• Kurlie

100% eterisk lavendelolja i hudvård

Jag har på senaste haft problem med hyn och köpte en ny kräm som inte funkade så bra, men sen när jag blrjade blanda krämen med jojobaolja och lavendel har min hy blivit nästan helt bra. På den nya lavendeln jag beställde står det FARA irriterar huden KAN orsaka allergisk hudirritation. Betyder detta att det är dumt att använda det i krämen? Trodde det var vanligt med lavendel i hud och hårvård. Eller de menar kanske bara man inte ska ha oljan direkt på huden? Är en droppe jag använt i en klick kräm och lite jojobaolja olja så inte mycket.

• Svar på tråden 100% eterisk lavendelolja i hudvård
  • Kurlie

Står på hemsidan om oljan att den kan användas som doftgivare i hudvårdsprodukter men inte ska användas direkt på huden. Då borde det gå bra att göra som jag gör?

• Anonym (eterisk)
    Kurlie skrev 2018-03-22 07:03:44 följande:

Står på hemsidan om oljan att den kan användas som doftgivare i hudvårdsprodukter men inte ska användas direkt på huden. Då borde det gå bra att göra som jag gör?

Den blir ju utspädd är nog ingen större fara. Köp Young living nästa gång.
  • Anonym (Anna)
    Kurlie skrev 2018-03-22 06:44:10 följande:

Jag har på senaste haft problem med hyn och köpte en ny kräm som inte funkade så bra, men sen när jag blrjade blanda krämen med jojobaolja och lavendel har min hy blivit nästan helt bra. På den nya lavendeln jag beställde står det FARA irriterar huden KAN orsaka allergisk hudirritation. Betyder detta att det är dumt att använda det i krämen? Trodde det var vanligt med lavendel i hud och hårvård. Eller de menar kanske bara man inte ska ha oljan direkt på huden? Är en droppe jag använt i en klick kräm och lite jojobaolja olja så inte mycket.

Lavendel är det många som får hudirrotationer av.

Likaså eteriska oljor.
  • Anonym (försiktig)

Weleda har en lavendelolja som säljs som naturläkemedel: www.apotea.se/lavendelolja-weleda
    Den innehåller 10% lavendelolja, och det står: 

OBS: Endast för användning på huden. Ska ej användas på skadad eller irriterad hud. Rekommenderas ej till gravida eller användning under amning. Undvik kontakt med ögon och andra slemhinnor. Avbryt användningen om rodnad, irritation eller torrhet uppstår.

Nu har ju den ett annat användningsområde och ska inte användas för att smörja in ett helt område med, men jag tänker att man i alla fall kan dra slutsatsen att du inte bör ha mer än en tiondel lavendelolja och att du bör vara uppmärksam och sluta använda det om du får någon irritation eller så!
    Det är möjligt att även 10% är alldeles för mycket i en hudkräm, det har jag ingen koll på, men om en sådan produkt med 10% eterisk olja säljs med den typen av "säkerhetsföreskrifter" så känns det ju vettigt att i alla fall inte ha mer. 
    Själv skulle jag vara lite försiktig med mängden och läsa på mer först innan jag chansade. :)

Svar på tråden 100% eterisk lavendelolja i hudvård