• enola

5 htp

Det säljs fortfarande i hälsokostbutiker i Sverige.

Jag har använt det i drygt ett år och tycker det funkar bra. Testade att byta ut det snri-preparat jag åt innan mot det och fick lika bra effekt men slapp biverkningarna.

• enola
    Trollkungen skrev 2018-03-23 15:46:46 följande:

Eftersom det är olagligt att sälja 5-HTP i Sverige vore det intressant om du kunde skriva vilka affärer som tillhandahåller substansen.

Sen när är det olagligt?
  • enola
    Trollkungen skrev 2018-03-23 18:25:29 följande:

Sen säkert 5 - 10 år tillbaka, kanske mer. Varför det är så handlar troligtvis om att man kan använda det i framställning av olika typer av psykedeliska substanser som riktar sig mot frisättning av serotonin.

Hade jag faktiskt ingen aning om. Har köpt det både i butik och i svenska nätbutiker.
  • enola
    Trollkungen skrev 2018-03-23 18:57:22 följande:

Det är inte olagligt för dig att inneha eller använda substansen men eftersom 5-HTP är läkemedelsklassad får den inte säljas av andra än licenserade apotek i Sverige. Köper du via internet är det oftast utländska företag du köper ifrån och då kan tullen ta detta i beslag.

Sen är 5-HTP inte direkt farlig att inta som människa. Staten sätter därför inte in större resurser att upprätthålla lagen, så vissa väljer att fortsätta sälja substansen utan repressalier.

Det är som sagt en svensk nätbutik jag köper från. Men det är väl som du säger, att vissa väljer att fortsätta sälja.

Förekommer 5-htp alltså på svenska apotek? Läkare verkar inte vara bekanta med det. Eller, de läkare jag har träffat på är inte bekanta med det.
Svar på tråden 5 htp