• Ida3434

Varför har du gjort IVF?

En fråga till er som har gjort eller är under pågående IVF. Vad är orsaken till att ni inte blir gravida? Har ni fått ägglossning av Letrozol?

Anledningen till att jag frågar är för att jag står i kö till IVF. Jag får dock ägglossning av Letrozol men än har det inte tagit sig. Funderar på om det är vanligt. 

• Svar på tråden Varför har du gjort IVF?
  • BuoBä

Jag har bara en äggstock och en fungerande äggledare, och opraktiskt nog sitter de på olika sidor. Så även fast jag har regelbunden ägglossning av mig själv så är chanserna att bli gravid naturligt ganska små.

Vi fick till slut vårt ivf-barn för 2 år sen.

• Jag är bara jag

Var oförklarligt barnlös. Vid IVF upptäcktes dålig äggkvalitet. Krävdes ED för att få barn.

• MrsAJ88

Manlig faktor (få spermier). Men vid IVF räckte de 3-4 miljoner/ml som min man har alldeles utmärkt, och vi väntar nu ett efterlängtat syskon till vår tvååriga tjej :)

• Lee***

Inga spermier hos min sambo, han behövde göra tesa/pesa o där hittades det spermier. Så nu har vi vår efterlängtade son

• Heffaklumpen

Vi har både kvinnlig och manlig faktor. Min man har slöa simmare, och jag har svår endometrios. Har precis gjort vårat första IVF. Fick tillbaka en fryst blastocyst, men det ville inte fästa.

Fick utskrivet Letrozol min förra menscykel, och fick ägglossning, om än dock senare än beräknat. Fick utslag på stickan först cykeldag 19. Och mensen blev också förskjuten, ungefär 10 dagar! Vet inte om det är vanligt med Letrozol, eller om det bara är för att man är spänd inför hela ivf grejen.

• Solen2

Då vi försökt själva i 2år och efter utredning där de inte kunde hitta någon speciell orsak till varför vi inte blev gravida ( oförklarligt barnlösa) blev vi rådda att gå vidare med ivf direkt. Vi har gjort 4st hela ivf behandlingar och det som vi bla lärde oss under det var att resultatet blev bättre med icsi. Antagligen på grund av att mina ägg har hårda skal eller att spermierna på något vis inte var tillräckligt bra för att ta sig igenom. Och att menopur verkade fungera bäst för min kropp.

• askyfullofstars

Inte påbörjat ännu men ska göra pågrund av manlig faktor, avsaknad av spermier. Kommer köra med donerade spermier. Inga fel på mig.

• UndrandeSökare

Blir lätt gravid naturligt men alltid missfall. Efter 5 missfall har vi gjort dubbeldonation pgr av dnafel & fragmentationsfel på spermierna och jag över 40, så mycket större chans att få barn med en 20-årings ägg !

Vi valde också PGS (kromosomtest på embryona dag 5), vi gjorde detta på Avaclinic i Riga.

• Loppis1

Endometrios. Och pga den sammanväxtningar, bla äggstockarna som vuxit fast i varandra samt i baksidan av livmodern. Så spermier och ägg hade aldrig någon naturlig chans att mötas.

• Caitlin Deschanel

Hade bara en äggledare som antagligen inte hade fri passage. Kanske hade min undervikt något med svårigheterna också, vem vet.. När jag hade gått upp i vikt och startade med IVF fick vi barn väldigt snabbt.

Svar på tråden Varför har du gjort IVF?