• Långväntanefterdig

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Som tråden säger : vi som börjat med utredning. Tänkte att vi kan finnas o stötta varandra här och komma med massa gott pepp och dela erfarenheter.

Jag och min sambo ska faktiskt just idag iväg på utredning. Jättenervöst och jag håller på att krypa ur skinnet typ.... Försökt i 1 år så ska samtidigt bli skönt att få hjälp såklart.

• Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning
  • Barnvakten1
    Mima93 skrev 2020-03-11 13:32:02 följande:

Hej! Hur går det för er alla? Varit tyst här nu ett tag.

Vår utredning är klar nu och den visar ingenting. Allting ser bra ut för mig, bra äggreserv osv. Min sambo hade liiite lågt antal spermier tror jag det var, men inte så det är omöjligt. Eftersom vi är unga (30 och 27 snart) så fick vi rådet att fortsätta på egen hand nu. Min sambo ska lämna ett spermaprov till om drygt en månad som förhoppningsvis ser ännu lite bättre ut då. Om det inte har blivit något framåt hösten ska vi höra av oss igen och då får vi göra några försök med insemination och ÄL-stimulering. Skulle inte det hjälpa är nästa steg provrörsbefruktning.

Känns lite som en käftsmäll att inte få mer hjälp nu. Samtidigt som det såklart är skönt att veta att allt ser okej ut och att det inte är omöjligt.

Tänkte köra på lite ÄL-tester ett tag igen för att matcha chanserna. Har ni erfarenhet av några bra får ni gärna tipsa om dem. Skulle vilja prova de med glad gubbe.

Hej!

Tråkig känsla som du säger att ni inte får hjälp nu, samtidigt bra att ni fått fina resultat och att det troligen kan leda till en graviditet framöver tänker jag. Kämpa på! Jag kan tipsa om clear blue digital advanced. Då blir det en glad gubbe som blinkar när det är på g med ägglossning och en fast glad gubbe när det är faktisk ägglossning. Då är man beredd och redo för när det är på g! Har också läst om att bara för att det är fast gubbe betyder det inte att ägget släpper prick då, utan det kan hända något senare. Men man kan ju gardera sig genom sex dagarna efter fast gubbe också! Lycka till :)
  • Mortiscia80
    Barnvakten1 skrev 2020-03-11 22:47:32 följande:
    Jag kan tipsa om clear blue digital advanced. Då blir det en glad gubbe som blinkar när det är på g med ägglossning och en fast glad gubbe när det är faktisk ägglossning. Då är man beredd och redo för när det är på g! Har också läst om att bara för att det är fast gubbe betyder det inte att ägget släpper prick då, utan det kan hända något senare. Men man kan ju gardera sig genom sex dagarna efter fast gubbe också! Lycka till :)
    Håller med. CB fyradagars är jättebra MEN de garanterar inte äl inom 48 timmar efter fast gubbe, det kan ta ännu längre tid. Senaste cykeln för mig visade maxutslag redan på dag 9 men jag hade inga känningar för äl förrän ganska precis en vecka senare.
  • KajsaMia
    Mima93 skrev 2020-03-11 13:32:02 följande:

Hej! Hur går det för er alla? Varit tyst här nu ett tag.

Vår utredning är klar nu och den visar ingenting. Allting ser bra ut för mig, bra äggreserv osv. Min sambo hade liiite lågt antal spermier tror jag det var, men inte så det är omöjligt. Eftersom vi är unga (30 och 27 snart) så fick vi rådet att fortsätta på egen hand nu. Min sambo ska lämna ett spermaprov till om drygt en månad som förhoppningsvis ser ännu lite bättre ut då. Om det inte har blivit något framåt hösten ska vi höra av oss igen och då får vi göra några försök med insemination och ÄL-stimulering. Skulle inte det hjälpa är nästa steg provrörsbefruktning.

Känns lite som en käftsmäll att inte få mer hjälp nu. Samtidigt som det såklart är skönt att veta att allt ser okej ut och att det inte är omöjligt.

Tänkte köra på lite ÄL-tester ett tag igen för att matcha chanserna. Har ni erfarenhet av några bra får ni gärna tipsa om dem. Skulle vilja prova de med glad gubbe.

Men verkligen? Måste ni vänta så länge? Det är så tråkigt att bli lämnad utan något besked. Orättvist nästan. :(

Jag ska ta blodprover igen imorgon för att kolla lite mer FSH och AMH värde samt sköldkörteln. Läkaren meddelade att det är möjligt att jag har tidigt klimakterium och om det faktiskt visar sig att mina ägg är få och av dålig kvalitet så blir det snarare äggdonation för mig.
  • Matildaaa

Hej, vi ska precis börja vår utredning och lämna prover nu innan första besöket.

