Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Några matvanefrågor

Aniiee skrev 2018-03-22 21:34:54 följande:

Jag har några frågor. Funderade på att göra en enkät, men jag är för lat. Så.... frågar bara.

1a: Äter du/någon i din familj bröd?

1b: Vilka måltider äter du bröd till?

1c: Äter du olika slags bröd till olika måltider? Vilka?

1d: Bakar du någonsin bröd?

2a: Äter du/ni frukt och/eller bär?

2b: Vilka är de 3 vanligaste frukterna/bären hemma hos dig?

2c: Vad brukar du tänka på när du köper frukt och/eller bär?

3a: Dricker du kaffe eller te (eller båda)?

3b: När/till vilka måltider?

3c: Hur tillagar du kaffe och/eller te?

3d: Vilken sorts kaffe och/eller te dricker du? (ex mellanrostat kaffe eller rött te osv)

4a: Köper du konserverade eller frysta grönsaker och örter?

4b: Omja, vilket väljer du helst, konserverade eller frysta?

5a: Om du måste välja, vill du helst ha chips, saltade nötter eller popcorn?

5b: Vilka 3 chipssmaker är dina favoriter?

6: Du ska bjuda en liten grupp barn på glass från ett storpack. Väljer du (specifiera gärna smak)

A:GB Big Pack,

B: GB Gräddglass stor eller rund

C: Sia 1.5 liter, 

D: Triumfglass

E: Annat glassmärke i storpack, nämligen.....

Tack för svar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-22 21:35

Oj, glömde:

1e: Om du har bredbart pålägg på brödet, har du då även smör på?

1. Ja. Vi brukar köpa bröd som går att frysa in så vi hinner äta upp allt.

Som matlåda om jag har en kort dag, till mellanmål på helgen eller istället för middag om jag åt en väldigt mättande lunch. Ibland som nattmacka om jag är uppe sen och blir hungrig.

Vi är bara 3 i familjen varav en 2 åring så vi hinner knappt äta upp ett (vanligt) bröd innan det möglar så vi försöka välja ett bröd som fungerar till allt. Sen köper vi tortillabröd när det är på extrapris och använder till olika saker. Vi köper också bakeoff baguetter (såna man gör själv) när det är billigt och lyxar till det med ibland.

Bakar inte eget bröd.

Har smör under bredbart pålägg (inte nutella dock)

2 ja. Vi köper huvudsakligen bananer då de är praktiska att ha med sig och gillas av både mig och dottern. Sedan varierar vi beroende på vad som är billigt och vad vi är sugna på, ibland köper vi något lite mer lyxigt.

Kan inte räkna upp 3 då det är väldigt varierat utöver bananerna.

Vi tänker huvudsakligen på att det ska vara i en sådan mängd att vi hinner äta upp det och att det är sådant som vi gillar. Ex en påse äpplen för 10 kr går bort då vi inte skulle äta upp de, istället kanske vi köper ett äpple av en sort vi gillar för 7 kr för det blir uppätet. Pris är en stor faktor också, vi köpet inte vindruvor till ordinarie pris utan väntar hellre 1-2 veckor när vi vet att det snart är halva priset.

3 jag dricker huvudsakligen kaffe. Oftast 1 kopp per dag. Vi har en del te hemma som vi köpt på oss över åren och dricker ibland. Jag använder kaffebryggare vilket betyder att jag måste brygga 3 koppar, så ofta slängs hälften. Du frågar inte men jag såg ditt syfte med frågorna och jag tycker det är relevant: jag har mjölk och socker i kaffet. Jag dricker mörkrostat kaffe så jag hört att det ska vara bättre, köper endast vid extrapris så jag har ett litet lager och har aldrig behövt betala mer än 25 kr paketet.

4 Båda. Det beror vad jag ska ha det till.

5 köper inget av det självmant men min man åter gärna chips så jag svarar det. Han gillar ostbågar och östliga chips.

6 har hittills aldrig gjort det. Jag tycker det beror lite på vad det ska vara till. Ska man dränka glassen i chokladsås och diverse grejer så skulle jag nog ta en billigare variant eftersom tillbehören blir dyrare och glassen huvudsakligen tillför temperatur och konsistens och inte smak. Skulle de bara äta glassen så skulle jag åtminstone använda GB gräddglass.

Med tanke på ditt syfte är jag lite skeptiskt till att du får ut något vettigt av frågorna. Det ska därför bli intressant att läsa vad du kommer fram till.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Några matvanefrågor