Bila ner genom Europa med barn
Vad ska man tänka på? Tacksam för alla tips. Bebis + 7-åring + 2 vuxna
Vad ska man tänka på? Tacksam för alla tips. Bebis + 7-åring + 2 vuxna
Usch vad tråkigt! Då missar man ju allt! Det roligaste med att bila är alla platser man får se. Alla städere. Stora städer. Mindre städer. Muséer. Affärer. Sevärdheter. Och alla roliga man slm familjen ka minnas tillbaka på. Som när man missade avfarten och istället fick se någon fantastisk sevärdhet man annars missat.
Nuförtiden dinns ju surfplattor och laptops att ta med
Resan blir vad man gör den till.
Om ni tar autobahn ner så finns det fina rastplatser med lekplatser för barnen att leka av sig på. Stanna ofta, ha inte bråttom ner.
Man passerar även en massa fina slott mm som kan stanna och titta på
I bilen kan alla som vill vara med och leta efter tex gula bilar.
Men efter autobahn så kan det även bli mycket köer, där man kan bli stillastående länge. Då kan en film el bok vara bra att roa sig med.
Att bila är ju en helt annan helhetsupplevelse än att bara flyga till en destination. Vill dessutom inte lära mina barn att slentrianflyga för nöjes skull.
Säger som andra, det handlar bara om hur man lägger upp resan.
Jämför 6 timmar i ett flygplan med 6 timmar i en bil.
Flygplan: stillasittande uttråkad. Det enda man ser är moln och ibland en "Satellitkarta"-likadan som google maps på laptopen. Man får inte ta med sig vad som helst och hur mycket som helst. När du kommer fram är du tröt och uttråkad och har inga roliga minnen eller upplevelser att se tillbaka på.
Bil:man får se så otroligt mycket. Man kan stanna när man vill.Var man vill. Man kan sova. Man kan springa. Man får ta med sig hur mycket man vill.Man kan ha ett helt flak med vätska.Ingen säkerhetskontroll man behöver köa i länge för att sen slänga sin nyköpta oöppnade dricka i.Man slipper den långa väntan och tristessen på flygplatsen.När du kommer fram är alla utom ibland föraren utvilade.Du har massor av minnen och roliha upplevelser att se tillbaka på.
Hej
Vi bilade ner till Kroatien 2015, barnen var då precis fyllda 2 och 5år
Vi var iväg 3v
Vi tänkte färja för att minska att sitta i bilen
Barnen älskade att åka båt
Vi bestämde oss för att aldrig gnälla på barnen eller säga bit ihop, bara lite till.
Barnen hade inte valt detta.
Vi packade bilen full med bra och roliga saker och körde iväg. Vi hade även massa ätbart och dricka. Tog tom med stormkök och lagade på utmed vägen. Stannade alltid på Lidl i utlandet och bunkrade upp med dricka, bröd och mycket frukt. Vi hade en kylväska med 12v som vi laddade
Vi körde 2h åt gången om inte barnen gnällde. Då blev det mat, sträcka på benen, leka lite eller bara en glass.
Vi stannade en hel dag i den fantastiska parken Playmobil fun park.
Körde bara på dagen och tidig kväll då vi ansåg att barnen behöver oss pigga på dagen.
Vi hade en iPad med oss som barnen turades om och dvd som tyvärr slutade fungera. Vi läste och spelade typ hänga gubbe mm. Räknade bilar mm. Österrike var kul, då var det massor med tunnlar.
När vi skulle åka hemåt sa min son. Detta är livet. Ja ha sa vi, vilket. Alla roliga ställen vi sover på. Vi kom till många mysiga och annorlunda hotell som vi bokade längs med vägen.
Min man körde hela vägen och ibland satt jag bak mellan barnen för att leka med dem. Mest för min 2 årings skull. I vissa länder får du ha stolen fram och då flyttade vi ibland fram vår 5 åring. Läs på vad som gäller för de länder ni åker genom.
Läs även på vad man måste ha i bilen, tex reflexvästar, EU märke mm
Vi hade en underbar resa och planerar att åka i år igen. Nu kommer barnen hinna fylla 5 och 8 år.