Jag ska lämna prover 2-4 dagen i menscykeln (amh, tsh och lh). I det informationsbladet vi fick stod det att ett progesteron tas 7 dagar innan nästa mens men jag har inte fått någon remiss för att ta det provet. Har ni andra fått ta det provet direkt, bör jag be kliniken om att få ta det provet också? Jag har regelbunden mens och hittat min ägglossning varje gång.

• Mikkans

Har någon av er här varit på VUL cd 14 vid letrozolstimulering? Jag tycker det känns sent... har pcos.:)

• smulis85
    Matildaaa skrev 2020-03-16 09:29:02 följande:

Hej, vi ska precis börja vår utredning och lämna prover nu innan första besöket.

Jag ska lämna prover 2-4 dagen i menscykeln (amh, tsh och lh). I det informationsbladet vi fick stod det att ett progesteron tas 7 dagar innan nästa mens men jag har inte fått någon remiss för att ta det provet. Har ni andra fått ta det provet direkt, bör jag be kliniken om att få ta det provet också? Jag har regelbunden mens och hittat min ägglossning varje gång.

Ligger precis i samma fas som dig Lämnat blodprov på dag 2-4 bara jag med och de har inte tagit progesteron än utan vi väntar på första mötet vilket jag tror kommer dröja nu på grund av corona. Hört att de skjuter upp IVF för flera stycken också men du hade fått komma och ta blodprov i alla fall nyligen?
  • UndrandeSökare

Provrörsbefruktningar pausas på grund av coronaviruset

avMichael Toll

IVF, där ägg plockas ut, befruktas utanför kroppen och sätts in i livmodern igen, pausas. Detta på grund av coronavirusets utbredning.

? Vi följer utvecklingen noga och kommer att återföra äggen när läget kring det nya coronaviruset har stabiliserats, säger Lotta Wassén, verksamhetschef för gynekologi och reproduktionsmedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Exakt vilka negativa effekter coronaviruset kan ha på graviditeter, särskilt i tidiga stadier, är inte utrett. Enligt European Society for Human Reproduction and Embryology, ESHRE, finns rapporterade fall av kvinnor som har testats positivt för covid-19 och som samtidigt födde friska spädbarn, fria från symtom.

Men rapporterna baseras på begränsade uppgifter och måste därför tolkas med försiktighet.

Med tanke på osäkerheten kring coronavirusets effekter rekommenderar ESHRE därför en försiktighetsmetod. Alla patienter som överväger eller planerar en IVF-behandling bör undvika att bli gravida just nu.

Inväntar att läget stabiliseras

Men enligt Sahlgrenska sjukhuset handlar det inte om något totalstopp av IVF.

? Nej, alla IVF-behandlingar stoppas inte. Vi gör IVF-behandlingar men återför inte äggen när stimuleringarna är klara utan fryser dem. Vi följer utvecklingen noga och kommer att återföra äggen när läget kring det nya coronaviruset har stabiliserats, säger Lotta Wassén.

Patienter som redan har påbörjat en behandling ombeds alltså att skjuta upp graviditeten genom att man fryser ner de befruktade äggen och att man väntar med att föra tillbaka dem i livmodern tills man vet mer om coronavirusets effekter.

Enligt ESHRE handlar det också om att undvika ?ytterligare stress på sjukvårdssystemet som redan är överbelastat på många platser?

? Vi följer deras rekommendation, säger Lotta Wassén på Sahlgrenska sjukhuset.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nbb7J/provrorsbefruktningar-pausas-pa-grund-av-coronaviruset
  • Mikkans
    Mikkans skrev 2020-03-16 18:20:52 följande:

Har någon av er här varit på VUL cd 14 vid letrozolstimulering? Jag tycker det känns sent... har pcos.:)

Ingen? :)
  • Matildaaa
    smulis85 skrev 2020-03-17 08:56:17 följande:

Ligger precis i samma fas som dig Lämnat blodprov på dag 2-4 bara jag med och de har inte tagit progesteron än utan vi väntar på första mötet vilket jag tror kommer dröja nu på grund av corona. Hört att de skjuter upp IVF för flera stycken också men du hade fått komma och ta blodprov i alla fall nyligen?

Jag har precis haft ägglossning så inväntar mens. Jag hoppas att man fortfarande får ta rutinprover. Har du hört något annat? Vet du varför de väntar med progesteron? :)
  • Längtar såå

Jag hoppar också in här, har följt tråden ett tag men först nu orkar jag skriva. Vi har försökt få till ett syskon i 3 år utan en enda graviditet. Vår fertilitetsutredning är precis klar och jag genomgick en äggledarspolning den 13 mars. Då kunde de se ett ägg som var 14 mm stort och fick höra att ägglossning skulle ske inom 3-4 dagar. Fick positivt på äl stickorna 18 mars så nu håller vi i allt vi har och hoppas att det är våran tur nu! Någon som lyckats efter en spolning?

Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning