Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Några matvanefrågor

1a: Äter du/någon i din familj bröd? Ja, alla fyra. 

1b: Vilka måltider äter du bröd till? Frukost mest och ibland kvällsfika om vi ätit middag tidigt. Någon enstaka gång till maten, men det är ett par gånger om året om vi inte äter soppa, då har vi alltid bröd till. 

1c: Äter du olika slags bröd till olika måltider? Vilka? Bröd till mat = hårt, bröd till frukost och soppa, både hårt och mjukt, vilket vi är sugna på just då. 

1d: Bakar du någonsin bröd? Ja, det händer. 

1e: Om du har bredbart pålägg på brödet, har du då även smör på? Ja, ibland

2a: Äter du/ni frukt och/eller bär? Ja, allihop, men maken tar aldrig själv men äter gärna om det tas fram och äldsta dottern med ast äter inte så många sorters bär. 

2b: Vilka är de 3 vanligaste frukterna/bären hemma hos dig? Päron, banan och hallon. 

2c: Vad brukar du tänka på när du köper frukt och/eller bär? Om det är en god sort, finns det ekologiskt och pris. 

3a: Dricker du kaffe eller te (eller båda)? Te 

3b: När/till vilka måltider?   Frukost och ibland till kvällsfika. Ofta tar jag en kopp mitt på dagen också.

3c: Hur tillagar du kaffe och/eller te? Grönt te ca 80 gradigt vatten, får dra ca 2-3 min. Svart te ca 90 gradigt vatten, får dra ca 35 min beroende på sort. Vitt te ca 70 gradig vatten och det får dra ca 2-3 min, vissa sorter så lite som 1 min. Påste = påsen ligger i innan jag häller i vatten sedan låter jag påsen ligga i fred, inget dragande upp och ner samt att jag inte vrider ur påsen när jag tar upp den. Löst te = vattnet hälls i först, sedan sätter jag i tesilen som inte är fylld mer än till hälften för att teet ska ha plats att avge smak. Honung har jag i de flesta sorterna eller inget alls. 

3d: Vilken sorts kaffe och/eller te dricker du? (ex mellanrostat kaffe eller rött te osv) Vitt te är favoriten liksom vissa gröna teer, ibland svart te, då helst med fruktsmak eller Twinings earl grey. 

4a: Köper du konserverade eller frysta grönsaker och örter? Ja

4b: Omja, vilket väljer du helst, konserverade eller frysta? Frysta, har nog köpt konserverade en gång.

5a: Om du måste välja, vill du helst ha chips, saltade nötter eller popcorn? Popcorn, hempoppade

5b: Vilka 3 chipssmaker är dina favoriter? Vickningschips, Creme cheese och dillchips. 

6: Du ska bjuda en liten grupp barn på glass från ett storpack. Väljer du (specifiera gärna smak)
    A:GB Big Pack, Denna i vanilj eller...
    B: GB Gräddglass stor eller rund
    C: Sia 1.5 liter, ...denna i vanilj. med bär eller annat tillbehör. 
    D: Triumfglass
    E: Annat glassmärke i storpack, nämligen.....

Tack för svar =)

• SupersurasunkSara
    Aniiee skrev 2018-03-23 18:13:34 följande:
    Jag håller (igen..... för jag kommer av mig hela tiden...) på med att räkna ut konsumentverkets matsedel och om deras budget går ihop. Eftersom jag gör det bara rent teoretiskt så vill jag få en uppfattning om vilka frukter som är populära, vad folk dricker till frukost mm.
    Åh, haha, jag gav värsta redogörelsen för hur jag brygger te när jag eg kunde ha svarat: Jag kokar vattnet i vattenkokaren Jag visste inte att syftet var att kolla konsumentverkets uträkning  

I vårt fall så stämmer den bra iaf vad gäller maten. 
Svar på tråden Några matvanefrågor