Vi kommer åka nattfärjan Trelleborg - Rostock
Sedan kör vi 6h kommande dag, med stopp såklart, till Nürnberg, där vi dagen efter ska gå på Playmobil land. När vi är nöjda med parken åker vi ca 3 h till Österrike där vi kommer ta två nätter för att se oss omkring. Sedan har vi 5h kvar till vårt mål o Kroatien.
På vägen hem åker vi till Gardasjön och tar det lika lungt hem.
Vi upplevde att man kom väldigt nära varandra. Pratade väldigt mkt med varandra under dessa timmar.
Vi gillade det och det gick kanon även om vi hade strul med våra Visakort, dvd som gick sönder och gps som la av.???? Det funkade ändå. ????Ta det bra lugnt och lyssna på barnens behov, stressa inte. Kommer gå toppen. Den lilla sover ju mycket och kanske dricker välling med vilket är smidigt.
Lycka till.
När det kommer till att bila vs flyga så säger jag som Robert Broberg: Målet är ingenting, vägen är allt.
Vi åkte på fantastiksa bilresor runt Europa och USA när jag var barn, och jag vill ge mina barn samma fantastiska upplevelser utomlands när de blir lite äldre. En bebis tänker jag kan vara ytterst jobbig på bilsemester söder om Danmark, så det får vänta tills de är fyra i alla fall. Nu när de är små åker vi i Norden istället.
När det kommer till att bila vs flyga så säger jag som Robert Broberg: Målet är ingenting, vägen är allt.
Vi åkte på fantastiksa bilresor runt Europa och USA när jag var barn, och jag vill ge mina barn samma fantastiska upplevelser utomlands när de blir lite äldre. En bebis tänker jag kan vara ytterst jobbig på bilsemester söder om Danmark, så det får vänta tills de är fyra i alla fall. Nu när de är små åker vi i Norden istället.
Kör inte för många timmar på en dag och kör så mycket som möjligt när den minsta sover. Vi bilade ner till Spanien med en tio-elva månaders, väldigt minnesvärd resa pga alla stopp vi gjorde; Hamburg, Amsterdam, Brygge, Paris. Hade vi flugit hade vi missat halva resan!
Om vi tar bprt laptop och byter ut en surfplatta mot en Gameboy så är det precis vad vi hade med oss i bilen när vi resten genom Sverige på 80-talet. Att du och din bror skrek och bråkade har inget med att det inte fanns något att göra (bara att era föräldrar inte tänkte på det), det fanns massor att göra även då i en bil.
Ok, sorry, menade föregångare, Game & Watch, där man bara hade ett spel. De kom tidigare (början av 80-talet). Men oavsett, böcker, korsord, ritblock, kortspel etc fanns definitivt även på 80-talet.
*född 76*
Som sagt, då är det inte bristen på saker i sig som gjorde att du och din bror bråkade utan brist på planerande från era föräldrar och att ni inte fick så mycket alls över lag. För saker fanns det, hyfsat mycket av det hade man redan hemma dessutom i form av böcker, ritpapper, tidningar etc.
Vi åkte nyligen på en 6-timmars bilresa med två 4-åringar (från Stockholm till fjällen) utan något annat än lite böcker som de fick i olika omgångar och musik. Inte sjutton blev det några problem eller bråk där. Visst, det är inte bilande genom Europa, men man behöver inga ipads och laptops i bilen nu heller med lite planerande.
Bebisen märker inte så mycket men jag lider verkligen med er stackars 7 åring!
Vi bilade genom Europa en gång när jag var barn.
Det var det värsta h-vete man kan utsätta barn för, både jag och brorsan har svårt med långa bilresor även nu som vuxna.
Bestäm en/flera destinationer ni vill till och ta flyget, det är mitt absolut bästa råd!
Nej, bara påpeka att bortsett från ipad och laptop så finns det ingenting på din lista som inte fanns på 80-talet, vilket jag skrev redan i första inlägget.
Jag tycker att TS fått nog med råd för vad hon ska göra under sin bilresa genom Europa, så nu kan väl alla bara lägga ner?? Hitta en annan tråd.. Så, hysch i väg mer er!