort bort sig.

    Jag har ett hjärtfel som upptäcktes nu när jag fyllt 35år. Jag får panikångest för att jag tror att jag ska svimma och kanske dö. Normalt ska man inte hålla emot känslan men för min del kan det bli ödesdigert om blodtrycket blir för högt o mitt hjärta rusar.

    Kan inte ta nån medicin alls mot detta pga hjärtat.

    Gå till vårdcentralen o få konstaterat att det inte rör sig om en TIA attack eller annat.

  • Zinken

    Symptomen för TIA är enligt strokeförbundet det här

    "Vid TIA får man strokesymtom, vanligast är:

    Förlamning, svaghet, fumlighet eller minskad

    känsel i armen, benet eller i båda

    Snedhet i ena sidan vid munnen

    Tal- eller språksvårigheter

    Synbortfall på ena ögat eller i halva synfältet"

    Jag tycker det du beskriver onekligen låter som en panikattack. Min erfarenhet av ångest är att ångesten skapar ångest och för mig var ångesten över att få panikattacker nästan värre än attackerna i sig.

    Har du fått stesolid pga dessa attacker? Hur ofta får du attackerna? Får du dem väldigt ofta kanske du behöver något du kan ta varje dag.

  • Essie1984

    Det låter som en panikångest. Jag får ibland panikångestattacker. De kan komma när som helst. När jag är på jobbet, sitter i soffan, vid köksbordet, ligger i sängen, osv. En gång fick jag en panikångestattack när jag var på promenad.

    Har du några tvångstankar/tvångshandlingar eller fobier/rädslor?

  • Susan

    De kommer rätt sällan som tur är och i olika former, oftast hinner jag "häva" dem men ibland kommer det bara pang på. En kv kom det när jag var
    på väg till ett kalas, kom i bilen på att jag glömt lägga en Stesolid i handväskan, har alltid en där som "trygghet". Det var som det redan där börjades bygga upp ngt pga jag visste att tryggheten var borta.

Svar på tråden Panikångest? Ångestattack? Annat?