• Anonym (trollet)

Hur blir man snygg och fräsch?

Jag är nu 27 år gammal och jag ser ut som ett sunkigt troll. Bara det att jag ser och säger det får mig att tro att jag mår bättre än någonsin innuti, och det kanske är dags för kroppen att bli lika fin som min själ känner sig.

Hela min skolgång kallades jag för trollet för mitt långa, trassliga, röda, ovårdade hår och min grova övervikt, och att jag utvecklades tidigt. Jag använde ofta min mammas kläder som jag bara plockade ur hennes garderob och jag har aldrig sminkat mig eller något. Enda gången jag fått en komplimang för mitt utseende i mitt liv var när en klasskamrat fascinerades över mina ögon. Hon tyckte att det var häftigt att det ser ut som att jag har spindelnät i ögonen. Annars har jag alltid haft mörka skuggor och påsar under ögonen, även i tonåren, pga alla tårar jag gråtit, som bara blev ännu värre efter min mamma gick bort och jag grät ännu mer och även gjorde mig ännu mer passiv och bekväm, eller vad jag ska kalla det.

Men, som sagt, det är dags att lägga det bakom mig och börja ta hand om mitt yttre. För min egen skull. Men hur gör man egentligen? Jag håller på att gå ner i vikt, vilket är bra. Men det känns som att min kropp redan är förstörd. Mina ögon ser tyngre ut än någonsin, min hy i ansiktet är så där, med stora porer, hår på fel ställen, blir lätt flammig och är torr, torr, torr. Resten av kroppen är också torr som fnöske, särskilt fötter och armbågar, så klart. Jag kliar ofta sönder mig på axlarna och ryggen, där jag når. Jag har bristningar överallt pga min övervikt, och de går väl inte ens att bli av med. 

Sedan har jag klädproblem också. Jag använder sällan BH, trots F-kupa och hängbröst. Jag har aldrig hittat en BH som inte gör ont att bära, framför allt över axlarna. Jag får djupa skåror och ibland sår på axlarna. Jag har inga hela byxor, men de mörkblåa sweatpantsen syns det i alla fall inte att jag har hål i. Jag har fortfarande kvar en del av mina och mammas kläder från jag var tonåring. Min favorittröja hjälpte skolsköterskan mig att köpa inför studenten och mammas begravning.

Ja, nu vet ni ungefär var jag står. Hur går jag vidare härifrån? Hur blir man snygg och fräsch?

• Svar på tråden Hur blir man snygg och fräsch?
  • Mrshedgehog

Hej!

Först och främst vad jobbar du med? Vad har du för inkomst? Jag tror att det spelar stor roll.

Det man alltid kan börja med är att gå till en frisör, få håret snyggt klippt och vårda det efteråt, sedan kanske gå till en sminkbutik och fråga om sminktips. Du bör även skrubba kroppen och få bort det torra. Jag använder (låter kanske äckligt) men kaffesump, efter man gjort kaffe, huden blir oroligt len och mjuk efteråt. Du kan skrubba ansiktet. Gör inpackningar i håret, sköt om dina tånaglar (sånt som ökar självkänslan), kanske måla naglarna i någon lätt rosaaktig färg. Raka dig, benen kanske under armarna, det får dig att känna dig mycket mer välvårdad.

Köp en concealer, täck mörka ringar under ögonen, kanske lite mascara för att piffa upp din blick lite.

Köp nya kläder, både byxor och tröja. Jeans funkar alltid, kappahl har sjukt sköna och snygga jeans. Köp några snygga toppar.

Börja köpa lite mer sexiga underkläder. När du ser dig i spegeln så får det dig att tänka att du ser sjukt sexig ut i tex dessa trosor. BH så kan du börja använda någon slags spetsbh. Vill du inte använda bh så kan du iaf dölja dina nipples med någonting, någon slags nipplecover. Jag tycker det ser jätteofräsht ut med kvinnor som går runt och man ser bröstvårtorna.

Börja tyck om dig själv. Det jag skrivit är bara tips och inget du måste göra, självklart. Lycka till

• Anonym (Hey)

Först vill jag säga att du är säkert jätte söt! Och alla är fina på sin sätt!

