• Daimstruten

Garderobsfrågor. Antal och storlek?

Vad innebär den optimala garderobsförvaringen enligt er? Är det en egen walk in closet för varje sovrum? Är det en garderobsvägg? Hur mycket yta anser ni att föräldrar respektive barn behöver för sina garderober? På många moderna planlösningar är det typ en enda garderob i varje barnrum medan föräldrarna har en garderobsvägg eller en walk in closet. Räcker det för barnen? Är det smart att sprida ut garderoberna i varje rum så all tvätt ska till olika ställen eller är det bästa egentligen att ha en megastor garderob för alla precis bredvid tvättstugan? Eller funkar den lösningen rent praktiskt dåligt för alla som ska och hämta sina kläder där?

Vi har en garderobsvägg i föräldrasovrummet med 5 standardgarderober (jag 3, maken 2) vilket jag kan tycka är i minsta laget. Barnen har en gemensam mindre walk in closet som motsvarar ca två standardgarderober var. Det funkar rätt bra utrymmesmässigt. Sen är det så klart rätt opraktiskt att springa runt med ren tvätt på olika ställen istället för att ha den samlad.

Jag är nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter samt vad ni tycker är det optimala för er.

• Svar på tråden Garderobsfrågor. Antal och storlek?
  • BuoBä

Vad som helst utom skjutdörrsgarderober! Vi hade det i vårt förra boende. En hel vägg med 3 dörrsektioner. Jag höll på att bli gaaaaalen varje gång jag skulle stoppa in ren tvätt. Allt detta skjutande fram och tillbaka och alltid lyckades jag klämma mig.

En walk-in-closet per person vore trevligt, men så stort hus har inte.

• Anonym (Tea)

Vi har 1,5 garderob per person (jag och sambon) och det räcker fint! Dock förvarar vi ytterkläder i hallen och jag förvarar kläder som inte är i säsong på vinden. Men i övrigt räcker 1,5 per person bra. Jag vill inte ha något överflöd av kläder som inte används utan vill ha bra plagg där jag använder alla regelbundet. Under min uppväxt hade jag en garderob i mitt rum, det funkade också fint :)

• Anonym (Vill ha fler)

4 personer

Klädkammare inredd ca 5km

6 standardgarderober

Stort linneskåp

4 stora byråer

Varmförråd för camping, hjälmar, pjäxor mm.

Finns inte plats över.

• Daimstruten

Hur ser ni på att ha all garderobsyta samlad för att slippa lägga in ren tvätt på flera olika ställen?

• BuoBä
    Daimstruten skrev 2018-03-23 10:41:27 följande:

Hur ser ni på att ha all garderobsyta samlad för att slippa lägga in ren tvätt på flera olika ställen?

Jag föredrar att ha den rena tvätten nära där den ska användas, tex kökshanddukar i köket, gästhanddukar på gästtoan, lakan nära sovrummen, kläder nära duschen etc. Jag tar mig hellre omaket att bära runt ren tvätt.
  • AndreaBD

Vi gjorde en hel vägg med garderober i sovrummet, inklusive två hurtsar med lådor och min man byggde in det hela, så att det är en hel vägg. Också med skjutdörrar, men kvalitén är lite så där på dem billigare ikea-garderoberna.

Sedan satte vi även två pax-garderober på andra sidan, eftersom förvaringen inte riktigt räckte.

Vi stängde igen en genomgång från köket till hallen och satte dit två garderober. Bra att ha till jackor och skor. Och till damsugare och annat städgrejs.

Sedan byggde min man också garderober under trappan. Väldigt användbar till alla möjliga prylar. Inte så mycket till kläder.

Vi har också en walk-in-closet på övervåningen och enskilda garderober i tvättstuga och i ett mindre sovrum.

• AndreaBD
    BuoBä skrev 2018-03-23 11:01:56 följande:
    Jag föredrar att ha den rena tvätten nära där den ska användas, tex kökshanddukar i köket, gästhanddukar på gästtoan, lakan nära sovrummen, kläder nära duschen etc. Jag tar mig hellre omaket att bära runt ren tvätt.
    Bra idé att ha gästhanddukar på gästoan, så långt hade jag inte tänkt än. Allt annat har jag också "nära", så långt det går.
Svar på tråden Garderobsfrågor. Antal och storlek?