Svårt med bolån i framtiden?
När jag gör en hypotetisk test på hur mycket vi skulle kunna låna om ca 5 år och efter förutsättningarna då ser det ut såhär:
En av oss kommer ha lån hos CSN, ett blancolån på ca 80000 kvar och om vi tar billån inom närmsta framtiden skulle vi väl ha en 100 000 på det kvar vid tillfället. Skulle vi även få ett fjärde barn skulle vi med inkomster på 27? och 25? få låna inte ens 500.000. Jag tycker det är otroligt lågt och inte alls verklighetstroget att vi inte skulle ha råd med mer än så. Tar jag bort båda lånen och det potentiella 4e barnet hamnar vi på 1,2 m. Alltså kan vi med en gemensam inkomst på över 50.000 bara köpa något för 1,5 m i bästa fall om vi bara har 20% av insatsen.
Har det blivit mycket svårare att få bostadslån nu och blir det värre i framtiden?
Jag inser att vi inte tjänar några enorma summor men husen vi tittar på skulle kosta ca 2,7 miljoner och beräknat på vad det skulle kosta oss månadsvis skulle det inte vara några problem om nu inte räntorna går i taket.
Har också fått en bild av att många med våra förutsättningar utan problem tidigare fått det lån vi vill ha tidigare, kanske utan barn. Känner att det blir svårt att komma in på bostadsmarknaden om man inte tidigt gjorde det eller tjänar väldigt mycket som äldre. Menar hur gör de som bara har en inkomst?