Skit bra att du har börjat gå ner i vikt, kosten är jätte viktigt både för din hälsa och för din hy! Du kan få kostråd via ett gym om du inte redan får de,

När de gäller acne, porer så är de viktigt med att rengöra ansikten, sen finns de olika ansikts behandlingar som gör dina porer mindre, kostar men är så värt de i längden!

Sluta klia! Lr lär dig att klia rätt! Asso inte med naglarna för man kan få ärr om man kliar sönder huden för mycke!

Använd bh! Viktigt både för din rygg o hållning! Eftersom du nämder att du inte kan ha bh så finns de sport bh som är väldigt bekväma even för stora, finns även vanliga bh anpassade för stora bröst!

Mörka ringar runt ögonen kan man trolla bort med bra smink men bästa är dock operation, 3-4tusen dock!

Investera i dig själv! Koncentrera dig på vikten o kosten, när du har gått ner till din drömvikt så förändras utseende mycke, de gör en hel del, kolla på för o efter bilder på näten och lycka till

• Anonym (Nina)

Du säger ju att du håller på att gå ner i vikt, men se bara till att du äter bra grejer (t.ex. mycket grönt) och dricker mycket vatten. Skippa alkohol och socker.

Sen, se till at du har en bra hudvårdsrutin. Personligen tycker jag att less is more, och det behöver inte alls vara dyrt. Brukar se till att ha en bra cleanser, som gärna tar bort smink också, även om jag använder michellar water för att ta bort sminket innan jag använder cleanser. Tycker om att göra en dubbel rengöring så vet man att allt är borta. Ibland använder jag någon typ av peeling. Är ju en smaksak och beror ju på sin hudtyp, men jag föredrar en kemisk peeling som ex. ett serum med lactic acid. Sist använder jag en bra återfuktande kräm. Då och då gör jag en mask. Jag använder märken som la roche posay, avène, ren eller the Ordinary. Prata med någon på t.ex. apoteket för att hitta nåt som passar dig.

När det kommer till smink tycker jag också att du börjar smått, så att du inte spenderar allt för mycket pengar på produkter du kanske inte tycker om eller vill använda. Jag skulle nog börja med en concealer, mascara och något för ögonbrynen.

• Anonym (Nina)

Och ja! Om du känner att du har råd och vill kanske du kan gå till en salong för ex. ansiktsbehandling, ögonbrynsplock eller hårborttagning?

Några nya kläder kanske skulle vara skönt också? Inte för mycket om du håller på att gå ner i vikt, men nåt par byxor och nån tröja?

• Anonym (Lyckatill)

Ansiktsbehandling, gå till frisör och låt de hjälpa dig med ditt hår och rekommendera produkter.

Lite nya kläder ev skönhetsbehandlingar som botox/fillers (det gör under). Mer extremt om du har säckar under ögonen så gå till en plastikkirurg.

Men en bra concealer täcker det mörka under ögonen.

Att använda din mammas kläder ska du nog sluta med, det måste vara motsatsen till att känna sig fräsch.

Gå in i en klädesbutik som du gillar och låt dem hjälpa dig med kläder.

Som sagt vet inte hur din budget ser ut. Har man råd med en Solsemester så några dagar dränkt i sol och hotell är drn bästa kuren mot att känna sig ofräsch, tycker jag.

• Meriall

Vad har du för kroppstyp? Stor över magen eller mer över bröst och höfter? Breda eller smaka axlar? Rätt kläder och färg på kläder kan göra stor skillnad för hur fräsch man ser ut.

Googla vad som passar om man är rödhårig och blek/lätt blir rödflammig :)

• Anonym (Tjej84a)

Du har fått jättemånga bra råd, jag ska upprepa några av dem som är viktiga för att jag ska känna mig fräsch. Tips om att t.ex. gå till en frisör kan du skriva upp på en mental to-do-list men vänta med, ifall du inte har råd just nu (fattig student eller liknande), spara undan lite när du kan, du behöver ju inte genomföra alla förändringar NU NU NU utan lite i taget.

