• H4llongr0ttan

Är min hund normal eller gillar hon inte mig?

Hej! Jag har skaffat en hund, min första, hon är nu 3 månader gammal, tandbytet är igång om det nu skulle spel någon roll men det tror jag inte med tanke på det hon gör mot mig...

När jag ska aktivera henne (obs, inte varje gång men ibland) och börjar träna sitt ligg stå osv, saker hon kan men ibland ändå är dålig på så jag försöker förbättra henne. Iallafall, plötsligt slutar hon lyda och börjar hugga mot mig. Hon hugger om och om igen och varannan gång får hon tag i lite skinn så det gör så in i helv... ont i mina ben/armar/allt.

Min hundkonsult säger att jag ska ignorera beteendet, ifall jag viftar bort henne eller ropar så förstärker jag det, eftersom hon får uppmärksamhet då. MEN då kan jag tala om att det GÅR INTE att ignorera beteendet eftersom det är tortyr för mig. Det är som att bli knivhuggen lite överallt. Jag klarar att ignorera en liten stund och sen måste jag stänga in mig för att inte bli ihjäl huggen. Enstaka gånger har hon slutat då jag ignorerat och då har jag såklart pratat och belönat henne.

Min egen teori på detta är att jag tränat då hon haft allt för mycket energi? Eftersom hon inte klarar av att vara still och lyssna, bara hoppar upp till belöningen jag har i handen. Det har ibland skett att hon börjat hugga då jag inte tränar henne också och då är en annan teori att hon vill få min uppmärksamhet/ eventuellt leka?

Vad tror ni? Och vad ska jag göra?? Vet inte vad andras hundar har för tänder ifall det går att ignorera men denne hund har väl vargtänder då...

• Svar på tråden Är min hund normal eller gillar hon inte mig?
  • Anonym (Jag är anonym idag)

Hon hatar dig!!

• H4llongr0ttan
    Anonym (Jag är anonym idag) skrev 2018-03-23 16:13:40 följande:

Hon hatar dig!!

Okej, låter som du bara ville slänga ut det, kan du utveckla?
  • Anonym (Normalt)

Jag har aldrig hört talas om att ignorera en bitande hund.

Vi såg till att ha många tuggleksaker och ben framme hela tiden. När valpen bets kved vi till så ljust som möjligt så att valpen reagerade och slutade och sen direkt ge ett ben.

Valpar bits, speciellt när tänderna kommer. Man får träna bort det vilket ofta tar flera månader.

• Anonym (C)

Prova använda fysisk makt att bestämma över henne sätt henne kanske mellan dina ben så du har kontrollen att hon måste vara Still och lugna ner sig.

Hon är valp, du ska inte säga ifrån eller förstärka beteendendet så om du bara tyst säger "lugn nu" och låser fast henne i ett grepp , du kan hålla ner hennes huvud mot golvet med. Tills hon är lugn. Det låter otäckt men en hund mår bra av att begränsas, att bli vägledd till att lugna sig och då den säger du försiktigt "duktig tjej" och belönar med godis.

Hon kan också behöva tugga på något då valptänderna kliar. Men ge henne den belöningen först när hon lugnat sig.

Om hon hatar dig så borde min hund hatar mig med och han är vuxen ny och älskar mig, han fick sånna överskotts utfall av energi och gnabbade mig om och om och om som valp och att bli arg / ropa/ gråta funkade inte utan jag lärde mig att vara den lugna stabila energin som sedan fördes över på honom genom fysisk makt. Det påminner säkert valpen om hans mammas sätt om han var för exhalterad då tog hon honom i nackskinnet / och kunde bära iväg han till boet igen t.ex.

Prova och ta det inte personligt hon försöker bara hantera att hon är en hund och ett husdjur ingen hilding vilding varg i skogen! :)

• Anonym (C)
    Anonym (Jag är anonym idag) skrev 2018-03-23 16:13:40 följande:

Hon hatar dig!!

Dagens humor ????
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (C) skrev 2018-03-23 16:25:23 följande:

Prova använda fysisk makt att bestämma över henne sätt henne kanske mellan dina ben så du har kontrollen att hon måste vara Still och lugna ner sig.

Hon är valp, du ska inte säga ifrån eller förstärka beteendendet så om du bara tyst säger "lugn nu" och låser fast henne i ett grepp , du kan hålla ner hennes huvud mot golvet med. Tills hon är lugn. Det låter otäckt men en hund mår bra av att begränsas, att bli vägledd till att lugna sig och då den säger du försiktigt "duktig tjej" och belönar med godis.

Hon kan också behöva tugga på något då valptänderna kliar. Men ge henne den belöningen först när hon lugnat sig.

Om hon hatar dig så borde min hund hatar mig med och han är vuxen ny och älskar mig, han fick sånna överskotts utfall av energi och gnabbade mig om och om och om som valp och att bli arg / ropa/ gråta funkade inte utan jag lärde mig att vara den lugna stabila energin som sedan fördes över på honom genom fysisk makt. Det påminner säkert valpen om hans mammas sätt om han var för exhalterad då tog hon honom i nackskinnet / och kunde bära iväg han till boet igen t.ex.

