5 htp
Jag har använt 5-htp i perioder och för mig har det funkat superbra.
Efter en längre period med stress både hemma och på jobbet så bröt jag mer eller mindre ihop. Jag fick problem med hemska ångestattacker och sov inte på nätterna, hela kroppen bara skakade och var allmänt på helspänn. Gick till en läkare som direkt ville skriva ut citalopram mot ångesten. Jag var desperat efter att bli frisk och tog tabletterna. Fick hemska insättningssymtom och biverkningar.
Till slut så försökte jag hitta info på eget håll om vad jag själv kunde göra, (läkarna ville ju bara trycka i mig SSRI) och ramlade då över Mia Lundins bok "kaos i kvinnohjärnan" Allting föll på plats om vad som gått snett i min kropp och vad jag kunde göra åt det.
Jag trappade ner citalopramen på eget bevåg och hade hemska utsättingssymtom i nästan 1 månad innan det släppte. Började sen med 5-htp och efter 3 dagar så var ångesten mer eller mindre borta. Fortsatte ta det i några veckor till och så småningom så var jag tillbaka till mitt vanliga jag och kände mig för första gången riktigt GLAD igen! :)
Jag köpte mina tabletter från Danmark. Senare från en hälsokostbutik i min stad som hade det på lager men inte framme i butiken.
5-htp framställs av en ört som heter griffonia. Alltså kan inte läkemedelsföretag ta patent på det iom att det är en växt. Därför inte lönsamt =förbjud det. Så tror jag i alla fall.
Serotonergt syndrom är nog inte särskilt stor risk att få tror jag om man ser till att göra uppehåll då och då och inte tar SSRI eller SNRI-preparat samtidigt (absolut förbjudet!)