Att du tänker göra nåt åt vikten är jättebra. Bristningar m.m. är struntsamma, visst, i en drömvärld skulle man väl gärna slippa dem, men lovar att det inte är nåt som kommer att tänka mindre om dig p.g.a. dem, så försök att jobba på ditt eget självförtroende. 

Kosten är viktig. Behöver inte handla om bantning, men skippa socker, onyttigt fett som typ chips, ät mer grönt, det ger på riktigt mer energi och får kroppen att må bättre inifrån och ut. Är inte en quick-fix men ganska snabbt märker man små skillnader i alla fall, lovar! Man känner sig fräsch efter man sippat på en nyttig & god smoothie, tycker jag.

Inget är så fräscht och snyggt som att vara GLAD! Så försök bli nöjd med åtminstone delar av dig själv! Se det som en process, du behöver inte bli nöjd och lycklig över en helg.

Håret: gå till frisören, hitta nån som verkar bra, be dem hjälpa dig att hitta nåt som fräschar upp håret! Klipp, eller färga. Platta håret hemma om du vill ha det plattare, det kan göra stor skillnad ifall man har stort hår. (Glöm inte värmeskydd.) Tills du kommer iväg på det, fixa håret så gott du kan, tvätta och ha i inpackningar regelbundet, borsta håret, ha uppsatt ifall det hjälper att få ansiktet att se mindre "tungt" ut annars utsläppt - det du trivs bäst i och är mest bekväm i.

Ansikte/hy: köp ett par bra produkter. Kanske ha en rutin en gång i veckan med en ansiktsmask som känns lite extra lyxig. Bara en sån grej som vardagslyx kan få en att känna sig lite bättre... Ta itu med sakerna en efter en! Bli inte överväldigad av "allt" som är fel utan fokusera på ett område i taget. Torra fötter? Skaffa en fotfil, gör ett fotbad (googla på enkla hemma-alternativ), klipp/fila tånaglarna, smörj in fötterna. Kanske måla tånaglarna. Händerna, skaffa en nagelborste, fila naglarna, smörj händerna.

Basicgrejer som att duscha så ofta din hy klarar av det. Är du torr över hela kroppen kanske det är bättre att bara tvätta områden som skrevet och under armarna för att låta huden vila lite. Ansa hår där det behövs på kroppen. Benen kanske, eller under armarna åtminstone, använd alltid deo. Klia inte med naglarna! Håll dig från det, så slipper du sår! Har du problem med huden, boka tid på någon salong eller liknande (eller vårdcentralen om det är ett rent hälsoproblem) och få tips och behandling.

En sak i taget!

Sminka dig lagom. Kanske lite maskara kan göra att du känner dig fräschare. Nån föreslog att gå till en salong (vissa frisörer gör det, googla) och få make-up-tips, det är ett toppenråd! De kan också noppa ögonbrynen på ett smickrande sätt ifall du själv är sämre på det. Kan du göra det själv så gör det.

Kasta alla fula, osmickrande plagg du äger. Ha hellre få snygga plagg än sånt du känner dig ful i. Behöver inte vara dyra grejer. Men t.ex. jag köper inga vita tröjor, bara svarta, för att de ger ett "smalare intryck". Prova dig fram vilken typ av krage, ärm, urringning du passar i. Googla människor med din kroppsform och ta tips av dem! Finns massor av större kändisar, och flera som klär sig jättefint.

BH, skaffa en bra! Gå in på nån underklädesbutik och få riktig hjälp! Skaffa ett par BH:ar som både är SNYGGA, sitter BRA, och känns sköna att ha på sig. Det hjälper din hållning m.m. (Tänk också på hållningen när du går, sloucha inte med axlarna t.ex.)

"Hel och ren" är en superbra början. Duscha, borsta håret, fila fötterna, ta på dig plagg du tycker om - gör det bästa av det du har. Det är så vi alla måste göra.

Börja gå på gym eller simma eller så, att komma ut och röra på sig är jättenyttigt, inte så mycket för viktminskning utan för att bygga upp kroppen, bli stark, få bättre hållning, och det ger faktiskt självförtroende och en lyckokick när man väl tagit sig i kragen och varit en sväng på gymmet. Eller en löprunda i naturen om du föredrar det.

