Unga föräldrar är det mest optimalt.
Jag är själv en äldre mamma o det är självvalt. Men jag får alltid höra att vara ung mamma är det bästa för att man har mer tålamod, har barnasinnet kvar mm. När jag fick min son var jag 36 år. Jag hade haft egentid i 36 år jag hade rest i 50 länder, umgåtts med mina vänner, pluggat o njutit. När jag träffar unga mammor babblar de jämnt om egentid. Är det inte ett val man gör även om man är ung mamma att ge upp 90 procent av sin egentid när man väljer att bli mamma. Tro mig att barn märker om sina unga föräldrar är irriterade för att de inte får barnvakt. Jag tror att vi glorifierar bilden av att vara ung mamma. Jag är själv uppvuxen med föräldrar som var 16 o 17 år när de fick mig. Mina första 10 år blev jag snabbt insatt i hur dålig ekonomi vi hade. Mer än tre ggr om dagen fick jag höra att det har vi inte råd med. Jag bodde mer hos mormor än hemma o det var även mormor som stöttade den unga familjen med det mesta. Fram till jag som 18-åring flyttade hemifrån gjorde vi som familj ingenting för att det aldrig fanns pengar. Jag säger inte det är bättre att skaffa barn när man är äldre men äldre föräldrar har haft enorm egentid o behöver inte ha det igen. Vi har pluggat o jobbat o har en bra ekonomisk grund att stå på. Tro det eller ej men barn kostar pengar. När jag fick min son kunde jag vara hemma med honom i tre år. När han väl började på dagis gick han fyra timmar per dag. Idag slipper han fritids då han är autistisk. Jag har lekt med min so två timmar om dagen. Jag har nästan aldrig lämnat bort honom. Jag kan lägga 45000 kr på aktiviteter på honom per år o min Exman lägger lika mycket på honom plus extra pengar till utlandsresor. Min son får stor stimulans, mycket tid o extremt mycket kärlek från oss gamlingar till föräldrar. Jag tror att unga föräldrar kan ge stor kärlek till sina barn. Men ibland är det naivt att tro att unga föräldrar har tänkt igenom allt de får försaka, att barn är ett ansvar för resten av livet o att det kostar mycket pengar. Jag känner unga föräldrar som inte har råd att köpa barnvagn. Att plugga på högskola när man har barn är kämpigt. Vad är det för fel att plugga först, resa, leva livet o sen skaffa barn. Det tycker vi som är äldre föräldrar. Något som alla unga föräldrar säger är nonsens. Är det verkligen det.