• Anonym (?)

Svårt med bolån i framtiden?

När jag gör en hypotetisk test på hur mycket vi skulle kunna låna om ca 5 år och efter förutsättningarna då ser det ut såhär:

En av oss kommer ha lån hos CSN, ett blancolån på ca 80000 kvar och om vi tar billån inom närmsta framtiden skulle vi väl ha en 100 000 på det kvar vid tillfället. Skulle vi även få ett fjärde barn skulle vi med inkomster på 27? och 25? få låna inte ens 500.000. Jag tycker det är otroligt lågt och inte alls verklighetstroget att vi inte skulle ha råd med mer än så. Tar jag bort båda lånen och det potentiella 4e barnet hamnar vi på 1,2 m. Alltså kan vi med en gemensam inkomst på över 50.000 bara köpa något för 1,5 m i bästa fall om vi bara har 20% av insatsen.

Har det blivit mycket svårare att få bostadslån nu och blir det värre i framtiden?

Jag inser att vi inte tjänar några enorma summor men husen vi tittar på skulle kosta ca 2,7 miljoner och beräknat på vad det skulle kosta oss månadsvis skulle det inte vara några problem om nu inte räntorna går i taket.

Har också fått en bild av att många med våra förutsättningar utan problem tidigare fått det lån vi vill ha tidigare, kanske utan barn. Känner att det blir svårt att komma in på bostadsmarknaden om man inte tidigt gjorde det eller tjänar väldigt mycket som äldre. Menar hur gör de som bara har en inkomst?

• Svar på tråden Svårt med bolån i framtiden?
  • Anonym (X)

Vad skriver du in för kontantinsats då? För att låna till ett hus värt 3 miljoner behöver man ha en insats på 450 000.

Vet inte om nivån fortf är densamma men när vi tog vårt första bolån för några år sedan räknade de på att man skulle klara en ränta på 6%. Barn räknas också som en kostnad och gör att man får låna mindre. Frånsett andra kostnader tror jag att de räknar ca 5,5 gånger årsinkomsten som maximalt lånebelopp.

• Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2018-03-24 06:29:13 följande:

Vad skriver du in för kontantinsats då? För att låna till ett hus värt 3 miljoner behöver man ha en insats på 450 000.

Vet inte om nivån fortf är densamma men när vi tog vårt första bolån för några år sedan räknade de på att man skulle klara en ränta på 6%. Barn räknas också som en kostnad och gör att man får låna mindre. Frånsett andra kostnader tror jag att de räknar ca 5,5 gånger årsinkomsten som maximalt lånebelopp.

Den räknade själv ut insatsen på den summan. Jag skrev alltså inte in att vi ville låna 2,7 utan den gav oss ett maxbelopp.
  • Carambolan

Prova att ta bort barnen ur kalkylen. Bankerna brukar ha en väldigt hög schablon för vad varje barn kostar så bara den utgiften äter troligen upp en stor del av ert låneutrymme.

• Tveksamt

Tycker inte det låter så konstigt.

4 barn är mycket utgifter. Blancolån har ju förutsättningar för att vara dyra och billån är ju heller inte något som hjälper till.

Kort sagt har ni förutsättningar för att få det kostsamt om räntan går upp, så nej, jag skulle inte heller vilja låna ut så mycket pengar till er.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (?)
    Carambolan skrev 2018-03-24 07:00:44 följande:

Prova att ta bort barnen ur kalkylen. Bankerna brukar ha en väldigt hög schablon för vad varje barn kostar så bara den utgiften äter troligen upp en stor del av ert låneutrymme.

Jo om barnen plockas bort ökar ju summan men man måste väl vara ärlig? Eller är ett möte med banken att föredra?
  • Carambolan
    Anonym (?) skrev 2018-03-24 07:34:24 följande:

Jo om barnen plockas bort ökar ju summan men man måste väl vara ärlig? Eller är ett möte med banken att föredra?

Jag menar bara att det troligen är därför ni får låna så lite Ni kan förstås inte ta bort barnen på riktigt.
  • Anonym (X)
    Anonym (?) skrev 2018-03-24 06:43:33 följande:

Den räknade själv ut insatsen på den summan. Jag skrev alltså inte in att vi ville låna 2,7 utan den gav oss ett maxbelopp.

Den utgår ifrån vad du har skrivit in som insats. Vill du låna t.ex. 1 miljon bör du alltså skriva in 150 000 som insats annars kommer den vara begränsande.
  • Tavelramen
    Anonym (?) skrev 2018-03-24 05:41:24 följande:

När jag gör en hypotetisk test på hur mycket vi skulle kunna låna om ca 5 år och efter förutsättningarna då ser det ut såhär:

En av oss kommer ha lån hos CSN, ett blancolån på ca 80000 kvar och om vi tar billån inom närmsta framtiden skulle vi väl ha en 100 000 på det kvar vid tillfället. Skulle vi även få ett fjärde barn skulle vi med inkomster på 27? och 25? få låna inte ens 500.000. Jag tycker det är otroligt lågt och inte alls verklighetstroget att vi inte skulle ha råd med mer än så. Tar jag bort båda lånen och det potentiella 4e barnet hamnar vi på 1,2 m. Alltså kan vi med en gemensam inkomst på över 50.000 bara köpa något för 1,5 m i bästa fall om vi bara har 20% av insatsen.

Har det blivit mycket svårare att få bostadslån nu och blir det värre i framtiden?

Jag inser att vi inte tjänar några enorma summor men husen vi tittar på skulle kosta ca 2,7 miljoner och beräknat på vad det skulle kosta oss månadsvis skulle det inte vara några problem om nu inte räntorna går i taket.

Har också fått en bild av att många med våra förutsättningar utan problem tidigare fått det lån vi vill ha tidigare, kanske utan barn. Känner att det blir svårt att komma in på bostadsmarknaden om man inte tidigt gjorde det eller tjänar väldigt mycket som äldre. Menar hur gör de som bara har en inkomst?

Låter sunt. Jag skälv hade inte lånat ut pengar till en 4-barnfamilj utan eget sparande, blancolån, CSN, billån och 25 och 27 i inkomst.

Ni får nog acceptera läget att ni inte kommer hamna i det där radhuset och leva för nuet istället. Finns fina hyreslägenheter att sträva efter istället.

Vill ni verkligen köpa något är vägen lång. Strypa allt onödigt, skippa bil, strunta i det fjärde barnet, jobba som djur så att ni får bättre löner, få bort det där jävla blancolånet.

Ha tidsmarginalen 7-8 år. Där nu har 300 000 på bankem och inga skulder utöver CSN. Då blir ni kreditvärdiga. Hus är ingen rättighet, det är något man jobbar för
  • Anonym (Bella)

Räkna med att du ska klara en ränta på 8 %. Det kan låta mycket men det är för att ta lite hänsyn till att livet kan ändras, någon av er kanske blir sjukskriven en längre tid eller ni skaffar fler barn....
    Varför har ni ens lånat till bil undrar jag? Om ni inte kan spara ihop de pengar som en bil kostar så hur ska ni kunna spara ihop till en kontantinsats.

Jag tycker bankens bedömning är rimlig. Kom ihåg också att det är inte kul för er att plötsligt stå med ett boende ni inte har råd med och behöva sälja akut.

• TeresB

Det har väl allmänt blivit lite stramare regler. Men om ni räknar med att köpa först om 5 år så hinner ni väl förhoppningsvis öka lönerna med flera tusen i månaden och spara lite extra. 

Svar på tråden Svårt med bolån i framtiden?