Överväg att gå i nån form av terapi, nån du får prata med om allt det här som håller det för sig själv och kanske kan ge bra verktyg för dig att gå vidare och jobba med dig själv "mentalt". Tror jag kan vara jättebra för vem som helst. Min bästa kompis började gå hos psykolog efter att hon blev deprimerad och det gav henne massor.

Har du nåt intresse eller så? Att söka andra med samma intresse t.ex. i en förening, hjälpa till ideellt, ger mycket både för det sociala, egen utveckling, man känner sig behövd och viktig och får ett "sammanhang". Har du hund, gå nån kurs med den, t.ex. Har du inget intresse nu, skaffa ett! Testa på olika saker bara för att utmana dig själv. Som sagt, mycket av det vackra sitter faktiskt på insidan, det är skittråkigt att få som "råd" kan jag tänka mig, men det är sant.

När jag var i 19-20-årsåldern hatade jag mitt utseende. Hatade det. Läste ett tips som låter superfånigt men som funkade på mig, och det tog inte ens särskilt länge: Jag kollade mig själv i spegeln, och istället för att fokusera på allt "fult" så ska man säga - högt till sig själv - "fan vad snygg du är!", "jäklar vad het du är!" och liknande komplimanger. I början LJÖG jag ju för mig själv. Sa det hånfullt och med rynkad panna och snarare hånade mig själv än nåt annat. Tyckte absolut inte det stämde. Men jag fortsatte varje dag under en period. Och till slut kunde jag börja ge mig själv ärligare och ärligare komplimanger, tills jag en dag faktiskt trodde och kände det jag sa! Idag älskar jag min spegelbild hehe. Så det hjälpte faktiskt mig... även om en del av självförtroendet såklart kommit på köpet av att jag blivit äldre också (är 30+ idag).

Mycket handlar om att acceptera den man är. Göra det bästa av det man har. Vara glad för det gör mycket för hur man både känner sig och uppfattas av andra.

• Anonym (Bella)

Du har fått jättebra råd. Snygg och fräsch handlar ju inte bara om utsidan, det handlar ju egentligen om att må bra och att det känns och syns.

Mitt råd är att träna mycket minst 3-5ggr/veckan, gärna styrketräning.
    Du kommer att må så otroligt mycket bättre mentalt.

Som någon sade, släng alla kläder som du inte gillar 

Du ska inte bli någon annan, bara ditt bästa jag. Försök att allts fixa till dig till ditt bästa varje morgon.

• Anonym (Terese)

Tänk på att inte förändra dig, utan förbättra. Du vill ju inte bli någon du inte är. Gå till en frisör och färga håret, har du en fin röd färg så kan dom kanske göra en toning för att få upp glansen och lystern, lite slingor kanske piggar upp. Säg att du vill göra något nytt. En duktig frisör borde då göra en analys av dig, kolla dina virvlar, hårkvalitet, hur mkt tid du vill lägga ner på håret för att hitta en frisyr som passar just dig.
    Och som många säger, skaffa en BH! Finns inget osexigare än ett par stora bröst som fladdrar runt, som någon annan sa så finns det fina spetsbh-ar som är lätta. Och är du fin under så kommer det ge dig bättre självkänsla dessutom.
    Släng dina gamla kläder om det är så att du inte har någon favorit, sweatpants tycker jag du ska skippa. Kappahl har mkt snygga byxor för kvinnor med lite former, be dom hjälpa dig, svart är som sagt bra och ger en smalare silhuett. Komplettera med fina smycken, lite coola armband eller stora örhängen, satsa på snygga accesoarer det gör väldigt mycket. Köp ett par snygga skor som är sköna och som passar till det mesta, skopunkten har billiga och du kan köpa 3 för 2.
    Makeupstore har sminkkurser där du dessutom får produkter till kursens pris, då vet du precis vad du behöver och hur du ska använda det. Kommer bli superbra!!! Lycka till!

• Anonym (trollet)

Oh, tack för alla svar. Jag ska läsa och svara när jag kommer hem.

Svar på tråden Hur blir man snygg och fräsch?