• Sussielull

Någon kunnig om gips/skenor på brutet skenben?

Om 6 dagar ska jag in på ortopeden och ta bort min skena med Linda, men nu i kväll så har den gått av nere vid foten och jag vill/orkar inte ta mig till sjukhuset. Jag kan stödja på foten och har inte ont. Kan man ta av den då den skaver sönder min hud där den gått av? Jag har ny Linda hemma så jag skulle kunna Linda för stöd själv?

• Svar på tråden Någon kunnig om gips/skenor på brutet skenben?
  • vipsan

Om läkare bedömt att du bör ha skenan till om 6 dagar skulle jag inte råda dig att ta bort den i förtid. I värsta fall äventyrar du läkningen och riskerar men du hade sluppit om du följt ordinationen. Tycker att du ska kontakta sjukvård för att få en ny skena eller åtminstone en bedömning om det är lämpligt att av gipsad i förtid.

• Sussielull

Ja jag är också orolig för det men som det är nu så skaver den sönder min hud. Jag är hemma själv utan bil på landet och kan inte ta mig till sjukan ikväll. Så tänkte klippa av det och åka in i morgon. Får helt enkelt ta det lugnt tills i morgon.

• vipsan

Undvik då helt att gå på foten tills du kan åka in.

Har du dessutom fått en skena, vilket inte håller för att gå på, är sannolikheten stor att du inte bör belasta alls på ditt ben ens med skenan på. Men det bör du ju fått information om när du fick gipsskenan.

• Fennyxx

Ring till ortopedmottagningen i morgon och be om råd. Ingen här vet hur din fraktur ser ut.

• Sussielull

Jag fick inte belasta alls då brottet var jäms med benet, men hon sa att jag skulle röra på foten för att jag kunde det med skenan och det är väl det som nött ut den så den spruckigt. Jag har även stött på foten och jag känner nästan inget i brottet sen 2 veckor tillbaka. Men jag får sitta still tills i morgon.

• vipsan
    Sussielull skrev 2018-03-22 20:47:40 följande:

Jag fick inte belasta alls då brottet var jäms med benet, men hon sa att jag skulle röra på foten för att jag kunde det med skenan och det är väl det som nött ut den så den spruckigt. Jag har även stött på foten och jag känner nästan inget i brottet sen 2 veckor tillbaka. Men jag får sitta still tills i morgon.

Men om du stört på foten så har du ju belastat och det är därför din skena gått av för en skena håller inte för belastning.

Sitta helt still behöver du ju inte men hoppas på ett ben det du behöver förflytta dig. Så ringer du till ortopedmottagningen direkt de öppnar imorgon. Berätta att du tagit belastning på foten så får de avgöra om det behövs kontrolleras med röntgen för att se så frakturer ligger i rätt läge.
  • Sussielull

Skulle frakturen kommit i fel läge så måste det väl kännas. Jag har tagit bort skenan nu och jag har inte ont och jag kan röra på foten som innan den bröts. Jag ska ju ta bort det om 6 dagar och då direkt börja gå på foten så jag kan inte tänka mig att det ör någon fara nu när det känns så här bra. Hade det gjort ont hade jag blitt orolig men foten känns som innan jag var bryten.

• vipsan
    Sussielull skrev 2018-03-22 21:44:39 följande:

Skulle frakturen kommit i fel läge så måste det väl kännas. Jag har tagit bort skenan nu och jag har inte ont och jag kan röra på foten som innan den bröts. Jag ska ju ta bort det om 6 dagar och då direkt börja gå på foten så jag kan inte tänka mig att det ör någon fara nu när det känns så här bra. Hade det gjort ont hade jag blitt orolig men foten känns som innan jag var bryten.

Inte säkert att det gör ont om den börjat läka ihop fast läget förändrats. Du gör ju självklart som du vill men mina varmaste rekommendationer är att du ringer ortopedmottagnigen och låter dem avgöra. Jag jobbar som sjukgymnast på en ortopedmottagning och har sett ett antal frakturer som inte läker rätt och det kan ge en del problem under lång tid efter.
  • Sussielull

Ok, tack för dina svar Jag har lindat foten nu över natten och ringer i morgon bitti och hoppas att inget blir fel, men står inte ut med skav hela natten.

• EnAnonumius
    Sussielull skrev 2018-03-22 20:47:40 följande:
    Men herregud du har väl kryckor? Det brukar man ju få låna från sjukan om man har ett brutet ben som inte får belastas. Så nej du behöver inte "sitta still", du kan använda kryckorna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Någon kunnig om gips/skenor på brutet skenben?