• Anonym (Ts)

Min vän har inte råd att köpa mat

Min syster har försökt få pengar från försäkringskassan, skickar in mängder olika papper men får alltid ett nej. Nu har hon fått det i 2 månader, plus att hon blir skyldig pga att hon fått låna pengar. Då blev hon skyldig 4 tusen. Hon är arbetslös, och mår dåligt så är svårt för henne att få jobb. Det hon får från af räcker bars till hyran. Förstår inte hur de tänker? Ska folk klara sig på luft? Hon har slutat äta, hon har inte råd att köpa mat.

Tjänar själv precis så jag klarar mig annars hade jag gett henne pengar.

• Svar på tråden Min vän har inte råd att köpa mat
  • Jemp

Hur ska nån kunna svara på det? Vad söker hon för pengar från FK?

Kanske är det Försörjningsstöd hon ska söka?

• Anonym (Va?)

Vad får hon för pengar från af?

Vad är det hon söker hos försäkringskassan?

Är det försörjningsstöd hon söker är det socialkontoret hon ska ringa.

Tipsa henne om att kyrkan ibland kan dela ut matkassar eller så får hon vända sig till socialkontoret och ansöka om matkuponger.

• Sandraberg

Vad är det för typ av ersättning hon söker?

Har hon tagit reda på vilka papper och intyg som hon behöver sko ja in.?

Vad står det i avslaget?

Jobbade hon innan eller vad fick hon pengar ifrån tidigare?

Det finns många som både har erfarenhet och jobbar på en men utan mer info kan ingen hjälpa dig.

• Anonym (Socialsekreterare)

Jag jobbar på socialtjänsten ekonomiskt bistånd på ett kontor i Mellansverige. Om du beskriver problemet mer utförligt kan jag hjälpa dig med vad ni ska göra och vilken myndighet som är att att vända sig till.:)

• TigerLilySwe
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2018-03-24 00:20:42 följande:

Jag jobbar på socialtjänsten ekonomiskt bistånd på ett kontor i Mellansverige. Om du beskriver problemet mer utförligt kan jag hjälpa dig med vad ni ska göra och vilken myndighet som är att att vända sig till.:)

Här erbjuds du/ ni privat proffsig rådgivning, ta hjälp av detta svaret. Superjobbigt för dig att din syster har det så här. Stor kram.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2018-03-23 21:00:17 följande:

Min syster har försökt få pengar från försäkringskassan, skickar in mängder olika papper men får alltid ett nej. Nu har hon fått det i 2 månader, plus att hon blir skyldig pga att hon fått låna pengar. Då blev hon skyldig 4 tusen. Hon är arbetslös, och mår dåligt så är svårt för henne att få jobb. Det hon får från af räcker bars till hyran. Förstår inte hur de tänker? Ska folk klara sig på luft? Hon har slutat äta, hon har inte råd att köpa mat.

Tjänar själv precis så jag klarar mig annars hade jag gett henne pengar.

Det är väl bara att söka socialbidrag. Varför söker hon på försäkringskassan?
  • Anonym (Matilda)

Någon mat har du väl råd att ge henne..?

• Anonym (Bella)

Kan hon inte få bostadsbidrag?

• Anonym (Ehhh)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-25 17:04:34 följande:

Det är väl bara att söka socialbidrag. Varför söker hon på försäkringskassan?

Vadå ?det är väl bara?????

Det är supersvårt (nästintill omöjligt) att få hjälp från soc.

Själv hade jag ca 4000kr (a-kassa)i månaden i 4 månader och ca 8000kr innan det i 8 mån.

Alltså NOLL kronor i överskott sedan ett år tillbaka, inga ägodelar och inget sparande.

Fick avslag ALLA gånger pga att pengarna skulle räcka enligt soc. Bara hyran är drygt 7000kr.

Fått bo på gatan och hyra ut lägenheten för att ha kvar kontraktet och inte bli vräkt.

SOC FUNGERAR INTE LÄNGRE, iaf inte för oss svenskar utan flyktingar och invandrare går alltid först!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ehhh) skrev 2018-03-28 08:49:33 följande:

Vadå ?det är väl bara?????

Det är supersvårt (nästintill omöjligt) att få hjälp från soc.

Själv hade jag ca 4000kr (a-kassa)i månaden i 4 månader och ca 8000kr innan det i 8 mån.

Alltså NOLL kronor i överskott sedan ett år tillbaka, inga ägodelar och inget sparande.

Fick avslag ALLA gånger pga att pengarna skulle räcka enligt soc. Bara hyran är drygt 7000kr.

Fått bo på gatan och hyra ut lägenheten för att ha kvar kontraktet och inte bli vräkt.

SOC FUNGERAR INTE LÄNGRE, iaf inte för oss svenskar utan flyktingar och invandrare går alltid först!

Att de går först vet jag.

Men du mpste uppfylla kraven de ställer.

Det finns många som bara knallar in och tror att de ska få pengar utan motprestation och alla de får avslag.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-28 10:49:21 följande:

Att de går först vet jag.

Men du mpste uppfylla kraven de ställer.

Det finns många som bara knallar in och tror att de ska få pengar utan motprestation och alla de får avslag.

Självklart uppfyller jag ALLA krav!

I mitt fall var det aktivt arbetssökande, inskriven på af, redovisa sökta arbeten.

Har arbete idag men inte råd att flytta hem än.
Svar på tråden Min vän har inte råd att köpa mat