• Anonym (Hyu)

Bila ner genom Europa med barn

Vad ska man tänka på? Tacksam för alla tips. Bebis + 7-åring + 2 vuxna

• Svar på tråden Bila ner genom Europa med barn
  • jeanette02

Kommer gärna med lite tips, lite beroende på vilka länder det handlar om el vad är måldestinationen?

• Anonym (Oh no :()

Bebisen märker inte så mycket men jag lider verkligen med er stackars 7 åring!
    Vi bilade genom Europa en gång när jag var barn.
    Det var det värsta h-vete man kan utsätta barn för, både jag och brorsan har svårt med långa bilresor även nu som vuxna.
    Bestäm en/flera destinationer ni vill till och ta flyget, det är mitt absolut bästa råd!

• Anonym (Ginko)

Nu beror det väl lite på hur långt ni ska. Men tänk på att stanna ofta och rasta, typ minst varannan timme, särskilt bebisen behöver få komma ur babyskyddet och ligga lite på mage, bäras på etc.

Köp en kylväska som går att koppla till 12-voltsuttaget i bilen där ni kan förvara dricka och mackor och frukt osv.

Gör resan rolig för sjuåringen genom att planera in sevärdheter på vägen, sjuåringar har låga krav så det behöver bara vara en annorlunda rastplats eller någon cool lekplats där man kan göra av med lite energi.

Surfplatta med nersparade filmer och spel, en hållare till denna och hörlurar, samt laddare - lite beroende på vad ni har för uttag så köp ett bra dubbel-USB-uttag till 12-voltsuttaget och långa laddsladdar. Om ni inte har en platta kanske någon släkting är villig att låna ut?

Lakan att sätta för fönstren där bak om solen ligger på, så barnen slipper bländas kan sova och inte blir för varma.

Ha lite godis undangömt som ?muta? i en nödsituation. Om det är varmt och svettigt är det bra med chips också (för saltet).

Ni kan lyssna på ljudbok som alla gillar, typ Harry Potter eller liknande.

Bilspel kanske kan vara nåt? Googla det!

Var bor ni? Överväg att börja med nattfärja Gbg-Kiel, där sparar ni många timmar i bilen (om ni inte bor söder om Gbg såklart). Om ni orkar så kör mycket nattetid när barnen ändå sover, stanna dagtid och gör något kul och energikrävande med barnen medan den ena vuxna sover ett par timmar.

Det var bara off the top of my head! Jag har bilat till södra Frankrike som 4-åring, Paris när jag var 11, Södra Spanien när jag var 15 och till Schweiz när jag var 19. Kan vara jättekul!

• Anonym (Noa)
    Anonym (Oh no :() skrev 2018-03-22 06:34:29 följande:

Bebisen märker inte så mycket men jag lider verkligen med er stackars 7 åring!

Vi bilade genom Europa en gång när jag var barn.

Det var det värsta h-vete man kan utsätta barn för, både jag och brorsan har svårt med långa bilresor även nu som vuxna.

Bestäm en/flera destinationer ni vill till och ta flyget, det är mitt absolut bästa råd!

Men oj. Du fattar att alla barn är olika va? Bara för att ni var kassa på det betyder inte att alla andra barn är likadana.

Vi bilade massor när vi var 5-18 år. Inga problem mer än vanligt syskonbråk emellanåt. Tricket är ju att inte köra bara för att köra utan stanna då och då och kolla på saker/göra saker/leka av sig.

Och som någon tidigare nämnt får man ha med saker som barnet gillar. Böcker, ritsaker, pyssel, dockor, bilar, iPad, spel osv och att bebisen måste upp och sträcka på ryggen efter ca 2 timmar.

Kudde till bilen. Snacks. Solskydd.
  • fjanten

Håller nästan med anonyma Oh no. Bilade såååå långt och mycket som barn och tyckte det var fruktansvärt tråkigt, men inte har jag fått men för livet för det! Nu finns det ju dessutom MASSOR med underhållning som kan tankas in i en ipad till exempel. Man kan ladda ner filmer via exempelvis netflix och titta online Jag hade freestyle jag, inte lika underhållande

Anonym (Noa) skrev 2018-03-22 07:47:02 följande:

Men oj. Du fattar att alla barn är olika va? Bara för att ni var kassa på det betyder inte att alla andra barn är likadana.

Vi bilade massor när vi var 5-18 år. Inga problem mer än vanligt syskonbråk emellanåt. Tricket är ju att inte köra bara för att köra utan stanna då och då och kolla på saker/göra saker/leka av sig.

Och som någon tidigare nämnt får man ha med saker som barnet gillar. Böcker, ritsaker, pyssel, dockor, bilar, iPad, spel osv och att bebisen måste upp och sträcka på ryggen efter ca 2 timmar.

Kudde till bilen. Snacks. Solskydd.

Det är barnmisshandel att bila med barn! Som vuxen gör man vad man vill men utsätt inte barn för det!
  • punktslash

Har bilat massvis med barn i olika åldrar.

Som sagt, ladda upp med ljudböcker, spel, ipads, filmer och liknande.

Köp 16-pack vattenflaskor på stormarknaden för att spara en förmögenhet och dessutom alltid ha vätska tillgänglig.

Ha en lite längre rast mitt på dagsetappen. Undvik onödiga turer in i storstäder, tar bara tid och energi.

Kom ihåg miljömärke på bilen, se upp för miljözoner, kolla upp olika länders lagar för utrustning bilen etc.

• Anonym (Noa)
    Anonym (Oh no :() skrev 2018-03-22 08:10:56 följande:

Det är barnmisshandel att bila med barn! Som vuxen gör man vad man vill men utsätt inte barn för det!

Oj. Undrar vad dina föräldrar gjorde med er för att du ska ha blivit så traumatiserad. Fick ni åka i bagageutrymmet utan mat eller? Stackare.

Vi älskade att bila! Tyckte det var roligt och spännande! Vi hade bra, rymliga bilar och välkomponerade resor med planerade aktiviteter och stopp längs vägen! Inte i närheten av misshandel.
    Anonym (Noa) skrev 2018-03-22 08:16:19 följande:

Oj. Undrar vad dina föräldrar gjorde med er för att du ska ha blivit så traumatiserad. Fick ni åka i bagageutrymmet utan mat eller? Stackare.

Vi älskade att bila! Tyckte det var roligt och spännande! Vi hade bra, rymliga bilar och välkomponerade resor med planerade aktiviteter och stopp längs vägen! Inte i närheten av misshandel.

Men tänk vad härligt det hade varit att bara behöva sitta med paddan ett par timmar istället och sedan vara framme på resmålet?!

Efter bilresan flög vi alltid och idag är jag flygvärdinna. Bilen tar jag enbart till Arlanda!
  • Anonym (Noa)
    Anonym (Oh no :() skrev 2018-03-22 08:25:53 följande:

Men tänk vad härligt det hade varit att bara behöva sitta med paddan ett par timmar istället och sedan vara framme på resmålet?!

Efter bilresan flög vi alltid och idag är jag flygvärdinna. Bilen tar jag enbart till Arlanda!

Absolut! Men man kanske vill variera sitt liv lite? Se mer än bara överturistiga orter. Uppleva fler miljöer. Vissa kanske inte har råd att flyga? Eller inte vill flyga.

Oavsett så är det inte misshandel att bila med barn om man planerar väl och ser till att barnens behovs möts.
Svar på tråden Bila ner genom Europa med barn