Prova och ta det inte personligt hon försöker bara hantera att hon är en hund och ett husdjur ingen hilding vilding varg i skogen! :)

När du behöver ta till fysiks makt mot en valp så har du redan förlorat, du vet att dominansterorin är förlegad va?

Ts avled avled avled, ha alltid en leksak eller liknande med dig att avleda med.

3 mån är inte så mycket kan hända hon helt enkelt är för liten att börja träna det du tränar, vissa hundar behöver längre tid på sig. Börja träna lite passivitetsträning i små korta stunder för att se om du på den vägen kan få henne att så smått börja fokusera.

Min tik klarade inte heller träning i början, det blev bara som du skriver hopp efter belöningen och bus. Då får man bryta och göra något annat.

Det är aldrig fel att ta hjälp av nån kunnig i din närhet, nån som använder positiva och lugna metoder. Lyssna inte på dominanshetsarna, det kan förstöra så mycket på en valp.
  • H4llongr0ttan

Tack alla för era svar. Jag är lite kluven i hur jag ska uppfostra, min kille är all in för att hålla fast henne, smätta på nosen och den stilen. Medans jag får hemskt dåligt samvete att slå på nosen, gjorde det EN gång då hon var omöjlig och jag mådde så dåligt efteråt så det händer nog inte igen.

Min hundkonsult är all in med den positiva förstärkningen och åt det hållet, avleda, ignorera osv. Så ifall det är det som är det rätta så går jag ju på rätt kurs iallafall!

Skönt att höra att det är normalt iallafall, och kanske kan hon vara för liten MEN vi började på kurs redan vid 9 veckor gammal och då hade jag redan fått in sitt/ligg, så jag tycker att hon verkar jätte smart och lär snabbt. Redan nu förstår hon, sitt, ligg, att ha ögonkontakt, vänta, varsågod, ner, upp, stanna, tass, spring, loss, high five, nej och vilken hand!

• Anonym (Nej!)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-23 17:17:55 följande:

Tack alla för era svar. Jag är lite kluven i hur jag ska uppfostra, min kille är all in för att hålla fast henne, smätta på nosen och den stilen. Medans jag får hemskt dåligt samvete att slå på nosen, gjorde det EN gång då hon var omöjlig och jag mådde så dåligt efteråt så det händer nog inte igen.

Min hundkonsult är all in med den positiva förstärkningen och åt det hållet, avleda, ignorera osv. Så ifall det är det som är det rätta så går jag ju på rätt kurs iallafall!

Skönt att höra att det är normalt iallafall, och kanske kan hon vara för liten MEN vi började på kurs redan vid 9 veckor gammal och då hade jag redan fått in sitt/ligg, så jag tycker att hon verkar jätte smart och lär snabbt. Redan nu förstår hon, sitt, ligg, att ha ögonkontakt, vänta, varsågod, ner, upp, stanna, tass, spring, loss, high five, nej och vilken hand!

Tänk på att det är inte bara träningen som tar plats i hennes lilla hjärna det är massor massor som hon ska ta in. Det kan helt enkelt bli för mycket för henne, blir lite överstimulerade. Ibland får man backa lite med träningen. Det kommer perioder när dom totalt glömmer allt och nästan går i barndom igen haha

Att vara fysisk mot en valp är inte bra, så be din kulle lägga av med det och lära sig hantera hunden utan att behöva ta till såna metoder.
  • Jemp

Hur länge har du tränat när det händer?

Jättesvårt att säga över internet vad det beror på men kan tex vara överslag om det blir för mycket för hjärnan. Att träna trick med en ung hund är inte fel men korta korta pass! Det kan också vara ren lek , hon har ju inte lärt sig att inte bita än och valptänder är sylvassa. Glöm inte att även träna passivitet, miljöträning mm! Kan hon låta bli godis du har i handen? (Typ omvänt lockande).

Du kan googla en övning som heter ryggsäcken. Bra för både passivitet och hantering.

Om det är överslag som gör att hon hugger så kan hon behöva hjälp att varva ner. Att hålla Still en övertrött valp kan hjälpa (men risken är att du först blir mer biten), men inga bestraffningar, nosknäppar eller trycka ner huvudet!

• Anonym (Normalt)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-23 17:17:55 följande:

Att psykiskt eller fysiskt göra illa en valp är inte en uppfostringsmetod. En valp som behandlas så kan visserligen bli lydig(eller motsatsen), precis som ett barn som blir misshandlat kan bli jättelydigt, men det handlar bara om att man gjort valpen eller barnet så rädd att den inte vågar något annat.

Som ägare har du ett ansvar att skydda din valp om din pojkvän är elak, osvsett om det beror på ignorans över hur man uppfostrar en valp eller ren elakhet.
Svar på tråden Är min hund normal eller gillar hon inte mig?