Inlägg från: Anonym (Bra skit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra skit)

5 htp

Jag har använt 5-htp i perioder och för mig har det funkat superbra.

Efter en längre period med stress både hemma och på jobbet så bröt jag mer eller mindre ihop. Jag fick problem med hemska ångestattacker och sov inte på nätterna, hela kroppen bara skakade och var allmänt på helspänn. Gick till en läkare som direkt ville skriva ut citalopram mot ångesten. Jag var desperat efter att bli frisk och tog tabletterna. Fick hemska insättningssymtom och biverkningar.

Till slut så försökte jag hitta info på eget håll om vad jag själv kunde göra, (läkarna ville ju bara trycka i mig SSRI) och ramlade då över Mia Lundins bok "kaos i kvinnohjärnan" Allting föll på plats om vad som gått snett i min kropp och vad jag kunde göra åt det.

Jag trappade ner citalopramen på eget bevåg och hade hemska utsättingssymtom i nästan 1 månad innan det släppte. Började sen med 5-htp och efter 3 dagar så var ångesten mer eller mindre borta. Fortsatte ta det i några veckor till och så småningom så var jag tillbaka till mitt vanliga jag och kände mig för första gången riktigt GLAD igen! :)

Jag köpte mina tabletter från Danmark. Senare från en hälsokostbutik i min stad som hade det på lager men inte framme i butiken.

5-htp framställs av en ört som heter griffonia. Alltså kan inte läkemedelsföretag ta patent på det iom att det är en växt. Därför inte lönsamt =förbjud det. Så tror jag i alla fall.

Serotonergt syndrom är nog inte särskilt stor risk att få tror jag om man ser till att göra uppehåll då och då och inte tar SSRI eller SNRI-preparat samtidigt (absolut förbjudet!)

• Anonym (Bra skit)
    Anonym (ts) skrev 2018-04-19 12:03:01 följande:
    Intressant! Jag ska läsa på mer om Griffonia, det visste jag inte. 

Vill du berätta lite mer om vad Mia Lundins bok går ut på? Jag har märkt att hennes namn dyker upp när man googlar på 5-htp.
    Absolut! Hennes arbete handlar om kvinnor och våra hormoner och hur stor påverkan det kan få på en om nån av dom är i obalans.
    Det behövs inte alls mycket!
    Många tror att dom är deprimerade eller tex utbrända när det egentligen är hormonerna och signalsubstanserna i hjärnan som har hamnat i obalans.
    Det finns en jättebra självguide i hennes bok där man med hjälp av olika "mallar" fastställer sin egen hormonella fas och sen via en guide får hjälp steg för steg med vad som är fel och hur du kan åtgärda det.
    Hon förklarar grundligt och bra hur hjärnan funkar överlag, vad man behöver för att upprätthålla balans och hur man påverkas om man får tex låg nivå serotonin, dopamin eller nån annan av signalsubstans i hjärnan.

Vissa tycker kanske att det är för mycket djup info i boken men för mig var det en riktig ögonöppnare och jag fick en helt annan förståelse för mig själv och att jag faktiskt KAN prova att rätta till det. En aha-upplevelse som jag är väldigt glad att jag upptäckte! :)

Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin. Hon har även alldeles nyligen öppnat en egen klinik i Stockholm som riktar sig enbart till kvinnor med dessa problem. Det blev ett stort gensvar för så många kvinnor lider i det tysta och får ingen riktig hjälp här i Sverige då läkare är otroligt dåligt pålästa om detta och direkt sätter diagnosen depression. Hon har klinik i USA sen flera år tillbaka.

Kan även tipsa om några intressanta podavsnitt med Mia där dom tar upp många av dessa frågor. Podcasten heter 4-life med Anna Sparre. Finns 2 eller 3 avsnitt tror jag med Mia där dom går igenom olika områden :)

• Anonym (Bra skit)
    Anonym (jadu) skrev 2018-04-19 18:50:20 följande:

Varför skulle allt detta bara vara tillämpligt på kvinnor och inte män?

Och om diagnosen depression är fel, vad skulle det egentligen ha kunnat vara till exempel menar hon?

Därför att män inte har samma uppsättning hormoner som vi kvinnor har? Mäns hormoner ändras inte utefter deras ålder. De får inte rubbningar på samma sätt lika lätt. De hamnar inte i klimakteriet tex och får därför inte problem med det.

Signalsubstanserna däremot gäller ju både män och kvinnor så visst finns det en del nyttig info även för män om man vill läsa om det. Det är klart att man även kan vara deprimerad och att det faktiskt är det det beror på. Och då får man ju hjälp att behandla även det. Men ofta så är det det läkare tänker på först utan att ens se över andra möjliga orsaker. Och det är där hennes sätt att jobba kommer in.
  • Anonym (Bra skit)
    Anonym (jadu) skrev 2018-04-19 21:07:03 följande:

Spännande om det kanske går att hitta något nyttigt här. Ska försöka granska det närmare. Jag kan bara ytligt om signalsubstanserna så inte så påläst om substanser och hormoner inte orkat bry mig så mycket. Tack för tips :)

Ja det är mycket att sätta sig in i, men man får en helt annan förståelse för hur kroppen är uppbyggd och fungerar och får ett hum om vart man kanske ska börja nysta för att komma tillrätta med besvären.

Läkare behandlar ju symtomen. Skriver ut SSRI och det ska va nåt slags mirakelmedel. Men vad händer om man istället skulle börja från ett annat håll och gå på ROTEN till problemet istället och börja behandla där och ta det steg för steg sen? En intressant tanke tycker jag :)

Vet inte hur öppna ni är för just homeopati men jag tog hjälp av en duktig homeopat för att få hjälp att stärka upp och hjälpa kroppen att läka igen inifrån. Gjorde en ögondiagnostik där alla brister och obalanser i kroppen speglar sig. Så tog hon fram det jag behövde utefter det. Visst fick jag några homeopatmedel men faktiskt så var det jag till största del fick äta olika sorters vitaminer och mineraler som kroppen helt hade tömt sina lager på efter all den psykiska stress och press jag utsatt mig själv för.

Det hjälpte mig mycket då jag aldrig själv hade haft en aning om vad jag hade brist på och vart obalansen satt. Fortsatte att regelbundet gå till henne under ca 1 års tid och kolla ögonen och för varje gång så hade vi fått bort obalansen del för del i kroppen och justerade behandlingen utefter vad som var kvar att jobba med.

Ganska dyrt men helt klart värt det i slutänden då jag faktiskt fick den hjälp jag behövde!

Det i kombination med att självmedicinera med hjälp av Mias bok hjälpte mig tillbaka och nu är jag på topp och mår jättebra! Det tog mig ca 1 år innan jag började känna mig hel igen. Och det. Det hade jag inte lyckats med om jag hade fortsatt stoppa i mig SSRI som jag mådde skit på. Speciellt med tanke på att jag ju faktiskt inte var deprimerad utan slutkörd och behövde få hjälp att fylla på mina depåer igen för att komma i balans och få må bra igen.

Hoppas ni får rätt hjälp och snart får må bra igen båda två! :)
Svar på tråden 5 htp